Sv: Kolik- och brandbilsbarn!
Update:
Idag var vi hos en välkänd och erfaren barnläkare här i stan.
Han ställde först några frågor, om pojkens viktuppgång, kurva och aptit, och var efter bara en minut säker på vart problemet låg och vad vi skulle göra åt saken. Han har alltså varit obehandlad i 9 veckor? sa han... Inte dömande alls, lät bara som att han tyckte det var tråkigt och onödigt.
Enligt honom var problemet helt enkelt för mycket mat. Sonen har gått upp från 3640 g till 6850 g på 11 veckor. Nuvarande vikt motsvarar vad han egentligen borde väga vid 5 månader
... Eller, en viktuppgång på 45 g om dan istället för 20 g, som är mer normalt.
Jag har kört med fri amning, och sonen har ju inte nån inbyggd spärr som säger att "nu räcker det, annars får du ont i magen". Han har alltså ätit tills han fått ont, och sen skrikit och fått ännu mer mat, för att jag trott att han varit hungrig när han tröstats av bröstet. Ond cirkel bokstavligt talat.
På vissa barn funkar säkert fri amning, men på glupska barn som Neo, leder det alltså lätt till kolik.
Lösningen blev dels att ge honom ett mer regelbundet matschema. Förr har han ju ätit mest hela tiden på kvällarna, nu är det var 3:e timme dygnet runt som gäller (sover han längre på natten är det bara bra, då ska jag inte väcka honom). Vi kör det här ett tag, sen ska vi gå över till var 4:e timme. Skriker han emellan målen ska jag trösta och få honom "att inse värdet av närhet utan mat". Jag kan även ge honom vatten i flaska, om han är väldigt tuttig.
Om 3-4 dagar sa han att han kommer vara som en klocka, om jag är noggrann med tiderna.
Det andra var att jag skulle ge den kontroversiella medicinen Dicykloverinhydroklorid (
), 2 mg innan varje mål eller vid skrikattack. BVC vill ju inte skriva ut den, men han hade använt den i 30 år och tyckte den var kanon. Förr användes den ju jämt, med det vardagliga namnet "skrik och.... (kommer inte ihåg)-droppar, men nu skrivs den alltså sällan ut på vanliga vårdcentraler.
Han betonade vikten av närhet, det kunde han inte få för mycket av, och rekommenderade sjal eller sele för att ge mig mer frihet på dagarna.
Sedan sa han det jag längtat efter att få höra: Att jag inte skulle känna mig tvingad att amma! Amningen har sina fördelar, men de är marginella, sa han. Ville jag ge tillägg gick det alltså bra.
Vidare sa han att det inte var mjölkallergi, som BVC tjatat om. Då hade han tydligen haft utslag, och det var ovanligt. Inte heller trodde han att min kost hade så jättestor inverkan.
Måste säga att läkaren gav intryck av att vara oerhört erfaren och jag kände direkt förtroende för honom, plus att han var rolig och trevlig att prata med. Han satte verkligen barnet i fokus, precis som jag hört. Överallt på mottagningen låg det gosedjur (hängde t.o.m i taket, som man gick in i hela tiden. Ganska obehändigt, men säkert jättekul för barnen!
) och det kändes så långt ifrån sjukhusmiljö man kan komma.
Flera bekanta går enbart till honom och har helt skippar BVC och vårdcentralen.
/Jossan