köpa häst som är registrerad som död?

Sv: köpa häst som är registrerad som död?

Jag kan inte begripa hur man kan låta slaktbilen komma och hämta hästen, istf att man själv kör den till slakteriet? Även om man själv inte klarar det så har man kanske någon god vän som man kan be följa med.

Min hovslagare, som tillika är travtränare, kör ofta andras hästar till slakt. Han är med hela vägen och kollar så att allting går rätt till. Ingen risk att de hästarna lastas om och åker söderut!
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

Jag kan inte begripa hur man kan låta slaktbilen komma och hämta hästen, istf att man själv kör den till slakteriet? Även om man själv inte klarar det så har man kanske någon god vän som man kan be följa med.

Min hovslagare, som tillika är travtränare, kör ofta andras hästar till slakt. Han är med hela vägen och kollar så att allting går rätt till. Ingen risk att de hästarna lastas om och åker söderut!

Om man utgår från att alla avlivar hästar är privatpersoner med ett fåtal hästar som de har personliga relationer till så förstår jag dig. Så är inte alltid fallet, det finns även hästhandlare, de som äger många hästar som en del i en affärsverksamhet eller äger hästar på pappret såsom travhästar som någon annan sköter om. Jag kan tänka mig att det mer är dessa som inte transporterar själv, men numera är det förmodligen högst ovanligt att inte ordna slakttransporter men jag antar att det sker.
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

Och kan tillägga att idag säger många räddat från slakt för att ägaren TÄNKT slakta hästen om de inte blir av med den.

Självklart kan man rädda en häst på slakteriet, förutsatt att ägaren är med på det:-)
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

Självklart kan man rädda en häst på slakteriet, förutsatt att ägaren är med på det:-)

När jag körde min gammelgubbe till slakteriet blev vi informerade i grinden in att har hästen(kossan/fåret/grisen) väl kommit in genom grindarna kommer den inte ut därifrån levandes, så här kan du iaf INTE "rädda" ngn häst PÅ slakteriet.(Lite synd var de, för det stod två mycket fina 3-åriga travare och väntade inne vid slakteriet ;) ) Det skulle väl vara om någon stod utanför grindarna och lyckades övertala någon som ska in.
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

När jag körde min gammelgubbe till slakteriet blev vi informerade i grinden in att har hästen(kossan/fåret/grisen) väl kommit in genom grindarna kommer den inte ut därifrån levandes, så här kan du iaf INTE "rädda" ngn häst PÅ slakteriet.(Lite synd var de, för det stod två mycket fina 3-åriga travare och väntade inne vid slakteriet ;) ) Det skulle väl vara om någon stod utanför grindarna och lyckades övertala någon som ska in.

det där är nog (tyvärr) väldigt individuellt från slakteri till slakteri skulle jag tro då jag vet att ett slakteri här i närheten tydligen är rätt duktiga på att förmedla vidare hästar...
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

Det är direkt olagligt att sälja andras hästar fast slakteriet kanske köper in hästar och då får de givetvis göra vad de vill med dem.
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

Det är direkt olagligt att sälja andras hästar fast slakteriet kanske köper in hästar och då får de givetvis göra vad de vill med dem.

de kanske de får... ja har ingen aning, jag skulle ju iaf vilja veta att min häst verkligem dör om jag kör den på slakt :S
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

Fast för mig har det alltid varit självklart att inte dumpa av min häst på någon annan, jag följer alltid med in och ser när bulten sätts.

De hästägare som ställer sin häst på slaktbil utan vidare funderingar på vad som händer känner jag borde sluta med djur ö h t. Jag har inga åsikter om att hästen ska slaktas, men nog tar man ansvar för sitt djur till det är slut. Att skicka med någon man känner ser jag inget problem med, men att sätta på en bil utan att veta.. Nej, aldrig.
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

Fast för mig har det alltid varit självklart att inte dumpa av min häst på någon annan, jag följer alltid med in och ser när bulten sätts.

De hästägare som ställer sin häst på slaktbil utan vidare funderingar på vad som händer känner jag borde sluta med djur ö h t. Jag har inga åsikter om att hästen ska slaktas, men nog tar man ansvar för sitt djur till det är slut. Att skicka med någon man känner ser jag inget problem med, men att sätta på en bil utan att veta.. Nej, aldrig.


jag har aldrig (ännu) behövt avliva en häst men när den dagen väl kommer så kommer jag heller aldrig bara lämna min häst på en slaktbil och se den åka iväg !! :(
förstår om man har många, typ verksamhet och sånt att man gör på detta vis och inte kan va me varje gång men har man ett par stycken och det är mer personligt så förstår jag inte grejen med att INTE kunna vara med (alt att nån man känner väl åker med istället)
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

Men vilket trams.

Har jobbat på ställe med 70 hästar, där var det inte tal om att ställa på slaktbil. Där togs ansvar för hästen hela vägen. Varje gång jag varit på slakteriet har jag träffat näringsidkare (stortränare t ex) som själva varit där med hästar de får göra sig av med. Det handlar inte om antal hästar, det handlar om antal hjärnceller.
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

Man kan anmäla hästen död om man vill vara säker på att den aldrig kommer att komma ut på en travbana mer...däremot vet jag inte hur det funkar med försäkringar o dyl....ring ST o hör.
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

I förra stallet kom det en dag en ny häst som skulle vara ponnykorsning men hade vuxit över.
Då den saknade pass kom det ut en kille som skulle chippa och rita av den.

Direkt när han kom in i stallet och såg hästen höll han på att "svimma".
Han tog genast upp scannern och började scanna hästen men hittade inget chip.
Sen slängde han sej på telefon och började prata med en tjej om att han just nu stod framför hennes travare som hon hade sålt 2 år tidigare, detta var i november 2010.

Då tjejen inte bodde så långt i från oss kom hon genast över.

Vi blev genast övertygade om att kille hade rätt då hästen kände igen tjejen.

Så vi satte oss ner och försökte bena upp hur denna häst som sålts som övervuxen ponny kunde vara en travare.

Den som förmedlade köpet av hästen påstod envist att den visst var en passlös korsningponny trots att den person som stod som säljare inte svarade i telefon och när vi kollade namn och adress fanns dom inte heller.

Vi tog in hästen för ultraljud för att se vart chippet kunde vara, men det hittades inget chip.

Då tog uppfödaren ett blodprov för att kolla om det stämde med hennes uppfödning.
Vilket det givetvis gjorde.

Det slutade med att hästen fick ett nytt chip och nytt pass med rätt stamtavla och uppfödaren var glad över att hon som köpt hästen ville fortsätta ha kontakt med henne.

Polisutredningen las ner d å säljaren inte gick att finna.
Förmedlaren fick böter för att han förmedlat en passlös häst.

Det var allt som hände 2011......................................................................

Man kan ju undra vad som hänt om vi tagit ut en annan person att chippa hästen.
Troligtvis hade den registrerats som en övervuxen korsningsponny utan härstamning i SHs register................

Nu såldes inte denna häst till slakt utan billigt till en familj som sen sålde den vidare efter ca 4-5 månader då dom tyckte den var "obildbar".

Och där försvinner alla spår tills den dök upp i stallet jag stod inackorderad i.

Nu hör ju detta inte till tråden utan jag vill bara varna för att köpa passlösa hästar.
Man vet aldrig vilka dom är eller vad dom varit med om :(
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

Jag undrar detsamma, jag tycker hela historien verkar påhittad. Ingen travare har rimligen chip.
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

På travbanan här så går dom över hästarna som man inte kan läsa frysmärkningen på med scannern.....

Så det förekommer nog.....
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

Fast det har jag alltid fått lära mig är en säkerhetsåtgärd, att det inte av någon anledning finns chip.
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

Inga svenska travare chipas, så länge dom finns i sverige.
Historien verkar lite konstig, en reggad svensk travare HAR frysmärkning.
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

Jag köpte en svenskfödd travare direkt från uppfödaren för ca 18 år sedan och den var chippad och frysmärkt...

När jag frågade varför sa uppfödaren att frysmärkningen ska fasas ut då det är djurplågeri att frysmärka hästar...

Har också en bekant som är amatörtränare som inte heller frysmärker sina tävlande travare utan chippar dom i stället. Dom bor 2.5 km hemmifrån...
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

Du har fel.
Visst, en del stora uppfödare chipar sina nyfödda. Men det har INTE med registrering att göra, utan att de annars blandar ihop fölen, och sen inte vet vem som är mor till fölen.
De frysmärks sen av Travsportens frysmärkare, och det är ett MÅSTE för att de ska bli registrerade i ST.
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

Chipmärktes hästar redan för 18 år sen?

I övrigt håller jag med CK, travarna frysmärkes för att registreras.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 154
Senast: mars
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 604
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 698
Ekonomi & Juridik Min kompis har ägt sin häst i 7 år. En hopphäst, halvblod. Hon tröttnade på ridningen och lånade ut henne på foder till en yngre tjej...
2
Svar
21
· Visningar
5 057
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Köp av häst
  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp