Köpa skadad häst?

@Lovisaleonora precis vad jag tycker, oseriös hästhållning, verksamhet och människor ska man inte stödja på något sätt och som sagt en anmälan till Länsstyrelsen känns befogad då jag tvivlar på att hen har tillstånd för sin verksamhet.. och det kan ju inte vara okej att bedriva den på det sätt hon gör om hen har tillstånd!

@Joosiss oavsett tillstånd eller inte, undersökning eller inte så lämna det stället och hitta en annan häst, det kommer vara det absolut bästa för dig, den här ägaren känns bara oseriös och oansvarig och det slutar aldrig bra!
 
Hej, behöver man tänka på något särskilt innan man köper en skadad häst? Liten fundering bara då jag funderar på att köpa min skadade medryttar/foder/sköthäst. Mvh

Jag har inte lusläst alla inlägg, men jag tror att du förstår att det är helt vansinne att köpa denna häst! Att dina föräldrar går med på att betala för en häst i nuläget som du inte kan rida är för mig ofattbart??? Särskilt när de vill att du ska utveckla din ridning!
Jag ska bara ge dig exempel på vad det kan kosta med en oförsäkrad häst. Vårt sto är t-märkt efter en skada och har reservationer på hälta. Hon har gått i avel. När hon hade ett månadsgammalt föl trampade hon fel i hagen och blev blockhalt med svåra smärtor och vi var rädda för fölets hälsa också. Så vi ringde veterinär som kom ut och kollade henne och gjorde röntgen på plats. Vet var rädd för att det var en fraktur och vågade inte att vi körde till klinik. En kraftig stukning konstaterades som fick läka själv och smärtstillande. Kostnad 11 000 kr!

En av våra hästar fick buköppnas akut. Kostnad 15 000 kr med försäkring! Utan försäkring hade det gått lös på ca 60 000 kr.


Så börja med en skadad häst? NEJ!!!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
5 904
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 133
Senast: Oh_really
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
837
Senast: Sassy
·
Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 675
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp