Kolik- och brandbilsbarn!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Kolik- och brandbilsbarn!

Stackars liten! Du har det inte lätt nu!
Jag tror att det finns 3 sorters tillägg att köpa på Apoteket. En innehåller varken mjölksocker eller mjölkprotein (nutramigen har jag för mig att den hette). En utan mjölksocker och en utan mjölkprotein.
Nutramigenen är inte så smaklig så man ska tydligen tillsätta lite socker. Tyvärr är tilläggen rätt dyra men man kan ju prova en vecka eller två. På vanliga affären har jag sett att det finns något som heter Lemolac som ska vara för mjölkkänsliga barn.
Ta honom i famnen när du sitter på toa så att du i alla fall får gå. Det är inte mycket till egentid men du behöver åtminstone inte gå omkring och vara nödig. Kanske en sjal eller bärsele kan hjälpa dig så att du får någon sorts rörelsefrihet trots att han kräver närhet hela tiden. Ta med sambon till bvc och KRÄV att de tar er situation på allvar, jag håller tummarna!
 
Sv: Kolik- och brandbilsbarn!

Jag känner igen det. Här kommer lite tröst: DET GÅR ÖVER!

Allvarligt, som du beskriver det tror jag du skulle bli ofantligt hjälpt av att kunna bära utan att bli låst = sjal. Det går ju lätt att prova innan man köper en riktig.

Just nu är det närhet som behövs (eftersom det är lugnt när du gör "som han vill" så tror jag inte riktigt att det är kolik) och du har igen det om du tar dig igenom den här pärsen och ger honom det han visar att han vill ha.
 
Sv: Kolik- och brandbilsbarn!

Men stackars lillen och stackars dig! Du skrev ju i första inlägget att han somnar i bilen, kan du inte ta till det knepet?
Det kan ju inte vara bra för honom att inte få sova heller, utan bara skrika, det blir ju en ond cirkel det hela.
 
Sv: Kolik- och brandbilsbarn!

Det är inte alltid så, att det går över när man gör som han vill.
Dagtid gör det oftast det, även om det som jag beskrev tidigare, ofta kräver att man ägnar sig 100% åt honom.
Kvällstid hjälper det inte vad man än gör, kanske att han blir tyst om man går omkring och vaggar men aldrig annars.
Då ger han också verkligen intryck av att ha ont, tycker det både syns och hörs på skriken.

Dagtid är jag osäker, tycker mest det verkar som att han vill ha, eller rättare sagt, KRÄVER närhet. Han kan ligga och va skittrött, men ha ett öga halvöppet för att försäkra sig om att jag inte försvinner... Eller också är han gnällig för att det gör LITE ont, men inte lika ont som på kvällen, jag vet inte.

Har försökt bärsele, kvällstid räcker det inte (dvs då är hans behov för stora), men dagtid, när han "bara" vill va nära skulle det säkert funka.
Han är tung bara, väger 7 kg, så det blir lite jobbigt efter ett tag. Och lite bökigt eftersom han är så lång, att sitta och så, men man vänjer sig väl. Fattar inte hur man gör med huvudet bara, en hand måste ju stötta det på en sån här liten, så det blir bara en hand ledig plus då tyngden och böket, det har väl gjort att jag inte gett bärselen en ordentlig chans.
 
Sv: Kolik- och brandbilsbarn!

Bilen är super, det är bara att för att ta sig dit måste jag få klä på mig, klä på honom, egentligen gärna duscha innan, äta nåt vore också trevligt.... Och inget av det här går att göra utan att han skriker, och jag orkar inte lyssna på det, så jag undviker att gå ut över huvud taget.
Var iväg hela fm igår, och då var han så tyst och lugn i sin vagn, åt inte på 5 timmar :eek: , men då hade jag en tid att passa så då var jag tvungen att ge mig iväg. Dessutom åkte vi så tidigt att han fortfarande var morgon-gosig, han hade precis vaknat.

Sen funkar ju bara bilen medan han faktiskt sitter i den, och det blir lite dyrt att bara åka omkring hela dagarna.... :p
 
Sv: Kolik- och brandbilsbarn!

Jossan skrev:
Har försökt bärsele, kvällstid räcker det inte (dvs då är hans behov för stora), men dagtid, när han "bara" vill va nära skulle det säkert funka.
Han är tung bara, väger 7 kg, så det blir lite jobbigt efter ett tag. Och lite bökigt eftersom han är så lång, att sitta och så, men man vänjer sig väl. Fattar inte hur man gör med huvudet bara, en hand måste ju stötta det på en sån här liten, så det blir bara en hand ledig plus då tyngden och böket, det har väl gjort att jag inte gett bärselen en ordentlig chans.

om du har en bärsjal (jag har en elastisk trikåsjal) så kan man "stoppa in" huvudet så man inte behöver stötta med handen och det är såååå mycket mer avlastning för ryggen än en bärsele (i alla fall babybjörn)... som längst så bar/satt jag med Emma (som sov) 6 timmar i sträck... dagtid sov hon bara i bärsjalen när hon hade kolik.... man kan liksom "guppa" dom på ett helt annat sätt med...

benen drar du "upp" och på varsin sida om din midja (och det är en av skillnaderna med sjalen mot en babybjörn - sjalen ger en bättre ställning för barnen och kan därmed bäras längre)
 
Sv: Kolik- och brandbilsbarn!

Usch, förstår hur jobbigt ni har det just nu.
Hade ungefär så också när min dotter var liten, massor med skrik och magknip. Hon var precis likadan, man var ALLTID tvungen att bära, bära och åter bära. Detta är något som verkligen tär på en. Jag vet att jag var helt slut i perioder (är ensamstående också med dottern så man hade ingen att lasta av på heller, förutom mina föräldrar som hjälpte till ibland).
Jag provade också till slut att utesluta alla mjölkprodukter i min kost (hjälper inte att bara sluta att dricka mjölk, och det visade sig finnas mjölk och mjölkpulver i VÄLDIGT mycket livsmedel). Jag tyckte i alla fall att jag märkte en viss skillnad på min dotter till det bättre, dock ingen stor skillnad.
Hade då tidigare provat "vanligt" tillägg och detta gav henne magknip, så jag gick på apoteket och provade Nutramigen ersättning, den är dyr men det var det verkligen värt! Blev jättestor skillnad på min dotter. Var då till barnmottagningen och berättade hela historien, och fick till slut efter en hel del proppsande utskrivet Nutramigen på recept (blir väldigt stor skillnad på priset då). Att de inte ville skriva ut Nutramigen direkt från början berodde på att min dotter visade inte på mjölkintolerans vid det pricktest de gjorde på henne.
Men till slut, lyckades vi få recept ändå på det som sagt.
Fick genom detta en helt ny bebis kändes det som :love:
Kan tillägga att när min dotter var ca 9 månader provade vi att sakta introducera mjölkprodukter igen och detta gick jättebra. Hon är nu 22 månader och äter all sorts mat, det enda som jag märker att hon inte är särskilt förtjust i att dricka mjölk (hon väljer hellre vatten) och hon gillar inte grädde, men annars äter hon alla mjölkprodukter.
Ville bara dela med mig av mina erfarenheter för ni har verkligen en kämpig period just nu.
Hoppas ni kan komma på nåt sätt som gör att det blir bättre för er och er son!
 
Sv: Kolik- och brandbilsbarn!

Vår äldste son hade antagligen kolik - skrek mycket, sov aldrig och var aldrig nöjd. Jag hade honom med överallt... till och med på toan.. trodde nog man skulle bli gaaalen...

Jag tror jag prövade alla knep som bara fanns... utan större framgång. Pröva att dricka kamomill te!!! vår son blev lugn och harmonisk ETT HELT DYGN vilket var himmelriket (jaa sen återgick han till sitt "normala" jag...)

Det blir liite liiite bätre sen när han börjar intressera sig för omgivningen...

Men.. man får nog nåt "trauma"... vet hur det känns att undra om man kommer sig igenom detta med förståndet i behåll...
 
Sv: Kolik- och brandbilsbarn!

TACK för dina (och ni andras) svar!!

Jag tror inte BVC gör så mycket mer, har redan varit på flera extrabesök och i förrgår var jag hos läkaren för koliken.
Hon sa att det fanns en medicin som man kunde skriva ut, men det gjorde man tydligen aldrig (hon kom inte ens ihåg vad den hette, bläddrade bara lite planlöst i Fass men "hittade den inte"). Sen kände hon lite på magen, konstaterade att den var ganska mjuk (vilket den brukar vara på fm), och sa att det inte fanns mer att göra.
Det jag känner skulle hjälpa mig/oss i väntan på att koliken går över är att ge mig möjligheten att resa mig ifrån honom ibland och ge honom flaskan. Med flaskan kan jag va i stallet :love: utan att behöva tillbringa all tid ammandes i sadelkammaren, lämna honom i babysittern medan jag tar en snabbdusch och klär på mig, överhuvud taget ger mig lite utrymme.... Det går kanske bara några minuter, men det räcker! Jag orkar verkligen inte helamma längre, inte när det betyder varje timme, ibland ännu oftare. Om det gör mig till en dålig mamma enligt BVC, då får jag väl vara det.
Jag själv är faktiskt stolt över mig själv, jag hade en jobbig graviditet och har en historia av depressioner och återkommande bakslag av olika slag, vilket satte mig i riskzonen för problem efter förlossningen. MEN trots att mycket går mig emot (tror jag skrivit i nån tidigare tråd om mitt oflyt) biter jag ihop och tar mig på fötter igen. Även när det är som värst sätter jag alltid sonens behov före mina egna.
 
Sv: Kolik- och brandbilsbarn!

Tack för ditt svar!!!

Jag har inte bara uteslutit mjölk utan alla livsmedel innehållande laktos/mjölkprotein. Men som sagt, 3:e dagen och ingen skillnad än.
Hoppas på att den andra barläkaren tar mig på allvar. Jag får SÅ ONT av att höra honom ha ont på kvällarna, det riktigt skär i mig... :cry:
 
Sv: Kolik- och brandbilsbarn!

Låter ju onekligen lovande.
Ingen som har en elastisk begagnad bärsjal att sälja....:angel: ?
 
Sv: Kolik- och brandbilsbarn!

Jossan skrev:
Nog för att det bara är en begränsad period, men jag måste ändå kunna gå och kissa!

Usch jag minns hur det var.

Men jag överlevde och jobbade rätt mycket.

Jätteskönt. Bebin fick ligga vid tutten hela tiden när jag satt vid datorn (typ 80% av dagen vilket var så mkt han ville amma :p ) och när jag var tvungen att gå in till en patient slängde jag bebin på någon annan vem som helst som råkade ha en hand över, i värsta fall en annan patient i väntrummet :idea:

Ofta var det så spännade att han inte skrek, och om inte så orkar ju en utomstående bära och kasta omkring med en bebis i en kvart.

Men på toan var han med, ofta som en liten igel på tutten, typ.

Jag gjorde nog så att jag räknade med att bära och amma honom hela dygnet och tog varje avlastning eller kort sömnperiod som bonus.

Snacka om förändring när tvåan kom och var ett mmm-barn :crazy:
 
Sv: Kolik- och brandbilsbarn!

Till alla som stöttar och försöker hjälpa:

:bow: :bow: :bow:


Jossan, fortfarande skitíg och hungrig, men lite gladare och mindre kissnödig :D
 
Sv: Kolik- och brandbilsbarn!

Jossan skrev:
så jag undviker att gå ut över huvud taget.
.....

Sen funkar ju bara bilen medan han faktiskt sitter i den, och det blir lite dyrt att bara åka omkring hela dagarna.... :p

Men tror du inte frisk luft skulle hjälpa honom att sova? Min son var inget kolikbarn men han sov alltid gott utomhus (i timmar) men helst inte alls inomhus.

Är det månne det sövande "surret" i bilen som gör att han är nöjd? Har du prövat med nåt annat liknande ljud inne, ett tag somnade sonen faktiskt till ljudet av dammsugaren :D ;) .

Håll ut, det ger sig!
 
Sv: Kolik- och brandbilsbarn!

Jag har slutat helt med alla mjölkprodukter sedan några veckor tillbaka. Det har blivit en sådan skillnad! Det är ganska lätt, men tänk på att mjölk döljer sig bakom många namn. Det finns dock mjölkfria maragriner/smör, havremjölk (super gott att göra pannkakor på) etc. Men sedan jag slutat att få i mig mjölkprotein så är vår son så mycket bättre i megen, går inte att jämföra!
 
Sv: Kolik- och brandbilsbarn!

föresten har du prövat anis/fänkåls te? Ska ju vara kramplösande för de små.
 
Sv: Kolik- och brandbilsbarn!

Blixtra:

Får lite ångest nu. Jag hade ju uteslutit mjölk i 3 dagar, men efter den här dagen.... Jag var så intill döden hungrig och trött ikväll, att pojkvännen fick köpa med sig pizza hem från träningen :o . Slut på den dieten alltså.
Kände skitsamma just då, och lillen hade ju ändå varit jättetråkig idag. Men efter en :devil: dag, så blev det faktiskt en ganska ok kväll. Jag och farbror fick en jättetrevlig prat/lekstund på toagolvet och själva nattningen för kvällen gick hur smidigt som helst. Lite skrik först, som vi trodde var kolikskrik, men han visade sig bara vara hungrig, för efter amningen somnade han och blev inte ett dugg hysterisk när jag la ifrån mig honom hos pappa i sängen.
Jippi, nu kan jag färga ögonbrynen!!! :bump:

Ska fortsätta utan mjölk imorgon, för det KAN faktiskt vara det som haft effekt (osten från pizzan kanske inte gått ut i systemet ännu?).



/Jossan, friiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
 
Sv: Kolik- och brandbilsbarn!

Vad skönt att det går åt rätt håll :bow:

Vet precis hur det är med jobbiga kvällar.
Freddy har haft problem med rapningen :crazy:
Det har blivit MKT bättre sen vi köpte en Dr Brown
flaska :love: + att han äter mer än bara ersättning och välling.

Men jag vet inte hur många kvällar jag gått omkring och
burit,vaggat,masserat etc och förbannat mig själv
för att vara så kass som inte kan få min egen pojke
att må bra. :crazy:

Det enda av trasslet som kvarstår nu (10 mån)
är att han somnar för natten först 23:30 :eek:
Fast det har också blivit bättre..för ett tag sen
så var det kl 02 som han kunde tänka sig att somna
för natten.
 
Sv: Kolik- och brandbilsbarn!

Jossan skrev:
/Jossan, friiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii


Det där är en mkt viktig aspekt.

När du inte ammar - släng bebin på någon annan och TA dig ledigt en liten stund!

Alla orkar en halvtimme även med en skrikande bebis - om det inte är ens egen :p

Se till att BE OM AVLASTNING, det är inte så svårt som det kan verka. Folk gillar ofta att bära bebisar hur underligt det än kan låta när man själv är trött på det :D
 
Sv: Kolik- och brandbilsbarn!

Jag har förresten köpt både ny nappflaska (Dr Brown-kopia) och fänkålsté, men inte velat använda nåt av det för att verkligen veta att det är mjölkborttaget som gett effekt.
Nu sover sonen som en liten ängel intill pappa och jag undrar hur det är möjligt att någon kan vara så himla söt! :love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 238
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
61 914
Senast: lundsbo
·
Småbarn Jag tänkte först skaffa ett anonymt konto, men jag orkar inte. Det är ju heller inget att skämmas för tänker jag (försöker jag tänka)...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 167
Senast: TinyWiny
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
25 112
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp