köpa häst som är registrerad som död?

Sv: köpa häst som är registrerad som död?

Håller med. Det Palle gör är helt hjärtlöst. Och dessutom kriminellt av slakterierna.
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

delvis KL

Hur hästen skickats spelar väl ingen större roll. Om jag skickar en häst räknar jag med att den avlivas och slaktas. Att man inte åker med eller tar hem lantbrukstjäns behöver inte betyda att man är hjärtlös eller att man inte älskar sin häst... Visst kan man säkert göra "fynd" hos slakteriet, och hitta friska, goa hästar med både kapacitet och vilja att bli en bra ridhäst. De hör nog till minoriteten dock...

I det här fallet hade jag först av allt velat veta VARFÖR hästen skickats.
Det finns säkert friska hästar som går till slakt för att de inte duger till travet eller för att ägarna inte har råd att ha dem kvar, men jag tror ändå att största anledningen hästar skickas av en god anledning. Man kan också se på det så här: Travare som är friska men utan kapacitet skickas för att ägaren inte vill att de blir gratis vandringspokaler hos hobbyryttare som söker billig häst, för att ägarna hellre tar bort hästen än att den ska stå hemma och svälta när ägarna inte har råd, för att ägarna inte har råd att benahdla en skada/sjukdom (dvs hästen är inte medicinerad och kan alltså slaktas), för att hästen har "lynnesfel" som ägaren har kämpat med i många år och inte vill skicka den vidare till ytterligare ett nytt hem osv. Många gånger ÄR slakt befogat före att ge bort eller sälja billigt. En död häst far inte illa och en död häst lider inte.

Med detta menar jag givetvis inte att just hästen i TS fall far illa eller lider, men jag hade verkligen velat ha all bakgrundsinfo på hästen innan jag ens tittade på den.
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

Nej, du kan inte ta en frysmärkt travare och registrera den med okänd stam. ID-kontrollanten ska kolla om det finns någon märkning sedan tidigare. Om så finns, ska denna spåras. Och när så görs, upptäcks att det redan finns ett pass utfärdat, och att det i det här fallet gäller en död häst.

Rätt allvarligt.
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

1: Man köper inte en "död" häst, den får man utan några frågor.
2: Man försäkrar inte utan hoppas på det bästa.
3: En död häst behöver inget pass.


McG - vars passlösa häst som aldrig var skadad blev 25 år och gick utmärkt att slakta.

För ett antal år sedan köpte vi en häst och med följde en travare som aldrig var startad. Så blev det lag på pass och vi skulle ordna detta. Visar sig att travaren är "död" hos ATG. Det som gick att få fram var att han ursprungligen såldes i en konkursauktion. (Sedan blev han vandringspokal) Troligen har den ursprunglige ägaren/uppfödaren anmält hästen som död när passtvånget kom. ATG kunde inte "återuppliva" hästen och om vi skulle ha pass skulle det bli en dyr historia för en då ganska ålderstigen häst.

Vi hade inga problem att försäkra honom dock. Sedan behövde vi aldrig använda försäkringen och han var utan livvärde den dagen han togs bort så det var inte aktuellt. Det var heller inga problem att avliva honom.

Däremot är jag fortfarande förbluffad över att "vem som helst" så enkelt kan få en häst dödförklarad.
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

alla är säkert nyfikna på vad den riktiga sanningen om denna hästen nu när jag vet. ägaren VET i alla fall att hästen lever! och denna hästen vandrar inte alls runt som någon pokal som nån antydde! det är inte ALLA fd travare som blir vandringspokaler...
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

alla är säkert nyfikna på vad den riktiga sanningen om denna hästen nu när jag vet. ägaren VET i alla fall att hästen lever! och denna hästen vandrar inte alls runt som någon pokal som nån antydde! det är inte ALLA fd travare som blir vandringspokaler...

Jag känner mig träffad eftersom jag har skrivit om vandringspokaler ;)

Inte alla, men MÅNGA travare byter ägare många gånger. I mitt inlägg gällde det dock hästar som "räddas" generellt, gratishästar, "problemhästar", "gamla travare" och liknande... huruvida denna kommer att bli det eller ej är det ju ingen som vet eftersom den ännu är ung och ingen vet ad som är fel på hästen, om det är fel på den eller varför den skulle slaktas...

