köpa häst som är registrerad som död?

Sv: köpa häst som är registrerad som död?

Och du har kollat historien med registrerad ägare? Inte första fodervärden som säljer någon annans häst...
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

Jag tänkte samma. Jag hade aldrig vågat köpa en häst så.

TS:

Har hon papper på att hon fått hästen?

Jag hade aldrig vågat köpa en häst så utan att få klarhet i det hela och få hästen reggad korrekt.
Tänk om det dyker upp gammal ägare som kräver tillbaks hästen iom att någon annan sålt den. Då kanske man har någon form av relation till hästen och fäst sig. Inte kul!

Låter också som onödigt krångel med död-reg och inget pass. Det finns så gott om travare som skänks bort med pass och giltigt reg. Dessutom friska sådana som bara inte har löpskalle.
Problem får man nog ändå som hästägare.
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

Jag tycker det verkar som att hon vill ha igen pengarna hon lagt ut på hö mm. sen hon fick hästen och gå plus minus noll. Så skulle jag också kunnat gjort.

jag också... och det är väl inga fel om man inte försöker lura någon?
nu vet ju inte jag hur pass ärlig denna människan är och om det är några större fel på hästen men om inte... vem skulle tjafsa om 1500 :- ?
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

Och du har kollat historien med registrerad ägare? Inte första fodervärden som säljer någon annans häst...

för att förtydliga, det är inte JAG som ska ha hästen så ringa runt till försäkringsbolag gamla ägare osv för hon göra själv, jag är bara nyfiken på hur de kan gå till att en häst är död fast levande..

men för att svara lite på din och även svaret under så kan jag säga såhär: att min gamla häst stod jag inte som ägare på och inte heller tjejen jag köpte honom av.
ägaren till denne häst var Linda Larsell om någon är insatt i henne, har bla varit med i insider och sanningens ögonblick och var känd för att sälja sjuka hästar. hon var inte ett dugg intresserad av att skriva några papper och ändra ägare men har aldrig nånsin brytt sig i att heller få tillbaka hästen.
jag VET att det finns idiot folk som säljer andras hästar men att det även finns idiot folk som bara inte bryr sig om dom krånglar till det för andra...

och i detta fall så tror jag faktiskt inte att de är så att hon "försöker sälja någon annans häst" då hoppas jag verkligen hon hade velat tjäna lite mer än en tusenlapp på den...
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

Fast att tro hjälper inte i din väns fall. Om någon annan än den bevisade/registrerade ägaren försöker sälja hästen ska man självklart undersöka varför det är så. Vilket ju givetvis är enklast genom att kontakta registrerad ägare och höra hur det hela gått till.

Säjer då registerad ägera att hästen är slaktad och de sedan blir förvånade att den lever - ja, då är det ju mer än tragiskt. Det finns så många som blivit blåsta på ett eller annat sätt, trots att det fanns goda skäl att göra en fördjupad undersökning.

Det är bara att läsa en handfull av trådarna här på forumet för att förstå hur mycket otyg som florerar.
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

:angel:Funderar på vilka problem men kan få genom att skaffa en passlös häst

Förbudet att transportera har redan nämnts, men dessutom borde det vara svårt att få stallplats hos seriösa stallägare.

Jag skulle inte våga räkna med att det inte införs behandlingsregister vilket skulle göra det mycket svårare att få hästen behandlad av veterinär. Riktigt akuta saker skulle förmodligen behandlas av djurskyddsskäl, men varför skulle en veterinär kringå regelverket för att vaccinera eller skriva ut medicin för mindre akuta åkommor?

Avlivning skulle också kunna bli ett problem, där fick man nog räkna med att ta hjälp av lantbrukare/jägare och själv ta hand om kroppen.

Passlös häst bode alltså vara ett rejält problem för tätortsbo med hästen uppstallad, men för den med egen gård som kan tänka sej avlivning som alternativ till berhandlig borde det vara betydligt enklare. Men även där borde det bli problem om det finns andra djur så kommunen kommer och granskar djurhållningen.

Självklart går det inte att senare sälja hästen, det är ju förbjudet redan idag att sälja en passlös häst.

MEN jag förutsätter att det inte är enligt regelverket för hästregistren att anmäla en levande häst som död, så rimligtvis borde det här vara av stort intresse för registerhållaren och ett problem för den som gjort anmälan och möjligen även för jordbruksverket.

Ett nytt pass kostar pengar, möjligen betydligt mer än de där 1500 kr. Om min kompis var intresserad av en sådan häst (och inte gick att tala tillrätta :o )skulle jag råda denne att enligt gällande lag kräva pass med hästen kräva pass och kopia på köpe/gåvobrev eller något annat dokument som visar att den som säljer hästen är ägare och har juridisk rätt att göra det.
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

Men är det inte dumt att skaffa sig en häst som det finns sådana tveksamheter runt när det finns så många fina hästar till billiga pengar ute just nu?
Finns ju flera hästar som skänkes bort pga ekonomin.

Kontaktar man sedan en travtränare och anmäler att du kan tänka dig att ta över en häst som inte håller måttet så får du säkert flera erbjudanden.
(du= din kompis då i detta fallet)

Det största frågetecknet tycker jag är varför man väljer att ta en treåring ur träning??
Den har ju hela livet framför sig och borde väl hinna få någon mera chans.
MÅSTE finnas speciella anledningar.
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

. En mening jag relativt ofta läste var denna: Avregistrerad från ST.
Jag har alltid tagit för givet att det skulle vara detsamma som att man ansökt om permanent startförbud.


Min häst har permanent startförbud, men finns kvar i ST:s register. Om man söker på hästens namn på hemsidan så syns det inte någonstans att hästen har permanent startförbud, hans sida ser ut precis som andras. STC skickade hem ett dokument om startförbudet när ansökan gick igenom och registrerats. Antar att de har informationen någonstans i deras eget register som inte syns när man söker på hemsidan.
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

:
Självklart går det inte att senare sälja hästen, det är ju förbjudet redan idag att sälja en passlös häst.

Är det verkligen det? Att alla hästar ska ha pass är ju ingen nyhet förstås, men är det verkligen olagligt att sälja en häst utan?

Spinner vidare på det hela lite...
Säg att köparen går med på att själv ordna med pass till hästen, att säljaren skickar in papprena i samband med att ägarskapet övergår på köpare, eller att säljaren lovar att ordna med passet... Säljaren har ju då inte längre en häst utan pass eftersom den är såld. Köparen ordnar med passet direkt och alltså är allt ok (även om det inte var det innan).

Vad händer om säljaren lovar att ordna pass till hästen och detta skrivs in i kontraktet, men inget pass ordnas...? Säljaren lär få ordna med det själv gissar jag, men hur gör man med kontraktet som de facto är brutet? Har köparen rätt att lämna tillbaka hästen pga att den inte har pass?
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

KL
Enda chansen att få ett lagligt pass till den är att övertyga STC om att man dels äger den dels att den lever och dels att original passet är förstört.

Just detta tror jag inte är några gigantiska problem faktiskt. Köpte själv, för 11 år sedan, ett kallblodstravarsto utan pass som var registrerad som "död" hos STC. Jag fick ta ut en veterinär som tog blodprov på hästen för att kolla att typningen var densamma som på den registrerade hästen. Det var den och hästen "återupplivades" och jag lyckades få tag på den registrerade ägaren (som inte sett hästen sen hon var 4) reggade ägarbyte och skaffade pass. Damen i fråga är 22 år gammal och fortfarande väldigt mycket levande.

TS kompis borde ringa STC och fråga om man fortfarande kan göra så.

//Doccan
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

Kanske man måste regga den som "död" i STC för att man vill hindra att den rehabiliteras och senare startas igen? Alltså för att hindra att någon är smart, köper en treåring, rehabiliterar och fyra år senare kommer igen och drar in miljonvinster?

Det kan jag se som ett alternativ, att ägarna inte ville se den tävla mer.

Mig har fb aldrig kollat angående pass, har iofs inte fått någon utdömd sen passregeln kom, men såvitt jag vet är det två helt vitt skilda saker.

Problemet är ju att hästen saknar pass och att det är lag på pass, för övrigt ser jag inga större problem, än då hästen ev ska slaktas..

Går ju att kolla med tränare/ägare vad som hänt. Kan ju t o m vara så att hästen skickats till slakt av ägaren och sedan "räddats" där, vilket ju inte är lagligt såvida inte slakteriet köpt hästen som livdjur (inte så vanligt numer tror jag).

Är det förresten rätt häst som säljs????
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

För tre år sedan var det en helt annan sak i praktiken, och för tio år sedan milsvidd skillnad.

Idag är det rätt hårt reglerat detta med pass, och myndigheterna anser att smekmånaden är över. Har man inte pass och/eller klara papper på hästen kan man faktiskt råka ut för en hel del kostnader och problem.

Om man bortser från att hela historien osar katt, vill säga.
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

För tre år sedan var det en helt annan sak i praktiken, och för tio år sedan milsvidd skillnad.

Idag är det rätt hårt reglerat detta med pass, och myndigheterna anser att smekmånaden är över. Har man inte pass och/eller klara papper på hästen kan man faktiskt råka ut för en hel del kostnader och problem.

Om man bortser från att hela historien osar katt, vill säga.

Nä det där med passet kan säkert vara ett jäkla krux, men det jag citerade, att få STC att förstå att hästen lever och att det är rätt häst, borde inte vara nåt större problem.
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

det är många olika bud här på buke :)
jag har mina gissningar om hur detta gått till men en del vill ju verkligen få de till rena bedrägerier... jag har hört, känner en hel del trav folk, att de faktiskt är vanligare än va man tror att hästar räddas från slakterier och eftersom denna hästen SKULLE slaktas så är ju största sannolikheten att hon blev räddad därifrån just efter att de redan reggat henne som död.

självklart skulle vi kunnde ringa till den riktige ägaren till hästen och helt enkelt fråga! men tjejen som har hand om hästen nu är inte en helt okänd människa för mig och de va dessutom våran gemensamma kompis som tipsade mig om denna hästen, tror INTE hon skulle lura på mig en häst de snott nånstans ifrån.. anledningen till att hon skulle slaktas är väl helt enkelt så att hon haft en skada (det vet vi!) och skulle inte funka på travet mer, åtminstone vill han inte lägga ner den tiden och pengarna för att ens försöka! och vad ska en travgubbe med en häst till som bara är söt och inte kan springa in pengar?
SJUKT många hästar går till slakt idag för att de inte tjänar på travbanan men skulle säkert funka ypperligt som ridhästar men ingen är intresserad av att lägga ner tid på att sälja den...

huruvida man kan få ett nyss pass till hästen eller inte vet ja ej men det borde faktiskt inte vara så svårt (men de kostar säkert pengar) hästen är ju frysmärkt?!
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

Ett telefonsamtal till rätt ägare finns det väl INGEN anledning att avstå? Självklart vill väl ingen stå som ansvarig för en häst som ska vara död men lever och vandrar runt som en pokal?!
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

huruvida man kan få ett nyss pass till hästen eller inte vet ja ej men det borde faktiskt inte vara så svårt (men de kostar säkert pengar) hästen är ju frysmärkt?!

Snabbkoll om pass på ST:
Dubblett kostar 1750 kronor
Blodtypning 625 kronor
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

kl

Personligen skulle jag bli helt galen om en häst jag kört till slakteriet, och som ST reggat som död, helt plötsligt skulle dyka upp, för att nån "räddat" den.
Därför åker jag själv med mina hästar, och är med när de skjuts.

Har ni nåt samvete i kroppen ringer ni upp de som ägt hästen när den skulle slaktas, och berättar vad som hänt!
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

Att det sälja passlösa hästar för fullt är väl ingen hemlighet ?

Det är ju bara att titta på alla sidor på nätet där hästar säljs....
Finns massor av sådana hästar...

Och det är inga större problem att skaffa ett pass om man sen vill ha ett, det är bara registrera det med okänd härstamning ochkostar en bråkdel av att skaffa ett pass genom den eventuella rasföreningen.

Jag har ännu aldrig stött på ett stall där det nekats stallplats för att hästen saknat pass, eller att det skulle vara svårt att vaccinera en passlös häst....

Då det häromkring finns en massa travare så blir det väldigt många travare som aldrig kommer till start, eller som bara startar få gånger, och som tas bort från banan pga skador eller bara för att den inte var snabb nog i åldrar 2-4 år och dom skickas antingen till slakt eller så ges dom bort för en symbolisk summa. Inget konstigt med det. Och många av dom är faktiskt passlösa då dom aldrig registrerats för har dom bara tränats hemmavid och det sen aldrig blivit aktuellt med start så bekostas ingen dyr registrering. Och absolut inte ifall tränaren/ägaren även äger hingsten så trillar ännu fler travare mellan stolarna och blir utan pass om dom inte duger till något.....
Har själv haft en sådan som aldrig gjort annat än suttits på som 3 åring och som fram till 5 års ålder bara lets in och ut ur hagar och stall i hela sitt liv.
Hon var dock registrerad för hon hade en s.k. "fin" pappa och troddes kunna bli något men ägaren hade inte tid att ägna sej åt alla hästarna så denna häst blev inget gjort med.....
Och jag stod som ägare på henne i nästan 10 år efter jag sålt henne, hon blev sedan såld 3-4 ggr till innan hon fick sin sista ägare och var den som reggade henne på sej.

Långt innan denna häst hamnade hos mej blev jag genom kontakter uppringd säker 2-5 ggr/månad under drygt 20 år av slaktbilen som sa att dom hade en häst si och så och undrade om jag ville ha den eller om jag visste någon annan som ville ha den då hen tyckte det var synd och skam att en frisk häst skulle slaktas bara för att ägarna inte kunde ta hand om den av en eller annan orsak.....

För jag, och många med mej, är av den bestämda åsikten att är du så "hjärtlös" att du skickar hästen levandes i en slaktbil som fraktar alla möjliga andra sorters djur till slakt och inte åker själv till slakteriet eller låter svensk lantbrukstjänst göra det hemma så har vi inga som helst skrupler att köpa loss dom från slakteriet och ge dom ett långt trevligt liv antingen som privathäst eller som ridskolehäst.....
Alla hästarna veterinärbesiktigades utan anmärkning och försäkrades och reds in/till vid behov, några behövde "uppfostras" då dom inte hanterats ordentligt utan behövde lära sej att stå uppbundna, stå still vid uppsittning m.m. innan vi placerade ut dom i lämpliga hem.....
Och jag vet fortfarande vart "mina" hästar hamnat och hur det har gått för dom trots att dom finns/funnits runt om i sverige.
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

Du verkar inte ha koll. De travare som saknar pass är inte många alls. Och har man inte reggat hästen innan den är 1 år så får man inte regga den alls, vilket gör att det du skriver om passlösa hästar som tränas faller på sin egen orimlighet.
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

För jag, och många med mej, är av den bestämda åsikten att är du så "hjärtlös" att du skickar hästen levandes i en slaktbil som fraktar alla möjliga andra sorters djur till slakt och inte åker själv till slakteriet eller låter svensk lantbrukstjänst göra det hemma så har vi inga som helst skrupler att köpa loss dom från slakteriet och ge dom ett långt trevligt liv antingen som privathäst eller som ridskolehäst.....

För mig är det ingen skillnad på hästar och andra djur så med det här uttalandet kallar du i mina ögon merparten som äter kött hjärtlösa. En gris är knappast gladare än en häst över att ha hamnat på middagstallriken.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 161
Senast: mars
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 604
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 698
Ekonomi & Juridik Min kompis har ägt sin häst i 7 år. En hopphäst, halvblod. Hon tröttnade på ridningen och lånade ut henne på foder till en yngre tjej...
2
Svar
21
· Visningar
5 057
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hur akut är det med verkning?
  • Köp av häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp