Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är en glasskiva upp till 50 cm. Tapeten ovanför har hållit sig fin, inga problem med matos. Det enda problemet har varit i hörnen där jag varit lite för oförsiktig med maskeringstapen när vi bättrade på målarfärgen (resterande väggar är målade)Är det vanlig tapet på väggen? (det gröna alltså) tänker att det inte är helt bra med tanke på vatten, matos osv, men fungerar det så vore det ju toppen...
Det är en glasskiva upp till 50 cm. Tapeten ovanför har hållit sig fin, inga problem med matos. Det enda problemet har varit i hörnen där jag varit lite för oförsiktig med maskeringstapen när vi bättrade på målarfärgen (resterande väggar är målade)
Om man inte vill ha glas så kan man måla över tapeten med genomskinligt lack, ex båtlack.
Tror leveranstiden var på ett par månader. Möjligen att vi kunde fått det lite tidigare, men det var då byggarna hade tid att ta jobbet i alla fall. Prislappen var ca 210 000, för ett ganska stort kök, men alla vitvaror utom diskmaskin. Vi lyxade till det med stora bänkskivor i svart granit och valnöt. Dom hade en kampanj att bänkskivor till ett värde av 30 000 var gratis när vi beställde. Dom har nog typ alltid någon typ av kampanj som ger motsvarande rabatt.Har lite renoveringsplaner och har kikat på Sentens-kök, du får jättegärna berätta lite om du orkar pris? Leveranstid?
Verkligen superfint, knoppar å alltVi gjorde om köket i höstas, från ett gammalt och ganska mörkt furukök från tidigt 90-tal till ett mer avskalat och platsbyggt. För att få det luftigare skippade vi överskåp helt och hållet och vi har inte saknat förvaringen som försvann. Mitt tips är att höra med en lokal finsnickare vad de tar för ett kök när ni utvärderar kökstillverkare, jag trodde det skulle bli betydligt dyrare och det känns som det kommer hålla sig fräschare längre än folierad mdf.
Det är inte det mest praktiska eller rymliga köket, men eftersom vi bara är två vuxna i hushållet ville vi ändå unna oss en känslig kalkstenskiva.
Före
Efter
Färgen är grå/beige/grön, men ser lite mörk ut på mobilbilderna. Vi är jättenöjda med kulören och den känns smutstålig
Väldigt fint! Ger en harmonisk känsla Håller med om överskåp, tog också bort dem i förra huset- ångrade aldrig det!Vi gjorde om köket i höstas, från ett gammalt och ganska mörkt furukök från tidigt 90-tal till ett mer avskalat och platsbyggt. För att få det luftigare skippade vi överskåp helt och hållet och vi har inte saknat förvaringen som försvann. Mitt tips är att höra med en lokal finsnickare vad de tar för ett kök när ni utvärderar kökstillverkare, jag trodde det skulle bli betydligt dyrare och det känns som det kommer hålla sig fräschare längre än folierad mdf.
Det är inte det mest praktiska eller rymliga köket, men eftersom vi bara är två vuxna i hushållet ville vi ändå unna oss en känslig kalkstenskiva.
Före
Efter
Färgen är grå/beige/grön, men ser lite mörk ut på mobilbilderna. Vi är jättenöjda med kulören och den känns smutstålig
Jag tyckte inte det ni hade innan var så tokigt men det nya är ju rena drömmen!Vi gjorde om köket i höstas, från ett gammalt och ganska mörkt furukök från tidigt 90-tal till ett mer avskalat och platsbyggt. För att få det luftigare skippade vi överskåp helt och hållet och vi har inte saknat förvaringen som försvann. Mitt tips är att höra med en lokal finsnickare vad de tar för ett kök när ni utvärderar kökstillverkare, jag trodde det skulle bli betydligt dyrare och det känns som det kommer hålla sig fräschare längre än folierad mdf.
Före
Efter
Vilka kökssnickerier, hade knappt klarat av att täcka sådant arbete med färg även fast det såklart skall göras. Jag tycker ni gjorde rätt med taket, de jag sett har alla varit målade. Som det här i Skanörs rådhus@vilde Ja det är nog originaltaket från 1850-någonting det var en riktig bonus även om att tvätta gammal limfärg inte var någon höjdare
Vi var sugna på att behålla det omålat först, jag vet fortfarande inte om vi gjorde fel som målade det
Åh nu blev jag också sugen på ett platsbyggt kök! Så fint det blev! Vårt kök är inte heller så stort och jag vill ha ett hållbart kök som man lagar istället för slänger ut om 10 år.@vilde Ja det är nog originaltaket från 1850-någonting det var en riktig bonus även om att tvätta gammal limfärg inte var någon höjdare
Vi var sugna på att behålla det omålat först, jag vet fortfarande inte om vi gjorde fel som målade det
Det citerade ovan gällande värme, menar du då även ställer en het gryta en längre stund på granitskivan?Granitskivan. Dyr som stryk men helt otroligt bra. Man kan temperera choklad direkt på bänken eller bara dra en het gryta från hällen direkt över till bänken.
Nej precis, en större panna eller gryta av gjutjärn skulle jag inte ställa på bänken en längre stund.Det citerade ovan gällande värme, menar du då även ställer en het gryta en längre stund på granitskivan?
Undrar då jag blev rekommenderad att ha underlägg av de kökstillverkare/försäljare av granit som jag var i kontakt med när jag köpte mitt kök (detta var dock drygt 5 år sen). Har granit men använder underlägg pga av den information jag fick.
Denna sida ( https://www.granitset.se/om-natursten/granit-granitskiva-kok-granit-bankskiva/) säger bla:
Man kan ställa varma kastruller och bakplåtar direkt på stenskivan men man bör inte ställa stora grytor (speciellt av gjutjärn) direkt på stenskivan då gjutjärn och andra stora grytor som avger hög värme under lång tid kan detta resultera i en spricka då även graniten värms upp och expanderar.
Kul! Har du tänkt sätta på täcksidor och luckor (om det går på ngt sätt) på den eller ha den som den ser ut nu?Appropå diskbänkar i en annan tråd. Jag köpte en beg restaurangdiskbänk som jag skall sätta in i mitt kök, 2,75 m lång och såg ut så här när jag hämtade den:
Har inte helt bestämt men troligen kommer den inte kläs in. Det är ett ganska stort kök, 7x5 m ungefär med högt i tak. Fast bänk och skåp (40-50-tals funkis) kommer bara vara cirka 4 m resten blir ett mix av restaurangkök och äldre fristående köksskåp. I mitten av köket är planen att ha ett 3m långt arbetsbord (det ursprungliga från 1850 finns bevarat men behöver renoveras).Kul! Har du tänkt sätta på täcksidor och luckor (om det går på ngt sätt) på den eller ha den som den ser ut nu?