Som sagt - visst kan man ha enorm tur och hitta sin drömhäst på en slaktbil, men sannolikheten är större att man drar på sig en massa hjärtesorg och höga kostnader.
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

Jag känner mig träffad eftersom jag har skrivit om vandringspokaler ;)

Inte alla, men MÅNGA travare byter ägare många gånger. QUOTE] Knapplån: Precis som merparten av alla B- och C-ponnys, men av någon outgrundlig anledning tycker folk att det är helt okej... Konstigt eller hur?;)
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

tyvärr är de ju svårt att kunna rida på sin c ponny resten av livet och man kan ju inte ha kvar den för att den är söt :/ eller kan, kan man ju men just principen. man är inne i sina ponny år och tävlar den osv och väljer sen att sälja för att gå över till större... har väl lite delade åsikter om de där!

ja, VÄLDIGT många fd travare får vandra runt och självklart kan man säga jag kommer aldrig sälja denna hästen!! och sen får man problem med ekonomi eller liknande och blir tvungen.
och självklart vet ja inte säkert i detta fallet heller men som jag känner min vän som nu ska ha denna hästen så är inte hon en person som säljer sin häst vidare iaf! :)
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

Jag känner mig träffad eftersom jag har skrivit om vandringspokaler ;)

Inte alla, men MÅNGA travare byter ägare många gånger.
Knapplån: Precis som merparten av alla B- och C-ponnys, men av någon outgrundlig anledning tycker folk att det är helt okej... Konstigt eller hur?;)

Jag tror nog att du förstår vad jag menar, även om du verkar vara ute efter att starta en för/emot-debatt om ridtravare.

Små ponnyer växer ryttarna ur, och ofta byter även de ägare. Eller så finns det ett syskon, eller så står de på ridskola..

En ridtravare, eller vilken annan gratis häst som helst som kanske dessutom kommer från slakteri eller har "räddats" på annat sätt byter däremot ofta ägare för att det blir en "problemhäst", den behöver mycket veterinärvård och/eller dyra behandlingar, osv. Ganska stor skillnad tycker jag. Och ja, jag vet att det finns misskötta och missförstådda ponnyer också - men jag tror som sagt alla i tråden vet vad jag menar utan att det behövs en uppsats. Och jag har ingenting alls emot ridtavare. (eller små ponnyer heller för den delen)
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

Nu missuppfattade du mej nog en hel del.....

Jag menar sådana som hellre ser till att det ska kosta så lite som möjligt, helst inget alls, och därför inte slaktar sin trasiga häst hemma utan skickar den med slaktbilen, som skrämmer slag på vilken normal häst som helst, och som när man frågar varför dom inte själva åker iväg med den om dom nu tycker det kostar pengar att ta hem någon för att göra det hemma och får till svar att DOM, människorna alltså, tycker det är så hemskt/vidrigt/äckligt m.m. att åka till slakteriet och själva se till att allt går rätt till.....

Och jag äter hästkött med samma aptit som jag äter nöt, gris, får eller fågel. Att jag sen anser att man inte bör blanda olika djurslag i slaktbilarna är en helt annan sak.....
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

Frysmärkningen syns inte alltid om det gått en del år, inte ens om man rakar den.....

Och i sommar var första gången jag såg att en veterinär använde en "spade" för att kolla om hästen var chippad... vilket den givetvis inte var då det var ett årsföl så varför veterinären gjorde så vet jag inte....

Här i länet där jag bor finns det en massa bruna hästar utan tecken i olika mankhöjder som alla är registrerade med okänd härstamning, t.o.m. en del "gulingar" finns i dom registrena också....

Där finns också en massa "gamla" halvblodsston som inte längre verkar i aveln då rasföreningen kräver DNAtesning på A-premierade 20+are, här tas dom stona ur avel och "försvinner" sen som hästar med okänd härstamning i passen......

På den tiden jag var med och "jobbade" med att "skola om" f.d. slakthästar så slaktade vi dom som inte gick igenom veterinärbesiktningen med att ta ut Sv.Lantbrukstjänst som tog bort dom bakom stallet i en skogsbacke.

Det fanns hästar som det tog bara några månader att nya hem till och det fanns hästar som vi jobbade med i flera år och som sen krävde ett hem med mycket vana hästmänniskor, men vi hittade passande hem till dom också.....

Nåja, nu är det många år sen jag sysslade med sånt men det kommer alltid nya som tar vid när andra slutat. Nu kommer jag bara och håller lektioner när dom tycker det behövs.......

Det finns alldeles för många missförstådda hästar i landet oavsett ras.

Hoppas TS kompis får en trevlig häst, oavsett om det är denna "döda" eller om det är någon annan. :)
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

Jag tror nog att du förstår vad jag menar, även om du verkar vara ute efter att starta en för/emot-debatt om ridtravare.

Små ponnyer växer ryttarna ur, och ofta byter även de ägare. Eller så finns det ett syskon, eller så står de på ridskola..

En ridtravare, eller vilken annan gratis häst som helst som kanske dessutom kommer från slakteri eller har "räddats" på annat sätt byter däremot ofta ägare för att det blir en "problemhäst", den behöver mycket veterinärvård och/eller dyra behandlingar, osv. Ganska stor skillnad tycker jag. Och ja, jag vet att det finns misskötta och missförstådda ponnyer också - men jag tror som sagt alla i tråden vet vad jag menar utan att det behövs en uppsats. Och jag har ingenting alls emot ridtavare. (eller små ponnyer heller för den delen)
He he... Nej då. Jag har haft ponny och har nu varmblodiga travare (som jag rider) så jag diskuterar verkligen inte något för- eller emot förhållande. Och, jo, jag förstår precis vad du menar. Det är lite lustigt bara att travare som bytt ägare ofta kallas vandringspokaler (negativ ton) medan b- och c-ponnys inte är det men byter ibland ägare lika ofta.;) I mina funderingar har jag inte tagit hänsyn till anledningen till ägarbytet.
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

Nu missuppfattade du mej nog en hel del.....

Jag menar sådana som hellre ser till att det ska kosta så lite som möjligt, helst inget alls, och därför inte slaktar sin trasiga häst hemma utan skickar den med slaktbilen, som skrämmer slag på vilken normal häst som helst, och som när man frågar varför dom inte själva åker iväg med den om dom nu tycker det kostar pengar att ta hem någon för att göra det hemma och får till svar att DOM, människorna alltså, tycker det är så hemskt/vidrigt/äckligt m.m. att åka till slakteriet och själva se till att allt går rätt till.....

Och jag äter hästkött med samma aptit som jag äter nöt, gris, får eller fågel. Att jag sen anser att man inte bör blanda olika djurslag i slaktbilarna är en helt annan sak.....

Nej jag har inte missförstått dig. Jag ser bara ingen skillnad på hästar och andra djur. Det är lika okej eller vidrigt att inte åka med till slakteriet för att själva se att det går rätt till oavsett djurslag. Det samma gäller Att blanda djurslag, en kossa lider lika mycket/lite av det som en häst eller gris.

Slaktbilen är förmodligen i snitt mindre skrämmande för en häst än något annat djur tillexempel en ko, helt enkelt för att många hästar är vana att bli hanterade och bli transporterade. Inte är det väl något som köper ut stackars friska grisar som ska till slakteriet i syfte att besiktiga dem och hitta ett nytt hem till dem?

Det är inte alla som har den relationen till sitt djur att de åker med för att se till att slakten går rätt till. Det är tråkigt att det inte går att lita på folk utan de finns de som tar saken i egna händer och säljer/skänker bort det som inte är deras till ett osäkert öde.

Fixar de även papper på att hästen är avlivad och betalar ut pengar för köttet? Normalt får man betala för hämtning och får betalt för köttet.
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

Vi har helt olika erfarenheter. Här kan du inte chippa en häst utan att hästen blir totalt genomgången i sökande efter märkning av något slag. Och chipet behövs ju om hästen ska reggas, om än utan stam.
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

Nu har jag inte läst hela tråden, men kan ge min erfarenhet.

I slutet av 80-talet köpte min familj en travhäst som vi skulle ha till ridning. Den hade gjort sitt på banan, men hade fortfarande åldern inne för att kunna starta. Ägaren ville inte att hästen skulle starta något mer så hon skickade in registerpappren till STC och "avregistrerade" vår häst = den finns inte för STC längre. Eller död om man så vill. Det här var rätt vanligt förr. Pengarna hästen kostade var inga stora summor så vi försäkrade endast för veterinärvård.
Nu tänker ju alla olika men för mig är det mest intressant att kunna få hjälp med veterinärvård om hästen blir sjuk. Om hästen varit billig i inköp. Vår häst visade sig vara en riktigt frisk kille förutom ett framknä som spökade hela första sommaren, men det återkom aldrig. Han blev 23 år gammal. :love:
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

de verkar alltså som att ja skulle kunna ringa till ett slakteri imorrn å fråga efter en häst hur som helst! de är ju sjukt... och att rädda hästar från slakterier det är verkligen sjukt.
för hästarna behöver ju inte hamna där pga en fysisk skada! precis som med oss människor så behöver de inte alltid handla om brutna ben för att vi inte fungerar. jisses.. att ta emot ett flertal hästar från ett slakteri kan vara ruskigt riskabelt, inser inte folk det?!

jag kan berätta det lilla jag fått veta om denna hästen, ägaren har själv gett bort hästen efter att den registrerats som död, hur han har fått den död fast den lever vet ja inte men passet finns ju inte så de har han lämnat in.
inga större fel på denna hästen men togs av travet pga en skada som nu är utläkt, hon kommer aldrig funka där ändå...

om det gör det hela mer rätt eller fel låter jag vara osagt..
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

Men VARFÖR registrera som död om man inte har avlivat/slaktat hästen???

Det i sig är ju en olaglig handling eftersom hästar enligt lag måste ha pass.

Hur det rent praktiskt fungerar har jag ingen aning om, hästen kan ju nu inte gå till slakt utan den som tar sig an denna häst (och håller den olagligt) får ju betala rätt dyrt den dagen hästen ska tas bort...

Frågan är ju också hur inspektörerna på länsstyrelsen ser på det hela vid kommande kontroller:crazy:

Verkar kunna bli en dyr gratishäst i slutändan.....
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

Skillnaden mellan hästar och andra djur är att dom oftare än vad folk tror inte slaktas i landet utan dom "lastat om" och slaktas nere på den södra delen av EU.....

Det gör man inte med övriga "mat"djur som skickas till slakt.

Varför tror ni att det är så ont om hästkött i landet trots att det skickas hästar till slakt varje vecka ? ? ?

Inte bara för att dom inte får gå till mat pga olika anledningar.... Vilket inte dom sydeuropeiska slakterierna tar hänsyn till.....

Dessa transporter går från olika delar av landet till några samlingsplatser där hästarna lastas om och försvinner ut ur landet och hamnar i helvetet i stället innan dom slaktas....

Detta sker flera gånger i veckan ! ! !

Om det är lagligt eller ej struntar dessa människor i för det är en så stor "organisation" med massor av pengar i omlopp.....

På dom flesta hästsäljarsidor på nätet brukar det "varnas" varje höst att man INTE ska sälja sin häst för "billigt" eller bara låta lasta den på slaktbilen utan att man ska själv vara med när den slaktas för annars är risken stor att den står på "veckans" bil till kontinenten.....

Men ändå gör folk det.....

Sen undrar jag varför det är okej att rädda stackars slakthästar utomlands och låta dom komma hit, gärna uppbackade av historien i pressen, men inte okej att göra exakt samma sak inom landet ? ? ?

Det är väl dubbelmoral om något...
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

Oups en tvärvändning, innan var anledningen "som skrämmer slag på vilken normal häst som helst, och som när man frågar varför dom inte själva åker iväg med den om dom nu tycker det kostar pengar att ta hem någon för att göra det hemma och får till svar att DOM, människorna alltså, tycker det är så hemskt/vidrigt/äckligt m.m. att åka till slakteriet och själva se till att allt går rätt till.....". Det är en viss skillnad.

Givetvis ska man skicka alla djur oavsett vilka till ett seriöst slakteri och inte sälja dem till slakttransporter utomlands. Konstigt nog är det samma motivering att man inte ska rädda hästar från slakt till varje pris. Det är förmodligen större risk för att hästen hamnar på dessa slakttransporter när man försöker rädda en oattraktiv häst från slakt än när man medvetet skickar hästen till slakt på ett seriöst slakteri.

Den transportör som är beredd att bryta ett avtal om att transportera en häst till slakt för att "rädda hästen" säkerligen mer beredd att tumma på annat också, exempelvis att stjäla hästen för att skicka den till varmare breddgrader. Seriösa firmor gör vad de fått i uppdrag att göra.
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

de verkar alltså som att ja skulle kunna ringa till ett slakteri imorrn å fråga efter en häst hur som helst! de är ju sjukt... och att rädda hästar från slakterier det är verkligen sjukt.

Det Similitude beskriver hände för snart 25 år sedan....

På den tiden fanns det slakteri i var och varannan by, idag är det inte många slakterier som tar emot häst. Jag känner till ett antal hästar som sägs ha "räddats från slakt genom att man köpt dem på slakthuset", men sanningen är att det på 80-talet anordnades livdjursauktioner vid slakterierna. Dvs de här hästarna var inte avsedda för slakt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 161
Senast: mars
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 604
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 698
Ekonomi & Juridik Min kompis har ägt sin häst i 7 år. En hopphäst, halvblod. Hon tröttnade på ridningen och lånade ut henne på foder till en yngre tjej...
2
Svar
21
· Visningar
5 057
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hur akut är det med verkning?
  • Köp av häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp