• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare isaaak_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 801
I

isaaak_

min häst hade kolik förut in när jag tog in honom, så vi satte på honom täcken och sen gick vi ut och gick 30 minuter med honom, så nu mår han bra igen tror jag, men jag ska ut och kolla till honom snart igen.. Är det nån som vet hur man kan förhindra kolik, och vad hästarna kan få det av?? jag tror att isak fick det pga en liten förstoppning i tarmen, eller så kanske det var eftersom vi var och tävlade idag.. mamma läste på internet att dom kan få det om dom står i transporten för länge, vi hade bara 2 timmar till tävlingsplatsen så jag tror inte att det var därför.. han har inte ätit grus, jord eller nått sånt, han stog bara i hagen i 1 timme efter att jag kom hem från tävlingen så jag tror inte att han har hunnit äta så mkt jord eller grus... :cry: :cry:

Sv: kolik !!!

usch kolik är inte så roligt. Båda mina har fått det. Ponnyn var inte så allvarlig, hände på kväll så stallägarna var så snälla och gick en stund med min ponny tills det blev bra. Hästen var dock lite värre, ville inte gå över så fick kalla ut en veterinär. Troligen fick han det av vattnet i hagen, som inte var speciellt fräscht. så nummera byter jag vattnet varje dag och gör rent vattenkaret varannan dag.
Ponnyn fick troligen i sig grus/jord när han betade.

Det är rätt så vanligt att de får kolik den här årstiden eftersom de slänger sig över varenda litet grässtrå som kommer upp och får i sig mycket grus och sand. Jag skulle tippa på att det är pga grus i magen och att det börjar redan innan tävlingen och att han varit stilllastående länge kan vara den utlösande orsaken.
Är han fortfarande dålig?
Ta bort maten och få i honom mycket vatten.
Ring veterinär.

hästar kan även få kolik om de har mask eller om de blivit hårt ridna när de precis fått kraftfoder..

Det är rätt så vanligt att de får kolik den här årstiden eftersom de slänger sig över varenda litet grässtrå som kommer upp och får i sig mycket grus och sand. Jag skulle tippa på att det är pga grus i magen och att det börjar redan innan tävlingen och att han varit stilllastående länge kan vara den utlösande orsaken.
Är han fortfarande dålig?
Ta bort maten och få i honom mycket vatten.
Ring veterinär.

nej det var bara lite kolik så det släppte när vi gick med honom.. vi tog bort maten från han så då blev han lite småsur på mej :P men nu mår han iaf bra =) tack för svaren =)

min arab fck kolik i höstas, han var sjuk i en vecka, han fick inte gå i hagen och fick inge mat (några 'nävar' hö varje dag efter han vart sjuk i 4dar) och mycket vatten, han har haft dubbla hinkar i boxen.
vi gick med honom 6 gånger per dag, varje tur var 40min lång.

sen vart han bra.

i vintras fick han kolik en gång till, samma procedur (var dock jobbigare den här gången eftersom de var 30 minus ute)

sen vart han bra igen...

men nån vecka senare vart han sjuk igen.
nu är han bra men vi ska snart åk och kolla hans mage, han kan ha magsår..... :cry:

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 550
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 064
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
860
Senast: ryujaneiro
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 990
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka