Köksrenovering, tips!

Jag tror tyvärr inte det blir en nedsänkt ho, även om det är smidigare, utan det lutar åt den stora i porslin från Ikea.

Porslinsho är någonting vi funderade på men sedan ratade helt. De äter helt enkelt speciellt glas på löpande band. Så om man har lite finare porslin/glas man är rädd om kan det vara värt att tänka på. Eller om man har barn som hjälper till att diska. Det räcker med att det ska slå i lite för att sakerna ska börja bli kantstötta/gå sönder.

En av de saker jag är mest nöjd över i vår köksrenovering är att vi valde bänkskivor i granit, extra djup ( ger definitivt mervärde i arbetsytaoch rätt tjock ( 4 cm). Gå-in-skafferiet var också en hit. Finns bilder på bloggen.

Jag älskar ditt kök! :love:
Ja hela ditt hus :love:
Du märker inte om jag flyttar in va? ;)

• Gilla
Reactions: Sar
Kan dock bli en kostnadsfråga... Det är rätt mycket dyrare att köpa bänkskiva med underlimmad ho (men köper man ett helt kök är det ju kanske värt några tusen till :)). Och om ts ska beställa från Ikea så...tja. Det kan bli strul med måttbeställda underlimmade skivor, om man säger så. :p
Jag gillar dem och har jobbat med det. Funkar utmärkt när allt funkar, och blir det strul så löser Ikea det. Men det kan ta tid... :p
Jag visste ju dock inte någonting om TS köksbudget när jag svarade på frågan :D

Ska du ha lådor så kosta på fullutdrag, så in i bänken värt det. Och mjukstängning överallt, förstås!

Och överskåp ska förstås gå ända upp i taket, annars blir det ju en hylla där skit samlas likförbaskat.

Oja! Inga skåp som slutar halvvägs till taket! Pallar inte städa där ovanför där det samlas massa äckligt!!

Porslinsho är någonting vi funderade på men sedan ratade helt. De äter helt enkelt speciellt glas på löpande band. Så om man har lite finare porslin/glas man är rädd om kan det vara värt att tänka på. Eller om man har barn som hjälper till att diska. Det räcker med att det ska slå i lite för att sakerna ska börja bli kantstötta/gå sönder.

Vi har diskmaskin, och är vana vid porslinsho, så jag tar den smällen, hehe :p

Undvik skåp, lådor är bättre.
Stor vask och utdragbart skafferi

Håller med om att lådor är toppen, dock tycker jag bäst om de som är max 80 cm. Längre lådor tenderar att bli svåröppnade då alltid någon tenderar att stå precis inom öppningsradien. Några vänner har enbart 120s lådor, jättesnyggt, men försök att vara 10 pers och duka fram till kräftskiva, "ursäkta, ursäkta, ursäkta, jag ska bara ta fram" heeeeeela tiden. Och även om man är ensam i det köket så nog står hunden nog nära där man ska öppna ändå.

Kom för övrigt på, det bästa jag har gjort förutom mycket arbetsyta är att inte ha några överskåp. Dels pga att jag gärna ville tona ner kökskänslan i köket, men också för att tillsammans med en bredare bänkskiva så kan det bli meckigt att plocka i och ur överskåpen om man inte råkar ha modellängd. Jag har några högskåp i stället där saker som ej används frekvent ställs på högre höjd.

Håller med om att lådor är toppen, dock tycker jag bäst om de som är max 80 cm. Längre lådor tenderar att bli svåröppnade då alltid någon tenderar att stå precis inom öppningsradien. Några vänner har enbart 120s lådor, jättesnyggt, men försök att vara 10 pers och duka fram till kräftskiva, "ursäkta, ursäkta, ursäkta, jag ska bara ta fram" heeeeeela tiden. Och även om man är ensam i det köket så nog står hunden nog nära där man ska öppna ändå.
Det kan jag hålla med om. Och 60 lådor blir ofta lite för små tycker jag. Vi har 80 lådor så långt det går och har satt 60 lådor enbart där vi varit tvungna.

Vi har faktiskt limmat en filtmatta i de flesta av våra lådor också. Det låter mindre att stoppa ner saker och ser snyggare ut. Vi ska ha i alla men med så många lådor som vi har så tar vi det på om på (inte alla som används än)

det är smart med, i överskåpen. För det vill jag ha, överskåp Sambon ville inte det först, men jag har nog lyckats övertala. Det är snyggt med öppet, men om man ex sätter en hylla så samlas det så jekla mycket smuts och fett där. Jobbigare att städa..

Jag tänker mig att det det kan bli lite svårt med sikten med lådutdrag i överskåp. Vi har indragna överskåp, alltså mindre djupa än underskåpen. Våra lådutdrag är i våra underskåp. Full lådutdragning och mjukstängning är definitivt att föredra.
När det gäller ho får man bestämma om det är viktigare att få ner en hel plåt eller om man tycker det är rätt bekvämt att ha en avdelad så att det känns ok att skölja potatis i den ena halvan fast det står en smutsig tallrik och ett glas i den andra halvan.
Skickar med några skisser vi gjorde före köket.
K%C3%B6kB1.gif

K%C3%B6kA1.gif

Det var vi också rädda för men vi har inte slagit sönder någonting! I hushållet finns 3 barn mellan 4-9. Jag lägger ofta en disktrasa i botten om jag ska ner med ex.vis stekpannan.

Här blir jag jättenyfiken! :bump: Ni har alltså diskbänken framför fönstret? Blev det bra? Du har inte lust att lägga upp några bilder på det i färdigt utförande?

Du kan gå in och kolla på bloggen (finns under mina uppgifter, jag tror inte man får lägga in en länk).
Det blir lite skvättigt men ändå hanterbart. Ett av våra nästa projekt är att fästa en liten glasskiva som sticker upp och slutar precis i kant med spröjsen.
Vi har ju så vackra gamla fönster och jag ville gärna kunna stå och titta ut när jag diskade (tidigare fick jag stirra rakt in på en innervägg), det blev ett otroligt lyft!

Du kan gå in och kolla på bloggen (finns under mina uppgifter, jag tror inte man får lägga in en länk).
Det blir lite skvättigt men ändå hanterbart. Ett av våra nästa projekt är att fästa en liten glasskiva som sticker upp och slutar precis i kant med spröjsen.
Vi har ju så vackra gamla fönster och jag ville gärna kunna stå och titta ut när jag diskade (tidigare fick jag stirra rakt in på en innervägg), det blev ett otroligt lyft!

Åh, men det är ju du som har det där härliga köket! :love: Det har jag varit inne och kollat på förut, jättefint, och jag sitter och dreglar lite varje gång :o (speciellt skafferiet, åh vad häftigt! :love:)

det är smart med, i överskåpen. För det vill jag ha, överskåp Sambon ville inte det först, men jag har nog lyckats övertala. Det är snyggt med öppet, men om man ex sätter en hylla så samlas det så jekla mycket smuts och fett där. Jobbigare att städa..

Jag tror tyvärr inte det blir en nedsänkt ho, även om det är smidigare, utan det lutar åt den stora i porslin från Ikea.

Jag vill höga en varningens finger för porslinshoar, de är fruktansvärt hårda och om man tappar ner ett glas så går det sönder - tappar man ner nånting hårdare än porslinet är risken att hon går sönder istället.

Nedsänkt ho är bra men man måste vara supernoggrann vid installatonen så att det inte kommer in fukt emellan hon och bänkskivan.

Jag gillar också lådor mer än skåp så i vårt nybeställda men ännu ej monterade kök har vi bara lådor på nederskåpen. Vi har sett till att inreda så att vi tex kan ha tallrikar i en av dom

TS nu vet jag inte riktigt om du kommer ha hörnskåp eller inte men om du ska ha det så rekommenderar jag ett som har fullutdrag dvs där man kan dra ut hela innanmätet. Vi är så oerhört nöjda med att vi valde ett sådant.

Sen lite allmänna tips att fundera över:

Vad blir bäst för er, att ha porslin, glas och bestick i närheten av diskmaskinen (det traditionella) eller att ha det i närheten av matplatsen?
Ugnsformar och liknande är kanske bättre att ha i närheten av ugnen?
Vill du ha ett skafferi till allt eller vill du ha sakerna där du använder dem?
Vilken styrka behöver ni på fläkten (har med kökets storlek att göra)? Ett allmänt tips till alla som övht lagar mat är att fläkten ska sättas på redan när man börjar fundera över maten. På så sätt slipper man sätta den på max sedan.

Nu är vårt kök väldigt stort så för oss var sådana frågor extra viktiga. Vi har alla bakprodukter (mjöl, formar mm) i det utdragbara hörnskåpet för vi står alltid där när vi bakar. I skafferiet har vi annat. Kryddorna ligger i en låda vid spisen osv.

Tallrikar, glas och bestick som används ofta (inte finporslinet) står i ett "vitrinskåp" så nära matplatsen det går. Vi använder diskmaskinen max 1 gång/ dag men dukar gör vi betydligt oftare och då vill vi helst slippa springa fram och tillbaka.

Tänk även över belysningen

Stora arbetsytor är suveränt och värt massor. Jag är supernöjd med vårt kök, det är stort utan att ta mycket plats.
Bra belysning, bra arbetsytor och gott om utrymme. Vi har bara lådor, stora lådor som är fullt utdragbara. Rymmer massor och man har väldigt bra koll på vad som finns.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok TW: Vikt, självhjälp, klyschor, detaljrikedom Det har hänt flera gånger på kort tid att jag har skrivit ett inlägg på Bukefalos och...
2
Svar
27
· Visningar
3 458
Senast: Yeah but
·
Hemmet Det gick snabbt utför från min "måla om köksluckor"-tråd. :D Tänkte att ska jag ändå måla om luckorna borde jag ju lägga in ett nytt...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
5 608
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 723
Senast: Calmiche
·
Hemmet Nu har jag och maken bestämt att våren 2021 ska vi totalrenovera köket :banana: ! Vi har varit runt till olika leverantörer, börjar få...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 524
Senast: Miao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar