Köpa skadad häst?

Jag förstår att du gillar hästen och vill hjälpa den men kolla först av:
1) Har du råd
2) möjlighet att ta ledigt från jobb/studier etc för klinkbesök
3) En hjälpande hand som också kan ta ledigt
4) utöver detta, råd med övrig drift av hästen
Jag vill lägga till en punkt i listan ovan
5) Är du beredd att skjuta hästen om 6 månader om den inte kan bli bra och lider av att bara strosa i hagen?
Det är en sak att ta en medveten risk och köpa en skadad häst där man vet vad som är fel. Det är en helt annan att köpa samma häst utan varudeklaration där man gissar vad som är fel.
 
Hon är inte ens kollad på klinik än. Ägaren kommer bara med bortförklaringar till att hästen visar smärta. Att hon ömmar i ryggen var enligt ägaren får att hon är kittlig på ryggen.. Så hon har inte blivit kollad alls än. Därför blir hästen bara ompysslad och promenerad med nu.

Har ägaren fortsatt ridit den, eller ställt av den?

Om äg påstår ryggömhet är kittlighet, men samtidigt slutar rida hästen så skulle jag starkt misstänka att ägaren endera vet att det är något seriöst fel ( t ex för äg fick veta när hen köpte hästen att den har förändringar i ryggen), eller åtminstone starkt misstänker att det är något seriöst fel och väljer att blunda för det.

För det finns liksom ingen vettig anledning att ställa av en välutbildad och bra häst istället för att ta den till veterinär och endera få den frisk och ridbar, eller få ut försäkringspengarna. Om man ska vara krass. Så att ägaren låter den skrota (om det är/var så) tyder på att hen vet att något är knas. Och inte alls osannolikt att ägaren vet att detta något kommer inte gå på försäkringen.
 
Hej, behöver man tänka på något särskilt innan man köper en skadad häst? Liten fundering bara då jag funderar på att köpa min skadade medryttar/foder/sköthäst. Mvh
Du har fått många kloka svar redan, men jag lägger till lite.
För det första. Är hästen försäkrad? Är den det så kolla med försäkringsbolaget hur det funkar med att överta en försäkring i samband med köp osv. (Jag har själv ingen koll på hur det går till men det kanske någon annan har...) Ta hänsyn till det och se till att ha en plan för hur mycket du tänkt lägga ut på att rätta till de eventuella skadorna hästen har.
I ditt fall skulle jag (om jag verkligen tror på hästen) åka och göra en ordentlig utredning på den innan köp. Se vad veterinären säger om eventuella skador och prognosen för dessa. Den undersökningen skulle ju kunna ersätta besiktningen. I nuläget är det ju inte troligt att hästen går igenom en vanlig besiktning menar jag...
Och visst kan hästar bli bra från långvariga skador om de bara får lång tid på sig och rätt behandling.
 
Har ägaren fortsatt ridit den, eller ställt av den?

Om äg påstår ryggömhet är kittlighet, men samtidigt slutar rida hästen så skulle jag starkt misstänka att ägaren endera vet att det är något seriöst fel ( t ex för äg fick veta när hen köpte hästen att den har förändringar i ryggen), eller åtminstone starkt misstänker att det är något seriöst fel och väljer att blunda för det.

För det finns liksom ingen vettig anledning att ställa av en välutbildad och bra häst istället för att ta den till veterinär och endera få den frisk och ridbar, eller få ut försäkringspengarna. Om man ska vara krass. Så att ägaren låter den skrota (om det är/var så) tyder på att hen vet att något är knas. Och inte alls osannolikt att ägaren vet att detta något kommer inte gå på försäkringen.

Ägaren rider inte hästen. Det är bara jag som gör/gjorde det. Hästen är inte försäkrad och ägaren är även uppfödaren av hästen. Så den har bort på samma ställe hela livet.
 
Ägaren rider inte hästen. Det är bara jag som gör/gjorde det. Hästen är inte försäkrad och ägaren är även uppfödaren av hästen. Så den har bort på samma ställe hela livet.

Fetmarkerat ovan har du anledningen till att du INTE ska köpa den där hästen, du ska INTE ta emot den ens om du får den gratis! Det kommer bli ungefär den dyraste häst du kan tänka dig, och med risken du i slutänden får betala ännu mer för att avliva den och sen står utan häst.

Av det du beskriver är det tyvärr orimligt att det bara är spänd/låst i ryggen, och det drar iväg jättefort med utredningar och behandlingar på klinik.

Köp en annan häst, jag förstår det känslomässigt känns svårt men det är tyvärr extremt stor risk att det känslomässigt blir tusen gånger värre ATT köpa/få den hästen.
 
Hej, behöver man tänka på något särskilt innan man köper en skadad häst? Liten fundering bara då jag funderar på att köpa min skadade medryttar/foder/sköthäst. Mvh

Personligen skulle jag inte köpa en skadad häst. Eventuellt hade jag kunnat fundera över att ta emot en gratis om jag kände till skadans art och trodde mig vara väldigt säker att kunna rehaba och hade ett starkt band till hästen. Men även där har jag faktiskt lärt mig tacka nej.

Det är ett jäkla ansvar med vissa individer. En del kan man aldrig låta vila någon endaste dag, dvs ingen semester och vila. Andra måste ridas rätt speciellt, a la sjukgymnastik, resten av livet. Då kan man inte låta andra rida dem heller iom att de flesta inte kan rida så.

Utöver det så kan det bli enormt kostsamt och ta mycket tid om man måste tll klinik, behandla, köpa mediciner och andra behandlingar.

Trots det kanske det inte går vägen, när man försökt i något eller några års tid. Ibland håller de sig symptomfria flra år innan de igen visar symptom och kanske nu blivit så dåliga att man trots all specialbehandling och slit står med en häst som måste tas bort.
DET är nog det värsta.. Att behöva ta bort en vän man fäst sig så vid.

Så det är det jag brukar råda folk att fundera om de klarar. Pengar är bara pengar.. Det brukar man kunna jobba ihop igen. Men smärtan då man måste ta bort en individ man genom flera år knutit an till är inte lika lätt att repa sig från.
 
Är inte hästen försäkrad så kommer detta tveklöst att bli en dyr historia!! En "låsning i ryggen" (som en equiterapeut kan lossa) kan lika gärna vara Kissing spines vilket föranleder flera klinikbesök och medicineringar. Vet kommer efter konstaterad ömhet med stor säkerhet vilja röntga ryggen och där är du uppe i flera tusen. Lägg till medicin och återbesök gånger två och sedan ev operation. Därutöver transportkostnader och förlorad arbetsinkomst. Blir hästen inte bra utan har ont har du dessutom avlivningskostnader på några tusen. Nä, köp inte på dig problem. De kommer ändå (som en klok bukefalist sade..
 
Är inte hästen försäkrad så kommer detta tveklöst att bli en dyr historia!! En "låsning i ryggen" (som en equiterapeut kan lossa) kan lika gärna vara Kissing spines vilket föranleder flera klinikbesök och medicineringar. Vet kommer efter konstaterad ömhet med stor säkerhet vilja röntga ryggen och där är du uppe i flera tusen. Lägg till medicin och återbesök gånger två och sedan ev operation. Därutöver transportkostnader och förlorad arbetsinkomst. Blir hästen inte bra utan har ont har du dessutom avlivningskostnader på några tusen. Nä, köp inte på dig problem. De kommer ändå (som en klok bukefalist sade..

De flesta ryggont är sekundära, så risken är ännu större - speciellt som hästen rör sig off bak och har varit halt - att det blir en hältutredning och ett antal ledbehandlingar. Till att börja med..
 
Hej!

Du ska inte köpa hästen, ffa om du inte har koll på varför den har ont.

Jag har en kompis som räddade sin medryttarhäst undan döden när ägaren inte kunde tävla den längre pga hälta. Hon fick ungefär 6 månader med hästen, under vilken tid hästen magrade av och till slut var halt redan i skritt. Hon beställde tid på kliniken och eftersom de gärna ser att man tar med tidigare journaler fick jag läsa om hästens tidigare skador. Jag insåg tyvärr redan innan klinikbesöket vad det skulle ge och fick tyvärr rätt.

Veterinären dömde ut den på stört och det var bara att åka hem och beställa avlivning. Både för hästen och min kompis hade det varit bättre om den fått somna in 6 månader tidigare, innan den hade så ont att den inte ens kunde gå ordentligt. Hon hade också sluppit må dåligt över att ta det extremt jobbiga beslutet att ta bort sin älskade häst- som hon hoppats så mycket på.

Om du verkligen vill köpa hästen måste du se till att få den besiktigad på klinik, du kommer med största sannolikhet få reservationer på rygg i en eventuell försäkring och det kan bli rejält dyrt i framtiden om hästen har återkommande problem.

/Lavinia, som köpt 2 helt friska hästar och ändå fått skador. Skulle aldrig köpa en skadad häst, det får man ändå.
 
Sen antar jag att många härinne inkl mig själv har lätt att direkt måla upp värsta tänkbara scenario utifrån din beskrivning. Det behöver ju inte vara så att hästen har något allvarligt men dyrköpta lärdomar gör en försiktigare med åren.. Min första häst köpte jag med 0,5 g hälta och visade sig vara övergående men blev ändå inte gratis efter klinikbesök med plåtar.
Tycker att det är oansvarigt av "säljaren" att vältra över ansvaret på dig för hästen och utnyttja dina känslor för den. Inte ok i min värld. Du gör som du vill och som impulsiv och intensiv person vet jag att det är nästintill omöjligt att stå emot. En hjälp: gör en lista på för- och nackdelar. Har du råd så köp dig en frisk häst istället för att försöka rehabilitera en annans (självisk) persons häst.
 
Jag personligen skulle inte köpa en oförsäkrad vuxen häst ens om den var frisk. Helt enkelt för att hamna i sitsen där man får ta bort en häst för man inte har råd att behandla eller råd att utreda är något jag absolut inte vill. Där kan man snacka om känslomässigt trauma är jag rädd =/
 
Jag tror hon har en låsning i ryggen då hon är väldigt oliksidig i ridningen och går olika med bakbenen. Dock har jag ju inte ridit henne på ett tag pga detta eftersom jag inte vill förvärra det. Sen har hon haft en hälta som hon vilade bort. Den kanske kommer tillbaka när hon sätts igång igen. Jag vet inte.

Hennes ägare vill inte ta henne till veterinären och hon är hästen i mitt liv så jag kan inte bara ge upp henne utan att försöka. Visar det sig att det är skador som gör att hon inte blir ridbar har jag inte så mycket alternativ än att låta bli henne. Men helst av allt skulle jag vilja köpa henne.

Om det är hästen i ditt liv - varför bekostar du inte veterinärundersökning eller vad som nu krävs.
Då vet du vad som felas den
 
Brukar sällan avråda, men eftersom hästen är skadad kommer klinikbesök och efterföljande vård antagligen att bli en nödvändighet. Hade hästen inte varit oförsäkrad så skulle det ju bli lite annat, dock kostar det ändå en del. Utan försäkring lär det bli en dyr häst.

Så tyvärr måste jag nog hålla med de som avråder..:(
 
Hur har du då tänkt ha råd att köpa och hålla en häst?

Jag har snälla föräldrar som gärna ser mig utvecklas inom ridsporten och blir bättre.
Jag kan ju inte fortsätta rida hästen jag rider nu eftersom den är skadad. Så vi har tre alternativ. Köpa hästen jag rider nu och behandla den. Dock kommer det inte hända om det visar sig på besiktningen att hon har för stora skador som gör att hon inte kommer kunna användas fullt ut eller om skadorna blir för dyra med tanke på att hon inte är försäkrad. Eftersom jag vill fortsätta tävla och utvecklas så vill jag att hästen ska vara frisk.
Alternativ nr 2 är att hitta en annan häst i närheten jag kan rida. Det vet jag redan att det inte finns då jag bor i ett liten by. Hästar och stall har vi några men jag frågade runt redan innan jag började rida den jag rider nu. Och ha en sköthäst långt bort och rida bara några enstaka gånger i veckan vill jag inte. Jag vill fortsätta rida varje dag som innan.

Alternativ nr 3 är att köpa en annan häst och ha den i ett stall här allderles i närheten. Detta skulle väl de flesta rekommendera. Men det är inte så lätt.

Därför startade jag tråden från första början för att se om alternativ nr 1 var en bra ide. Vilket det förmodligen inte är. Men om, om nu hästen skulle råka ha så pass enkla skador. Vilket hon skulle kunna ha då hon flyger fram i galopp i hagen med kompisarna och verkar allmänt pigg och glad. Busar och är social. Så kommer vi kunna komma ut på tävlingsbanorna då hon är en fin utbildad häst.
 
Därför startade jag tråden från första början för att se om alternativ nr 1 var en bra ide. Vilket det förmodligen inte är. Men om, om nu hästen skulle råka ha så pass enkla skador. Vilket hon skulle kunna ha då hon flyger fram i galopp i hagen med kompisarna och verkar allmänt pigg och glad. Busar och är social. Så kommer vi kunna komma ut på tävlingsbanorna då hon är en fin utbildad häst.

Problemet är att man inte kan veta vad som är enkla skador etc. Dvs säg att du besiktigar, och det visar sig att hästen har en kotledsinflammation. Du rtg och inga otäcka fynd.
Du vet fortfarande inte om det är "bara en enkel kotledsinflammation" eller om du kommer att behandla och behandla och behandla och nej den blir inte bra. Eller om kotledsinfl bara är sekundär, så när den är bra så dyker det upp en knäledsinfl och när den är bra..

Tro mig, jag har en exteriört mycket korrekt herre som är glad och busig i hagen osv. Som varit mer halt än ohalt senaste fyra åren. Som haft klippkort hos veterinären. Som alltid svarat på behandling - men blivit krattig igen vid samma nivå (ungefärligen) av arbete. Det finns inte en enda anledning till att han inte borde hålla, men faktum är ju att han inte gör det.
Senaste klinikvändan har hållit på sen i början i april...

Jag har i princip gett upp, jag har kämpat i fyra år, lagt enorma summor och känslomässigt ska vi inte prata om. Veterinären har dock fått nån allmän överoptimism om att vi nu hittat grundproblemet. Jag är skeptisk...

Köp inte den där hästen. Ta inte emot den gratis.
Om ägaren vill bli av med den får ägaren behandla den tills den är frisk, och sen ska den vara igångsatt och i full träning och hålla för det. DÅ kan du fundera på att köpa den. Inte annars.
 
Jag har snälla föräldrar som gärna ser mig utvecklas inom ridsporten och blir bättre.
Jag kan ju inte fortsätta rida hästen jag rider nu eftersom den är skadad. Så vi har tre alternativ. Köpa hästen jag rider nu och behandla den. Dock kommer det inte hända om det visar sig på besiktningen att hon har för stora skador som gör att hon inte kommer kunna användas fullt ut eller om skadorna blir för dyra med tanke på att hon inte är försäkrad. Eftersom jag vill fortsätta tävla och utvecklas så vill jag att hästen ska vara frisk.
Alternativ nr 2 är att hitta en annan häst i närheten jag kan rida. Det vet jag redan att det inte finns då jag bor i ett liten by. Hästar och stall har vi några men jag frågade runt redan innan jag började rida den jag rider nu. Och ha en sköthäst långt bort och rida bara några enstaka gånger i veckan vill jag inte. Jag vill fortsätta rida varje dag som innan.

Alternativ nr 3 är att köpa en annan häst och ha den i ett stall här allderles i närheten. Detta skulle väl de flesta rekommendera. Men det är inte så lätt.

Därför startade jag tråden från första början för att se om alternativ nr 1 var en bra ide. Vilket det förmodligen inte är. Men om, om nu hästen skulle råka ha så pass enkla skador. Vilket hon skulle kunna ha då hon flyger fram i galopp i hagen med kompisarna och verkar allmänt pigg och glad. Busar och är social. Så kommer vi kunna komma ut på tävlingsbanorna då hon är en fin utbildad häst.

Ett problem är att eftersom hästen är oförsäkrad så behöver du försäkra den för att vara säker på att ha råd att behandla den (om inte dina föräldrar har obegränsat med pengar). För att försäkra en vuxen häst behövs en veterinärbesiktning. Eftersom hästen inte är helt frisk nu kommer du troligen att få reservationer på försäkringen, vilket gör att de inte ersätter behandling av just dessa skador. Det verkar vara lite för stora risker med att köpa just denna häst.
 
Därför startade jag tråden från första början för att se om alternativ nr 1 var en bra ide. Vilket det förmodligen inte är. Men om, om nu hästen skulle råka ha så pass enkla skador. Vilket hon skulle kunna ha då hon flyger fram i galopp i hagen med kompisarna och verkar allmänt pigg och glad. Busar och är social. Så kommer vi kunna komma ut på tävlingsbanorna då hon är en fin utbildad häst.

Konstigt att ägaren har en fin utbildad häst oföräkrad.

Jag tycker absolut att du ska titta på alternativ 3.
 
För att jag är 15 år och har inte möjligheten att bekosta ett klinikbesök själv.

Jag köpte min första häst med enbart hjärtat. Världens finaste tjej.
Tio år senare, par hundra tusen i kostnader och en häst jag sammanlagt kanske ridit i två -tre år pga skador /olyckor etc gav jag upp och lät henne somna in. Lika mycket för min skull som för hennes.

Vill du tävla och träna så köp en häst som åtminstone är frisk från början.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
5 904
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 133
Senast: Oh_really
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
837
Senast: Sassy
·
Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 675
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp