Köpa skadad häst?

Joosiss

Trådstartare
Hej, behöver man tänka på något särskilt innan man köper en skadad häst? Liten fundering bara då jag funderar på att köpa min skadade medryttar/foder/sköthäst. Mvh
 
Köpa den?

Jag står med en skadad häst som jag är beredd att mer eller mindre ge bort. Till en person jag känner givetvis och vet hur hästen får det. Men inte skulle jag ju drömma om att personen ska betala för att ta över mitt rehabprojekt...

Men ja, har du mkt pengar och känslor att lägga ut på en häst du ev inte kan använda så är det väl inget som säger emot det.
 
Jag tror hon har en låsning i ryggen då hon är väldigt oliksidig i ridningen och går olika med bakbenen. Dock har jag ju inte ridit henne på ett tag pga detta eftersom jag inte vill förvärra det. Sen har hon haft en hälta som hon vilade bort. Den kanske kommer tillbaka när hon sätts igång igen. Jag vet inte.

Hennes ägare vill inte ta henne till veterinären och hon är hästen i mitt liv så jag kan inte bara ge upp henne utan att försöka. Visar det sig att det är skador som gör att hon inte blir ridbar har jag inte så mycket alternativ än att låta bli henne. Men helst av allt skulle jag vilja köpa henne.
 
Jag köpte en halt häst och jag ångrar mig inte!

Men det beror ju helt på vad det är för skada liksom, jag var tämligen säker på att hon skulle repa sig och bli bra igen men det vet man ju aldrig säkert så det är ju ett osäkert kort.

Men är det din hjärtehäst och du får hästen till ett riktigt bra pris så kör på!
Det måste inte vara svindyrt med veterinärbesök, men visst det är ju inte gratis.
 
Jag köpte en halt häst och jag ångrar mig inte!

Men det beror ju helt på vad det är för skada liksom, jag var tämligen säker på att hon skulle repa sig och bli bra igen men det vet man ju aldrig säkert så det är ju ett osäkert kort.

Men är det din hjärtehäst och du får hästen till ett riktigt bra pris så kör på!
Det måste inte vara svindyrt med veterinärbesök, men visst det är ju inte gratis.

Tack, ett sånt svar vill jag höra! :)
 
Jag köpte en häst som varit halt i åratal, sedan behandlats och sedan stått still och ätit havre i ett år...


...Jag ångrar mig inte heller!
(Men hon har haft återfall, och har bara gått sporadiskt lätt arbete under åren hos mig, min hjärtehäst! :love:)
 
Jag tror hon har en låsning i ryggen då hon är väldigt oliksidig i ridningen och går olika med bakbenen. Dock har jag ju inte ridit henne på ett tag pga detta eftersom jag inte vill förvärra det. Sen har hon haft en hälta som hon vilade bort. Den kanske kommer tillbaka när hon sätts igång igen. Jag vet inte.

Hennes ägare vill inte ta henne till veterinären och hon är hästen i mitt liv så jag kan inte bara ge upp henne utan att försöka. Visar det sig att det är skador som gör att hon inte blir ridbar har jag inte så mycket alternativ än att låta bli henne. Men helst av allt skulle jag vilja köpa henne.

Det är stor risk att det är mycket mer än en låsning i ryggen på den hästen. Ska du ens fundera på att köpa den så ta den till veterinären FÖRST så du vet vad du köper för problem.
 
Om du inte ens vet vad som felas hästen, behöver du definitivt har en stor plånbok. Hästen bör väl vara m e m gratis, men utredningar och behandlingar är ju inte billigt. Först veterinär utredning, utifrån det kan det ju även bli aktuellt med specialbeslag och kompletterande alternativa behandlingar.

En klinikbesiktning tycker jag är en bra grund för beslut.
 
Jag skulle säga att det beror på vad det är för fel på hästen. Jag köpte en häst för elva år sen som haft en hälta men hon hade vart på klinik och blivit röntgad och jag hade fått ta del av journalen så jag visste vad jag gav mig in på.
Idag är hon 24 år och pigg och frisk.

Utan en ordentlig utredning på klinik skulle jag inte köpa hästen, och har hon inte exceptionella egenskaper som att vara välutbildad och ha ett bra avelsvärde skulle jag i din situation inte betalat särskilt mycket för en sådan häst.
 
Hej, behöver man tänka på något särskilt innan man köper en skadad häst? Liten fundering bara då jag funderar på att köpa min skadade medryttar/foder/sköthäst. Mvh

Var beredd på att lägga mååånga tusenlappar på undersökningar och behandlingar, och att du kanske inte kan använda hästen alls som du tänkt dig.

Hur mycket man än älskar ett djur måste man vara realistisk med hur man egentligen tänkt sig sin vardag och sitt hästägande, både känslomässigt och ekonomiskt.

Är hästen försäkrad i dagsläget? Under sök i så fall noga hur försäkringsbolaget ser på ditt övertagande av häst och försäkring. Du kanske inte kan utnyttja försäkringen till de aktuella skadorna efter ett ägarbyte, i värsta fall.

Se till att få köpa hästen för en mycket symbolisk summa, om du öht skall betala för den. Gör en besiktning innan du bestämmer dig. Har hästen mycket allvarliga skador och förändringar, vill du fortfarande ha den då?
 
Jag köpte en häst som var halt på ett framben + ganska gallig. Han har inte varit halt på över 10 år nu.

Men visst, det är ju en stor risk man tar. Ibland går det bra, ibland inte.
 
Hej, behöver man tänka på något särskilt innan man köper en skadad häst? Liten fundering bara då jag funderar på att köpa min skadade medryttar/foder/sköthäst. Mvh

Om du verkligen vill köpa så gör en grundlig besiktning,
och beroende på vad besiktningen visar ta ställning till om du vill ha hästen eller ej.
Erbjud dig att betala för besiktningen och sen ta över ägandet bara, en häst med sådana problem hade jag inte betalat för.
 
Hej, behöver man tänka på något särskilt innan man köper en skadad häst? Liten fundering bara då jag funderar på att köpa min skadade medryttar/foder/sköthäst. Mvh
Nu befinner du dig i ett svårt läge, vilket skall få råda? Känsla eller plånbok?

Jag förstår att du gillar hästen och vill hjälpa den men kolla först av:
1) Har du råd
2) möjlighet att ta ledigt från jobb/studier etc för klinkbesök
3) En hjälpande hand som också kan ta ledigt
4) utöver detta, råd med övrig drift av hästen

Är det ja på samtliga frågor så börja med en klinkbesiktning på hästen för att få en fingervisning. Se även över hästen försäkring i dagsläget. Att teckna en ny försäkring hos ett nytt bolag med en häst som inte går UA på besiktning kan te sig krångligt.

Även med frisk, UA, häst kan blir sjuk men i det här läget är syftet med hästköpet att göra den frisk vilket ställer allt i annan dager.
 
Tack så mycket för alla svar. Om nu köp blir aktuellt så kommer naturligtvis en besiktning att genomföras och är skadorna allderles för stora eller skador som kommer göra att hon inte kommer kunna presterna fullt ut kommer jag nog inte köpa henne.

Synd att ägaren inte bryr sig om henne då hon har är välutbildad och skulle passa bra på tävlingsbanorna.
 
Skulle nog inte nöjt mig med en vanlig besiktning utan också röntgat. Var med på besiktningen och välj veterinär/klinik själv.

Tycker också att det låter märkligt om hästen är "välutbildad och skulle passa bra på tävlingsbanorna" att ägaren inte tycker att det är lönt att fortsätta..
 
Hon är inte ens kollad på klinik än. Ägaren kommer bara med bortförklaringar till att hästen visar smärta. Att hon ömmar i ryggen var enligt ägaren får att hon är kittlig på ryggen.. Så hon har inte blivit kollad alls än. Därför blir hästen bara ompysslad och promenerad med nu.
 
@Joosiss; Jag har gjort något som jag aldrig brukar göra, nämligen gå in och läsa någons tidigare trådar. Om det är samma häst som du har skrivit om tidigare så skall du inte lägga ut pengar på att köpa denna häst. Ägaren till hästen verkar ha under lång tid varit ointresserad av att ta sin häst till en veterinär trots att du har påpekat att något är fel. Det som kommer hända är att du dränerar ditt konto för någon annans misstag och det är inte rättvist.

Dina intentioner med den här hästen är av allra godaste skäl men en sån här häst kostar oftast mer än vad det smakar. Jag förstår dina känslor för den här hästen men jag tror du själv förstår att du kan ha roligare med en från början frisk häst.

Nu är ju det här min personliga åsikt och du får ju köpa precis vad du vill för mig men i hästaffären är det viktigast att förnuftet segrar över kärleken.

Lycka till hur du en gör och fortsätt ligga på ägaren om ett veterinärbesök för det är ingen dum idé alls
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
5 904
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 133
Senast: Oh_really
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
837
Senast: Sassy
·
Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 675
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp