köpa häst som är registrerad som död?

Sv: köpa häst som är registrerad som död?

Jag håller med dig, man är skyldig att se till att det är rätt papper till hästen man köper.
Men, hur ofta utförs ID-kontroller?
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

Som sagt.
Det är bara att läsa här på Buke så inser man kunskapsnivån på stora delar av läsekretsen. :grin:

Det du påstår och fler med dig, är att ST bryter mot passhanteringen. Är ju lika självklart att det skall makuleras vid dödsfall som du anser att folk ska veta att jämföra passet med den individ som man skall köpa. Det borde ju även du förstå varför.

Ännu mera skrämmande om man kan göra en dyl sak över telefon/mail för det innebär att vem som helst kan ringa/maila och dödförklara vilken häst som helst.
Så du ser inte att det faller på ren rimlighet?:grin:

Haha ja för min kunskapsnivå är säker jävligt låg bara för att STC tillåter mig att regga min häst som död och behålla passet som minne. Hej liksom. :rofl::rofl:
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

Jag håller med dig, man är skyldig att se till att det är rätt papper till hästen man köper.
Men, hur ofta utförs ID-kontroller?

tyvärr för sällan. Så det är där problemet ligger.

När de är aktiva så görs den iafl varje gång de startar på ny bana eller om tidsregeln löpt ut. Och även vid dopingprov.

Men sen som ridtravare sker det nog aldrig igen om det inte blir något speciellt. men där är det ju samma oavsett ras. Så det har ju inte med rasen varmblodstravare att göra. Är väl på regional nivå man börjar göra ID-koll på vetbesiktningen. Så under den nivån går det nog göra hur som.. Och få varmblodstravare tar sig till regional tävlningsnivå.
 
Senast ändrad:
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

Haha ja för min kunskapsnivå är säker jävligt låg bara för att STC tillåter mig att regga min häst som död och behålla passet som minne. Hej liksom. :rofl::rofl:

Tja, valet är ditt om du läser in det så. Dock inte så jag skrivit. Har varken skrivit, läsa i denna tråd eller forumdel, utan här på Buke.
Men visdt blev det bra när du kunde vända bort övrig rimlighet kring passhanteringen till att jag skrivit att du inte kan nått. ;) Enklaste sättet att försöka dölja sina egna misstag är att lägga ord i andras munnar/inlägg.
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

Du skriver:

Som sagt.
Det är bara att läsa här på Buke så inser man kunskapsnivån på stora delar av läsekretsen. :grin:

och det har du väl skrivit åt mig?? Med tanke på tonen. Varför har annars alla andra förtjänat en spark? har ni vaknat på fel sida idag eller vad händer? Vad har alla andra bukefolk gjort er?

Men oavsett om man är förstagångsägare så betyder väl inte det att man inte förstår att man självklart kollar att passet och avtal stämmer överrens om det man köper?? Snacka om att nervärdera personer utan kött på benen.

Vilken fantastisk nivå ni ligger på.


Tja, valet är ditt om du läser in det så. Dock inte så jag skrivit. Har varken skrivit, läsa i denna tråd eller forumdel, utan här på Buke.
Men visdt blev det bra när du kunde vända bort övrig rimlighet kring passhanteringen till att jag skrivit att du inte kan nått. Enklaste sättet att försöka dölja sina egna misstag är att lägga ord i andras munnar/inlägg.

Utveckla gärna. Vilka misstag har jag begått?
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

Om det var grönt så var hon inte registrerad i tredje stamboken

som sagt så minns jag inte, ägaren hade registrerat henne i "nåt annat jag inte minns namnet på" för att hon inte ville att hon skulle bli en travare och på passet så stod de nåt i stil med ej startberättigad eller nåt sånt..
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

Näe, det är inte riktat direkt till dig. Det står rakt upp och ner att man kan läsa på här på Buke. Om du tar åt dig, det kan inte jag råda över.

Misstaget du begått är att du inte förstår rimligheten i vad som kan hända om passen inte makuleras som sig bör likväl som att ST isåfall bryter passhanteringens gång och skulle faktiskt kunna bli av med tillstånd för det isåfall. Likväl att det är orimligt att en så stor organisation kan ta emot samtal/mail om att man avlivat hästen. Det innebär ju att vem som helst kan ringa/maila och dödförklara vilken häst som helst.
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

Ojojoj.
Ni menar allstå att ST begår brott?
Passen skall makuleras på ett eller annat sätt och att ringa in/maila in och sen kunna lägga passet i byrålådan är som gjort för hästhandlarbusiness där man kunde få välja stam på sina hästar.


Du skrev "Ni" var det även till mej?

Passet kunde jag ha som minne sa personen i andra änden i luren från travförbundet. Själv tyckte jag att det var skrämmande lätt:crazy: jag stod inte ens som ägare i stf det var ägaren innan. Min far stod som ägare på köpekontraktet.. så ja, vem som helst verkar kunna ringa in och dödsförklara en häst :confused:
Jag ville absolut inte att passet skulle komma i "fel händer" så jag klippte i det och även stämplat "markulerat" på det. Men vid en period flyttade vi runt mycket så jag eldade upp det ist
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

Ja, alla som skriver att ST gör så.
Det är ett brott mot passförordningen. Passen skall makuleras utav avelsorganisationen.
Ännu mer skrämmande om du kunde ringa in och dödförklara hästen och du och din far inte ens var regfade ägare. Visserligen hade ni ju kunnat skicka köpekontraktet i samma andetag så det är ju inte ni som gör fel, utan det är ju ST som bryter emot de åtaganden de har.

Vad händer om gemene man börjar ringa in och dödförklara starthästar? T ex en häst som är anmäld till lopp. (den skulle ju kunna bryta ett ben)
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

Okej, då hänger jag med.

Jag frågade oxå om de behövde ha kontraktet för vi stod inte som registrerade ägare men fick till svar -"nej nej, jag har registrerat hästen död nu så det är klart"

Som sagt de är en stor organisation och jag var fortfarnade i chock efter allt med avlivningen så jag ifrågasatte inte det just då.
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

Oj, vilken tråd. Nej, det är inte olagligt att ha, eller sälja hästar utan pass, om de inte ska förflyttas. Men - jag håller med den här skribenten, om jag har kört en häst till avlivning istället för att ta ut slaktbil till gården måste det ju vara helt omöjligt och uteslutet att någon "räddar" hästen? Jag blir mörkrädd.

kl

Personligen skulle jag bli helt galen om en häst jag kört till slakteriet, och som ST reggat som död, helt plötsligt skulle dyka upp, för att nån "räddat" den.
Därför åker jag själv med mina hästar, och är med när de skjuts.

Har ni nåt samvete i kroppen ringer ni upp de som ägt hästen när den skulle slaktas, och berättar vad som hänt!
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

Oj, vilken tråd. Nej, det är inte olagligt att ha, eller sälja hästar utan pass, om de inte ska förflyttas. Men - jag håller med den här skribenten, om jag har kört en häst till avlivning istället för att ta ut slaktbil till gården måste det ju vara helt omöjligt och uteslutet att någon "räddar" hästen? Jag blir mörkrädd.

Nu pratar du nog i nattmössan. ALLA hästar ska ha pass.

Saxat från Jordbruksverket:

"Alla hästar i EU ska ha hästpass. Detta gäller alla hästar oavsett ålder eller ras."


"Du måste kunna visa upp passet

När hästen är uppstallad eller på bete ska hästhållaren kunna visa upp hästpasset direkt. Vid transport ska hästpasset alltid vara med. När hästen förflyttas till fots, till exempel vid ridning, ska du kunna visa upp hästpasset inom tre timmar. "


"Vad händer om din häst inte har pass?

Länsstyrelsen ansvarar för kontrollen av hästpass. De kan beordra dig att skaffa pass åt din häst. Om hästen saknar pass kan du bli åtalad. "
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

Nja, visst är det olagligt. Du kan faktiskt bli åtalad.

---

Vad händer om din häst inte har pass?
Länsstyrelsen ansvarar för kontrollen av hästpass. De kan beordra dig att skaffa pass åt din häst. Om hästen saknar pass kan du bli åtalad.
---
www.jordbruksverket.se
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

Har samma erfarenhet förr hos STC (nu ST) och jag ringde fler gånger och dödanmälde hästar från stallet jag jobbade i. Jag ägde ingen och ingen ägare fanns på plats. Var bara att ringa och säga hästens regnummer så var de klart. Dock slängdes passen i pannan när allt var klart och hästen avlivad men STC ville aldrig ha in dom. Nu vet jag inte hur de gör
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

Detta skedde förra året. Jag ska ta bort min dam eventuellt innan vintern så det återstår att se om det ännu är samma.

Till ts:
Men jag har undrat lite om denne (säljaren), han borde ju veta att passet ska följa hästen! Vad ska han ha det till om han inte vill ha hästen??? :confused:
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

Fast krasst sett. Vad ska hästen med passet till, den är ju 'död'..

Men det förklarar ju också varför det uppenbarligen finns levande 'döda' hästar om ST accepterar att vem som helst kan ringa och dödförklara en häst. :crazy:
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

Det är ju hyfsat många travare som får vandra den vägen varje år så antagligen är det väl så att en eventuell passhantering och dödsregistrering skulle bli så enorm och tidskrävande att man skulle få anställa ett par stycken extra för att hantera det varför man istället struntar i den biten.
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

Fast det är inte upp till ST att besluta när det finns en passförordning som gäller för alla raser. De liksom andra föreningar måste ju följa det och andra föreningar blir ju av med sina tillstånd att utfärda och sköta om pass och registreringar när det missköts vilket borde gälla ST också.
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

jovisst men uppenbarligen följer de ju inte regelverket och jag spekulareade bara lite i varför det kunde vara så :)
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 604
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 698
Ekonomi & Juridik Min kompis har ägt sin häst i 7 år. En hopphäst, halvblod. Hon tröttnade på ridningen och lånade ut henne på foder till en yngre tjej...
2
Svar
21
· Visningar
5 057
Senast: Lobelia
·
Övr. Hund Hej kompisar, det börjar äntligen bli dags för mig att planera flytt och resa hem till Sverige från Tyskland, för mig själv, häst och...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 278
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp