Koliksymptom är det över nu?

Harbor

Trådstartare
Vår häst har första gången hos oss haft koliksymptom. Hon låg i hagen i solen, när dottern kom dit. gnäggade. Dottern tyckte det var gulligt. Men efter att ha tagit in hästen i stallet, hästen var slö, och hon la sig genast igen i boxen och tittade mot magen, så förstod dottern att det var nåt annat.
Hon gick med henne en halvtimme, hästen var trött och apatisk. normalt är hon mycket hoppig och vild.
Efter ett tag pruttade hon lite och blev piggade, började skygga igen och titta sig omkring ( som vanligt). På gården sen så skuttade hon och var småbråkig, som vanligt. Bajsade. I stallet drack hon massa vatten och blev nöjt stående och tittade ut från boxen. Dottern var där ytterligare två timmar och kollade. Meddelade stallpersonalen att hålla ett öga och meddela vid behov.
Personalen tyckte inte att det var skäl att kalla på veterinär när det blev bättre. vi har aldrig haft kolik hos nån häst tidigare men har ju nog hört både lycklig och olyckliga historier. Undrar nu bara, att har vi mer att vänta eller är det vanligt att det bara går om så här?

Sv: Koliksymptom är det över nu?

Sålänge du inte vet vad som startade koliken så ska man inte pusta ut och tro det är över, dock låter det som hästen mår bra.

Min miniatyr fick förra vintern 3 kraftiga kolikanfall på en vecka :(, kom på efter sista anfallet att han ätit sand där jag fodrat deras hö. fodrade de på en annan plats, sen har han varit frisk :)

Försök fundera på vad som kan ha startat det :idea:

Min första åtgärd vid kolik (efter den är hävd förstås) är att göra träckprov och kolla bandmask. Det finns jättemånga orsaker till kolik, att det är parasiter är väldigt få fall, men enklast att utesluta/bekräfta.

Har absolut ingen aning vad som kunnat orsaka det. Hon äter inte ute- osannolikt med sand. inga förändringar med fodret. Enda förändringen är att ryttaren har bytts, eftersom dottern brytit armen, och nu rids den varannan dag och vilar varannan. Men den reds inte mycket mer före heller eftersom den varit konvalecent.

Helsingfors ser jag. Hmm, det ska finnas träckprover där men det är viktigt att det görs det stora utökade bandmaskprovet. Hur lång tid tar posten till Sverige?

Min första åtgärd vid kolik (efter den är hävd förstås) är att göra träckprov och kolla bandmask. Det finns jättemånga orsaker till kolik, att det är parasiter är väldigt få fall, men enklast att utesluta/bekräfta.

Hej, jag lånar tråden för en fråga. (till madick)
Är det någon mening att skicka in ett träckprov nu? Ska man enbart analysera bandmask? eller hela kittet? Frågar då min just haft kolik.
(träckprov tas vanligtvis innan och efter betet i mitt stall, dock tror jag inte att bandmasken har kollats någon gång, det är stallägaren som vanligtvis ombesörjer detta).

Det är inte helt ovanligt med kolik p g a för dåligt drickande. Har hästen druckit som hon ska innan anfallet?

Hej, jag lånar tråden för en fråga. (till madick)
Är det någon mening att skicka in ett träckprov nu? Ska man enbart analysera bandmask? eller hela kittet? Frågar då min just haft kolik.
(träckprov tas vanligtvis innan och efter betet i mitt stall, dock tror jag inte att bandmasken har kollats någon gång, det är stallägaren som vanligtvis ombesörjer detta).

Vad har ni för hagar? Om de går i grushagar så vänta med provet tills de ska ut på gräs, med gräsiga vinterhagar funkar prov nu. För bandmask skulle jag ta det så snart som möjligt om hästen haft kolik.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 218
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 660
Senast: Blyger
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 980
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 801

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Att inte vara så sentimental
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • ChatGPT

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat