köpa häst som är registrerad som död?

Sv: köpa häst som är registrerad som död?

Allt ifrån försäkringsbedrägeri, via felregistrering till att av misstag dödat fel häst. Kontakta tränaren och hör vet jag.

Sista ledet är det smarta.

Registreringen i STC har inget med slakt att göra!
Min gissning står i mitt föregående inlägg.
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

Nej, det är bara att anmäla om permanent startförbud så är den saken fixad.

Det är något som inte stämmer, och självklart kommer det att bli problem att äga en död häst. Försäkring är bara att glömma, hästen ska enligt lag alltid ha med sitt pass - vilket inte finns med hästen (och kanske inte ens finns eftersom hästen är död).

Detta innebär en massa mygel, jag hade inte ens orkat rota i det utan lämnat hästen där den står och letat efter en annan häst som inte är behäftad med så mycket problem.
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

Kanske man måste regga den som "död" i STC för att man vill hindra att den rehabiliteras och senare startas igen? Alltså för att hindra att någon är smart, köper en treåring, rehabiliterar och fyra år senare kommer igen och drar in miljonvinster?

nej det måste man inte, du kan registrera startförbud på livstid på hästen och ändå sälja den vidare utan att nån nånsin får starta den igen...
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

nej det måste man inte, du kan registrera startförbud på livstid på hästen och ändå sälja den vidare utan att nån nånsin får starta den igen...

OK. Då kanske man har använt passet när man slaktat någon annan häst - skälet till att slakterierna idag behåller passet vid avlivning är att man tydligen tidigare har återanvänt samma pass och slaktat flera hästar med samma pass...
så passet kanske i verkligheten inte finns?
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

1: Man köper inte en "död" häst, den får man utan några frågor.
2: Man försäkrar inte utan hoppas på det bästa.
3: En död häst behöver inget pass.


McG - vars passlösa häst som aldrig var skadad blev 25 år och gick utmärkt att slakta.


nej det är klart man inte ska behöva köpa den. nu ska hon betala en "symbolisk summa" för hästen som iofs jag tycker är lite för hög men det är ju bara min åsikt!
min förra häst (fd travare) hade jag heller inte försäkrad och behövde aldrig ta ut vet heller, ibland får de helt enkelt bära eller brista!
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

kl

Jag skulle gissa att hästen registrerades död innan den i själva verket åkte till slakt. Den person som hästen "räddades från" var nog alltså lite snabb i sitt pappersarbete. Jag vet inte hur det fungerar med försäkringsbolagen, men jag har svårt att tänka mig att de lägger tid på att kontakta de föreningar som registrerar olika raser för att berätta att de har betalat ut en livförsäkring? Och då alltså att det inte handlar om T-märkning, utan att de har godkänt avlivning och att ägaren har bekräftat att hästen är borta...
Det är väl ändå upp till ägaren att skicka in passet och anmäla till registrerande förening?

Angående passet så måste hästen ha ett pass oavsett om den ska tävla eller inte, eftersom det är lag på att alla hästar ska ha pass (som många redan har skrivit). Det kan säkert gå att registrera in hästen i SH och skaffa ett nytt pass till den på den vägen om din kompis nu absolut vill ha hästen ändå.. Problemet blir ju visserligen att förklara varför chippet som sitter i hästen säger att den är död...

Jag skulle aldrig i livet ta emot en "död" häst, och knappast heller en "gratis gammal travare" som skulle gått till slakt. Det kan absolut vara rena drömhästen och som i ett nummer av Min Häst... men sannolikheten för att det blir både tårar och dyra veterinärräkningar är tyvärr större.

kan mycket väl vara så.. nu har jag pratat med en travmänniska och hon säger att det finns faktiskt ställen där man kan köpa eller få en "slakthäst" för en billig peng, alla är inte helt utdömda hheller eftersom många travmänniskor hellre slaktar och tar ut liv än å ha kvar en häst som bara kostar pengar och inte drar in några.
nu handlar ju detta inte om en "gammal" travare utan om en treåring som endast varit i träning men som jag antar inte visade sig duglig nog...
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

Tvärtom för oss. Vid första slakten fick vi INTE behålla passet. Vid senare slakt har vi fått tillbaka det makulerade passet (hålmärkt och stämplat med makulerat).

Jag tror någon har gjort en jättemiss och skickat med fel pass vid slakt av andra hästar. Har hästen varit hos en stortränare är det många, många, många pass och inte helt ovanligt att hästar förväxlas. Det jag hoppas är att det är rätt häst som gått till slakt, men det kanske lutar åt att fel häst fick falla för bilan om rätt pass är makulerat...
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

...många travmänniskor hellre slaktar och tar ut liv än å ha kvar en häst som bara kostar pengar och inte drar in några.
För att få ut livförsäkringen måste den väl dömas ut? Man kan väl inte bara skicka en frisk häst till slakt och få ut liv på den :confused:
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

jag tror absolut inte att det var nån helt annan häst vi var och tittade på då beskrivningen som står på sidan stämmer helt överens men hur kan hästen vara reggad som död?! :confused:

Är hästen chipsmärkt eller frysmärkt?

Passet skall ovillkorligen följa med hästen. Hör med registrerad ägare (tränaren). Om jag inte minns fel så skall väl passet lämnas hos slakteriet?

Det kan ha blivit fel på ST. Alltså en annan häst kan ha rapporterats in som död, men mänskliga faktorn har spelat in (tryckt på fel knapp typ), tex att det skulle sättas permanent startförbud men att man tryckt på fel knapp så den blev registrerad som död.

Men det är hur som helst väldigt svårt att få ST att ändra på något.

Kolla noga frysmärkningen (om den har det) kontakta tränaren och/eller ST för att få klara besked om hästen.
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

denna hästen skulle slaktas av nån anledning, så antagligen så är den "köpt på slakteriet" när den redan är slaktad enligt papper, vad jag förstått kan man tydligen göra så hur sjukt det än låter.
hon funkade inte inom travträningen och har en utläkt skada men de fanns ändå ingen mening med att sätta den i träning igen då den ändå aldrig skulle springa in pengar..

ja hästen är frysmärkt och det är ju enkelt att kolla om de stämmer med sifforna på den döda hästen när hon får hem den!
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

Har ts ringt nåt försäkringsbolag för att kolla om hästen går att försäkra? Det viktigaste är att ha en veterinärvårdsförsäkring, livförsäkring för en travare man fått blir max 10000 och det är bara dumt att betala för. Livdelen i försäkringar dyrare än veterinärvården. Jag skulle definitivt undersöka om hästen gick och försäkra innan jag gav upp. Även en "avdankad travare" kan bli din bästa vän och fungera utmärkt som ridhäst. Våra hästar har pass, men enda tillfällena då vi behövt uppvisa det är på tävlingsplatsen. Vid de veterinärbesök vi varit på både på klinik och hemma så har ingen frågat efter pass. Lantbrukstjänst frågade heller inte efter det när jag avlivade här hemma, så det där med pass verkar bara vara viktigt om man slaktar på slakteri. Jag vet att det är lag på det men ingen tycks bry sig om passet i alla fall. Sen är det förmodligen så att hästen kan ha varit skadad och därför dömts ut eller skulle avlivas, men jag skulle i så fall göra en veterinärbesiktning på den. Men som första steg skulle jag ringa runt till försäkringsbolagen och fråga om möjligheten att försäkra. Det finns ju importhästar som kommer utan pass och papper och några av travarna vi haft som ridhästar har inte haft några papper som helst och det har inte varit några problem att försäkra dom. Det kan ju hända att det inte går eftersom hästen är dödförklarad men jag skulle definitivt inte ge upp utan undersöka saken. Jag är ingen hästräddare utan tycker bara att om hästen är ung frisk och trevlig så ska den få en chans.
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

det är inte jag som ska ha hästen så hon får ringa runt själv till försäkringsbolag sen för att kolla upp men självklart tycker jag att man borde få ha en enkel vet vårds försäkring, de behövs ju inte ens en besiktning för sånt?
och det där med 10 k i liv som max kan väl inte stämma då jag har 15 k i liv för min som är varmblod!

jag var mest nyfiken på HUR en häst kan stå som död när den faktiskt lever men allting går tydligen...
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

Fast visst vill väl försäkringsbolagen ha ett slaktintyg alt. avlivningsintyg innan de betalar ut en livförsäkring?
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

Fast visst vill väl försäkringsbolagen ha ett slaktintyg alt. avlivningsintyg innan de betalar ut en livförsäkring?

det tror ja, de skulle ju jag vilja iaf om jag var ett försäkringsbolag...
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

denna hästen skulle slaktas av nån anledning, så antagligen så är den "köpt på slakteriet" när den redan är slaktad enligt papper, vad jag förstått kan man tydligen göra så hur sjukt det än låter.
hon funkade inte inom travträningen och har en utläkt skada men de fanns ändå ingen mening med att sätta den i träning igen då den ändå aldrig skulle springa in pengar..

ja hästen är frysmärkt och det är ju enkelt att kolla om de stämmer med sifforna på den döda hästen när hon får hem den!
Jag skulle föreslå att din kompis ringer till ST och frågar hur h*n ska göra. Antingen går det att ordna ett nytt pass inom ST eftersom hästen är frysmärkt och identifierad genom tecken, färg osv (om det nu är den hästen ni tror det är som då skulle vara död enligt ST). Alternativt får h*n registrera hästen som korsning. Hästen lever uppenbarligen och ska därför ha ett pass. Den saken är i alla fall klar. Dessutom tycker jag att din kompis ska ringa till tränaren och fråga vad som kan ha hänt.
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

Fast visst vill väl försäkringsbolagen ha ett slaktintyg alt. avlivningsintyg innan de betalar ut en livförsäkring?
Det är ganska ovanligt att man försäkrar travhästar (som tränar/tävlar trav alltså), så den summa ägaren får för slakt är kilopriset för köttet och inte något livförsäkringsbelopp.
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

Fast i stort sett alla jag vet om har travarna försäkrade, och på grannstuteriet så försäkras de in som föl redan.
Och de som är inackorderade där, (travarston) de är så gott som alla försäkrade.
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

Fast i stort sett alla jag vet om har travarna försäkrade, och på grannstuteriet så försäkras de in som föl redan.
Och de som är inackorderade där, (travarston) de är så gott som alla försäkrade.
Jaha ja, då kanske det är vanligare än den uppfattningen jag fått. Eller så är det vanligare på avelssidan än senare när fölet säljs för att börja tränas? Inte för att det spelar så stor roll i det här fallet. Det primära problemet här är ju att hästen saknar pass och att det blivit något fel i samband med den tänkta slakten.
 
Senast ändrad:
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

Ja jag vet inte, men har svårt att tro att travhästägarna 'skiter pengar' och kanske därför det blir vanligare att även de flrsäkrar nu för tiden.

Oavsett så diskuterades det en levande död häst där man kanske tagit ut försäkringspengar, men mig veterligen vill ju försäkringsbolagen ha in ett intyg på att hästen är död. Även om den självdött.
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

kan mycket väl vara så.. nu har jag pratat med en travmänniska och hon säger att det finns faktiskt ställen där man kan köpa eller få en "slakthäst" för en billig peng, alla är inte helt utdömda hheller eftersom många travmänniskor hellre slaktar och tar ut liv än å ha kvar en häst som bara kostar pengar och inte drar in några.
nu handlar ju detta inte om en "gammal" travare utan om en treåring som endast varit i träning men som jag antar inte visade sig duglig nog...

med "gammal travare" menade jag inte åldern på hästen utan helt enkelt en häst som varit i travträning och inte dög/höll utan man skickade den till slakt istället. För det är ju vad som har hänt här väl? Tränaren har skickat hästen till himlen... men av nån anledning kom den inte dit.

Hur fick tjejen som vill ge bort den tag på hästen? Direkt från tränaren eller någon annanstans ifrån?
Vet ni att hästen är frisk och inte skulle avlivas "bara" för att den inte dög på banan? Hjärtfel, lösa benbitar osv är vanligt på travare. Jag säger inte att hästen är dödssjuk och att den borde avlivas, för det vet jag givetvis inte, men det kan ju ha stor betydelse för en ny ägare.

Att betala en summa är inte att få en gratis häst... hur symbolisk summan än är.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 154
Senast: mars
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 604
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 698
Ekonomi & Juridik Min kompis har ägt sin häst i 7 år. En hopphäst, halvblod. Hon tröttnade på ridningen och lånade ut henne på foder till en yngre tjej...
2
Svar
21
· Visningar
5 057
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Köp av häst
  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp