Köksrenovering, tips!

jag tycker gasspis är jätteläskigt, OM det går fel så går det så himla fel och jag litar inte tillräckligt mycket på mig själv :) Bor man i hus kan man ha en gasoltub utanför.

Ang spis är jag jätteglad för häll, så lätt att hålla rent! Plattor blev alltid fula på sidan, ser smutsiga och nästan rostiga ut.

Nej det gör det inte. Däremot förekommer det gasolexplosioner (dock sällsynt) men det är något annat.

Här pågår diskussioner om gasspis då mannen vill ha det men jag tycker det är jätteläskigt. Däremot vet jag att rädslan är irrationell.

Jo, det gör det. Du behöver inte påstå att jag ljuger. Ja, det är en hel del gasexplosioner som förekommer ibland, de har ofta en koppling till gasspis. Det är ju inte spisen som exploderar utan gastanken som finns i många hus i Stockholm för att förse gas till t.ex. spisar.

Jo, det gör det. Du behöver inte påstå att jag ljuger. Ja, det är en hel del gasexplosioner som förekommer ibland, de har ofta en koppling till gasspis. Det är ju inte spisen som exploderar utan gastanken som finns i många hus i Stockholm för att förse gas till t.ex. spisar.
De flesta hus i Stockholm som har gasspis är anslutna till stadsgasnätet och har således inga gastankar. Har du någon källa som styrker dina påståenden?

Kan du ge en källa på att en hel del gasexplosioner förekommer i Stockholm pga gasspisar? Några stycken per år skrev du tidigare.

När jag googlar hittar jag precis som hvala att den senaste explosionen i ett bostadshus var en gasolexplosion 2010.

Just nu kikar vi på själva köket, vilken leverantör vi ska ta. Och det är svårt! Vi har ju en budget och den ska inte överskridas. Ikea funkar ju, men det vore kanske kul med ett kök som är lite ovanligare men för den sakens skull, inte svindyr. Var inne på Epoq också, men det var inga fronter som föll oss i smaken.

Nej, du har fel. Kom gärna med källor på dina påståenden! Som flera andra skriver är det stadsgasnät, dvs inga tankar i några hus. Stockholm, Göteborg och Malmö har måååånga gas-hushåll. Hade det varit vanligt med gasexplosioner hade vi vetat om det ;) och brandmannen som var hemma hos mig också.

Just nu kikar vi på själva köket, vilken leverantör vi ska ta. Och det är svårt! Vi har ju en budget och den ska inte överskridas. Ikea funkar ju, men det vore kanske kul med ett kök som är lite ovanligare men för den sakens skull, inte svindyr. Var inne på Epoq också, men det var inga fronter som föll oss i smaken.

Vi hade sån tur att det var nån sorts kampanj att de som köpt via den mäklaren vi köpte av fick 40% rabatt på alla snickerier. Kolla med er mäklare om det finns något sånt erbjudande.

Om det förekom gasexplosioner titt som tätt i stans gasnät så skulle vi veta det. Även om bara drygt 70000 (var sjätte) hushåll i Stockholm har gas så finns gasledningarna i princip överallt.

Elspis är mycket farligare.

Så, nu är det kökets tur att renoveras! Och jag inser att jag behöver hjälp med tips på smarta lösningar. Ni som renoverat kök, är det något som ni ångrar att ni inte gjorde, eller något som ni ångrar att ni gjorde? Vad är värt att tänka igenom både en och tre gånger? Vart ska man lägga ner pengar på och vad funkar med att ta en billigare del istället för en dyr?

Vitvaror är klara. Det blir hel kyl och frys, induktionshäll som är 90 cm och en 60 cm inbyggnadsugn. Diskmaskin blir nog inbyggnad eller rostfri. Och en fläkt, men den blir 90 cm med eftersom hällen är det.

Så, vad ska vi tänka på?

Mitt bästa tips är , skaffa dubbel diskho, alltså två rätt stora hål. Jag är sååå glad att jag valde det. Underlättar massor när man diskar. sen att diskhon ska vara nersänkt bänkskivan och inte ovanpå så det blir en jobbig kant .

Mitt bästa tips är , skaffa dubbel diskho, alltså två rätt stora hål. Jag är sååå glad att jag valde det. Underlättar massor när man diskar. sen att diskhon ska vara nersänkt bänkskivan och inte ovanpå så det blir en jobbig kant .

Dubbel kommer vi inte att ha, det räcker med en hel stor, diskmaskin blir det, så all disk ska ner i den direkt. Är det typ en plåt eller liknande som är stor, så åker den i vasken i tvättstugan :)
Däremot är ni flera som snackar om nedsänkt ho, och det är ingen dum ide! Den ska jag bära med mig i planeringen! :)

Dubbel kommer vi inte att ha, det räcker med en hel stor, diskmaskin blir det, så all disk ska ner i den direkt. Är det typ en plåt eller liknande som är stor, så åker den i vasken i tvättstugan :)
Däremot är ni flera som snackar om nedsänkt ho, och det är ingen dum ide! Den ska jag bära med mig i planeringen! :)

Nedsänkt ho är bra MEN som jag skrev förut var jätteförsiktig så att det inte bildas funkt i skarven, just i den ka det bli besvärligt. Vi valde faktiskt att inte ha nedsänkt ho denna gång just därför

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok TW: Vikt, självhjälp, klyschor, detaljrikedom Det har hänt flera gånger på kort tid att jag har skrivit ett inlägg på Bukefalos och...
2
Svar
27
· Visningar
3 458
Senast: Yeah but
·
Hemmet Det gick snabbt utför från min "måla om köksluckor"-tråd. :D Tänkte att ska jag ändå måla om luckorna borde jag ju lägga in ett nytt...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
5 608
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 723
Senast: Calmiche
·
Hemmet Nu har jag och maken bestämt att våren 2021 ska vi totalrenovera köket :banana: ! Vi har varit runt till olika leverantörer, börjar få...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 524
Senast: Miao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