Köksrenovering, tips!

Jag hade ritat och ritat och ritat om mitt kök x antal gånger innan jag ringde IKEA och jag tycker ÄNDÅ att jag missat en del... :meh:
Jag är väl lite kärringen mot strömmen här då, men jag ångrar att jag inte gjorde fler skåp!
Min gamla (antika) hushållsassistent vill gärna stå i ett sådant, tur att jag hade åtminstone ett som funkar! ;)

Säger också bänkyta, så mycket du bara får plats med. (Jag har över sju meter! :D )
Däremot är jag inte ett dugg förtjust i induktionshällen - min fina Fiskars traktörpanna funkar inte och jag hade inga funderingar på induktionshäll när jag köpte den (blev övertalad i vitvarubutiken...).
Plus att zonerna på hällen bara är 19 cm och stekpannan och stekgrytan i gjutjärn är 23... :banghead:

Jag har laminatskivor som ser ut som stenskivor och det är MÅNGA som tagit fel och trott att de är i sten. :)
Valde extrahårt ytskikt och det enda som skiljer sig mot sten är att man inte kan ställa heta kastruller direkt på dem, men det gjorde jag inte på stenskivorna i mitt förra hus heller!
Planmonterade diskhoar blev det (just för att sopa ner smulor od.) fick ta hjälp av en inredningssnickare som fräste ner dem i laminatet och är jättenöjd.
Inte riktigt klart än, men nu är blandarna på plats och vattnet inkopplat. :love:

10006034_10152084973674582_1383930002_o.jpg

10003716_10152084973679582_243045102_o.jpg

Jag hade ritat och ritat och ritat om mitt kök x antal gånger innan jag ringde IKEA och jag tycker ÄNDÅ att jag missat en del... :meh:
Jag är väl lite kärringen mot strömmen här då, men jag ångrar att jag inte gjorde fler skåp!
Min gamla (antika) hushållsassistent vill gärna stå i ett sådant, tur att jag hade åtminstone ett som funkar! ;)

Säger också bänkyta, så mycket du bara får plats med. (Jag har över sju meter! :D )
Däremot är jag inte ett dugg förtjust i induktionshällen - min fina Fiskars traktörpanna funkar inte och jag hade inga funderingar på induktionshäll när jag köpte den (blev övertalad i vitvarubutiken...).
Plus att zonerna på hällen bara är 19 cm och stekpannan och stekgrytan i gjutjärn är 23... :banghead:

Jag har laminatskivor som ser ut som stenskivor och det är MÅNGA som tagit fel och trott att de är i sten. :)
Valde extrahårt ytskikt och det enda som skiljer sig mot sten är att man inte kan ställa heta kastruller direkt på dem, men det gjorde jag inte på stenskivorna i mitt förra hus heller!
Planmonterade diskhoar blev det (just för att sopa ner smulor od.) fick ta hjälp av en inredningssnickare som fräste ner dem i laminatet och är jättenöjd.
Inte riktigt klart än, men nu är blandarna på plats och vattnet inkopplat. :love:

10006034_10152084973674582_1383930002_o.jpg

10003716_10152084973679582_243045102_o.jpg

Det finns induktionshällar som anpassar sig efter storleken på kastrullen.
Anledningen till att det blev en spis och inte häll + ugn flr oss var att det var helt hopplöst att få tag på en häll med vred ( var bara Gaggenau som hade en lösning med en sorts puck ). Jag absolut vägrar hålla på och trycka på hällen. Vi är jättenöjda med överdelen på vår spis, hällen är 90 cm så vi rymmer alla stekpannor och kastruller vi vill ha igång samtidigt. Ugnen duger men den är lite för stor vilket gör att uppvärmningstiden för lite för lång.

Det finns induktionshällar som anpassar sig efter storleken på kastrullen.
Anledningen till att det blev en spis och inte häll + ugn flr oss var att det var helt hopplöst att få tag på en häll med vred ( var bara Gaggenau som hade en lösning med en sorts puck ). Jag absolut vägrar hålla på och trycka på hällen. Vi är jättenöjda med överdelen på vår spis, hällen är 90 cm så vi rymmer alla stekpannor och kastruller vi vill ha igång samtidigt. Ugnen duger men den är lite för stor vilket gör att uppvärmningstiden för lite för lång.

En fördel jag älskar med vår induktionshäll är just att den är barnsäker, att den inte av misstag går att vrida igång om ett barn eller en katt snuddar vid vreden. Men det kanske går att låsa på de nyare spisarna?

En fördel jag älskar med vår induktionshäll är just att den är barnsäker, att den inte av misstag går att vrida igång om ett barn eller en katt snuddar vid vreden. Men det kanske går att låsa på de nyare spisarna?

Jag vet inte om det går att låsa (vår har ingen sådan funktion vad jag vet men kanske andra?!) men det känns inte som hela världen om den faktiskt går igång om man tar för vana att inte ha kastruller framme på spisen. Induktionen fungerar ju bara på magnetiska kastruller.

Jag vet inte om det går att låsa (vår har ingen sådan funktion vad jag vet men kanske andra?!) men det känns inte som hela världen om den faktiskt går igång om man tar för vana att inte ha kastruller framme på spisen. Induktionen fungerar ju bara på magnetiska kastruller.

Jaha, nej det vet jag med induktionen, jag trodde du syftade på en vanlig som blir varm oavsett. ;)

• Gilla
Reactions: Sar
Jag har en häll som är låsbar (utan vred) och så är den 50% induk och 50 % vanlig häll,så jag behövde inte kasta mina gammla kastruller/stekpannor :)

Jag har en vanlig spis (med plattor) som jag köpte ny förra året. Den har barnspärr så att även om man vrider på plattor och ugn startar de inte. Tycker att hällar är döfula plus att kokar man över så riskerar det att hamna på golvet. Vattnet stannar ju praktiskt på spisen med en vanlig spis med plattor annars :D

Eftersom att ni har induktionshäll - Lägg inte silicon under.
Den kan glida om man är lite hårdhänt vid rengöring men det är så himla mycket mer praktiskt att kunna lyfta den för att göra rent under. Sen en annan sak. Innerlådor!! Såååå himla praktiskt. :D

Vad kul! :)
Vi gjorde om vårt kök förra året, grymt nöjda! Det enda vi ångrar är väl att det var ett par idioter till hantverkare som satte ihop köket, men det lärde man sig ju först i efterhand...
Vart ska ni köpa köket ifrån? Om det är bestämt vill säga. :)

kokfardigt002_54036f869606ee1868b6cffd.jpg

Från vänster är det frys, kyl och så micro överst och induktionsugn underst, utdragbart skafferi och vanligt skafferi.

kokfardigt001_54036f83ddf2b328db55a1c7.jpg

Diskmaskinen längst bort. :)

Haha, kul att vi i stort sett har exakt samma kök ;)

Jag har en vanlig spis (med plattor) som jag köpte ny förra året. Den har barnspärr så att även om man vrider på plattor och ugn startar de inte. Tycker att hällar är döfula plus att kokar man över så riskerar det att hamna på golvet. Vattnet stannar ju praktiskt på spisen med en vanlig spis med plattor annars :D

Hos oss kokar det över ibland, aldrig har något ens hamnat i närheten av på golvet. :confused: Nä, hittepå från din sida med sånt man inte behöver tänka på för att det aldrig händer! ;):p
Sen håller man ju (förhoppningsvis) koll på maten när man är igång så inget kan hända. :)

Så, vad ska vi tänka på?

Vad ni än gör, glöm inte diskmaskinen!
Det känns som ren idioti att renovera ett kök på 2000-talet och inte sätta in en diskmaskin! ;)
Spar så otroligt mycket tid i det vardagliga och så sparar det på miljön och plånboken + att allt bli renare än vad det blir när man diskar för hand! :)
Vi är mycket nöjda med vår "hemmafru"! :D

Vad ni än gör, glöm inte diskmaskinen!
Det känns som ren idioti att renovera ett kök på 2000-talet och inte sätta in en diskmaskin! ;)
Spar så otroligt mycket tid i det vardagliga och så sparar det på miljön och plånboken + att allt bli renare än vad det blir när man diskar för hand! :)
Vi är mycket nöjda med vår "hemmafru"! :D

Självklart blir det diskmaskin, skulle inte klara oss utan en! Det blir en vatten-snålis med mycket bra energiklassning som tar mycket disk! :D

Hos oss kokar det över ibland, aldrig har något ens hamnat i närheten av på golvet. :confused: Nä, hittepå från din sida med sånt man inte behöver tänka på för att det aldrig händer! ;):p
Sen håller man ju (förhoppningsvis) koll på maten när man är igång så inget kan hända. :)

Det beror väl på hur mycket man kokar över :angel:. Jag vet ingen utöver oss som skaffar en spis med plattor. Men vi är toknöjda med vår. Helt klart en uppdatering från förra från 69.

Jag följer den här tråden för tips, förhoppningsvis (om jag har fast jobb då) så renoveras mitt kök nästa sommar. I dagsläget är det fräscht men en blandning av gammalt och nytt. Vitvarorna är nya men skåpen original.

Något som definitivt ska ändras är placeringen av allt. I dagsläget har jag diskho med liten bänkyta i rostfritt direkt bredvid spisen och arbetsyta med diskmaskinen under på andra sidan. Jag vill ha diskmaskinen närmre diskhon och en bra arbetsyta mellan vatten och spis. Som det är nu så drar jag mig för större matlagning för det känns inte som jag har några bra ytor.

Det beror väl på hur mycket man kokar över :angel:. Jag vet ingen utöver oss som skaffar en spis med plattor. Men vi är toknöjda med vår. Helt klart en uppdatering från förra från 69.
Du ska veta att jag är i djupa funderingar när det gäller ny spis... just med tanke på ev. överkokning :angel:
Hur mycket vätska tål en induktionsspis innan det börja rinna ut på sidorna :confused:
Vi har en vanlig spis idag, men har tittat på induktionshällar till vårat icke igångsatta "bygga-ut-köket-projekt" - så jag följer också denna tråd med stort intresse :up:
Själv är jag på rita-sudda-rita-sudda-rita-stadiet... :angel:

Jag är också i renoveringsfunderingar så jag hänger på i tråden. Ni som skriver att ni ritat ert kök själva, använder ni något särskilt program för det?

Electrolux, även om vi mer än gärna velat ha en Ilve-spis, men så långt räcker inte pengarna :(

Okej! :) Vi har haft två egenritade kök (sambon ritade köket i lägenheten och vi har tillsammans ritat vårt nuvarande kök) och där har det alltid blivit Siemens men Electrolux är ju bra! :)
Jag är grymt sugen på en grillplatta man kan ha till vår induktionshäll... Synd att den kostar en halv förmögenhet i jämförelse med hur ofta man kommer använda den. ;)

Haha! Vad lagar ni för mat egentligen? ;)
Det är skönt att det finns många varianter på marknaden så alla får som de önskar! :) Det är klart alla inte kan gilla allt och man ska inte försöka övertala folk till att gilla det heller.
Vår förra var också ganska gammal, fast han vi köpte huset av tyckte det var rena nymodligheterna med en glaskeramikhäll! ;)

Du ska veta att jag är i djupa funderingar när det gäller ny spis... just med tanke på ev. överkokning :angel:
Hur mycket vätska tål en induktionsspis innan det börja rinna ut på sidorna :confused:
Vi har en vanlig spis idag, men har tittat på induktionshällar till vårat icke igångsatta "bygga-ut-köket-projekt" - så jag följer också denna tråd med stort intresse :up:
Själv är jag på rita-sudda-rita-sudda-rita-stadiet... :angel:
Jag har väl lyckats få det att koka över rejält några gånger men det är aldrig så att det runnit över och utanför särskilt mycket, aldrig ner på golvet så det behöver du inte vara orolig för!
På sidan kan väl hända någon gång ibland men jag tror att de flesta hällar har skydd för det, tror våran har någon form av lister runt så den inte släpper ner väta i lådan under. :)

Jag är också i renoveringsfunderingar så jag hänger på i tråden. Ni som skriver att ni ritat ert kök själva, använder ni något särskilt program för det?
Många ritar för hand skulle jag tro, finns nog lite program att rita med på nätet. Vi ritade i programmet hos Kvik där vi köpte köket från. :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok TW: Vikt, självhjälp, klyschor, detaljrikedom Det har hänt flera gånger på kort tid att jag har skrivit ett inlägg på Bukefalos och...
2
Svar
27
· Visningar
3 458
Senast: Yeah but
·
Hemmet Det gick snabbt utför från min "måla om köksluckor"-tråd. :D Tänkte att ska jag ändå måla om luckorna borde jag ju lägga in ett nytt...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
5 608
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 724
Senast: Calmiche
·
Hemmet Nu har jag och maken bestämt att våren 2021 ska vi totalrenovera köket :banana: ! Vi har varit runt till olika leverantörer, börjar få...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 524
Senast: Miao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar