köpa häst som är registrerad som död?

Sv: köpa häst som är registrerad som död?

Var de startberättigade då? För det är väl det diskussionen om frysmärkningen handlar om? Och det är väl självklart att det inte finns en LAG på det... ;)


den ena var men nej inte stoet, hon va me i stambok 3 eller va de nu dillades om i tråden... där har ja alltså förklaringen ;)
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

Annars hamnar de i en annan stamboksdel och i princip räknas de som en 'korsning' men med si eller så hög andel 'rent blod' så vissa stamboksdelar hästar tillåts tävla.

Hästarna i tredje stamboken (eller sidoregistret som det tydligen heter numera) räknas definitivt inte som "korsningar", då ID-kontroll genom blodtypning måste ske.
Anledningen till att det blev en tredje stambok var ju som jag skrev tidigare, att lagen om hästpass var i antågande och Jordbruksverket ålade ST att registrera travstammade hästar - vare sig de var tänkta för travet eller ej.

Stoet som var mamma till mitt sto var dräktig när hon såldes som körhäst. Fölet som sedan föddes var aldrig tänkt för travet, varför hon inte frysmärktes eller registrerades.
Jag köpte henne när hon var nio år, det var 2001, och det var många turer innan jag fick henne registrerad i rätt stambok. Jag hade kunnat registrera henne med okänd stam hos SH, men valde att avvakta ST:s tredje stambok. Jag ringde och "trakasserade" ST minst en gång varje vecka för att höra hur långt planerna framskridit :p

Sedan min häst blodtypats och konturdiagram utfärdats, och sedan jag skickat in kvitto på betald språngavgift och kvitto på UL-undersökning, blev hon registrerad i den tredje stamboken när den kom 2001. Alltså i rätt stambok och med rätt härstamning. Och stamboksnumret, SKT1, fick hon nog på grund av att jag legat på som en igel med registreringen :D
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

Ja, men hon kan väl inte tävla inom travet?


Det är det jag menar med 'i princip räknas som en korsning'.
De hamnar i nån form av sidoregister/sidostambok och eventuella avkommor måste avlas in i huvudstambok på ett eller annat sätt.

Lite same-same med IC och Tinker, du kan ha en Tinker vars båda föräldrar är reggade Tinker men ändå regga in avkomman som IC med hjälp av en rastypning (i en viss ålder), den hamnar i en sidostambok som IC och dennes avkomma om den betäcks med en IC hamnar i en utav huvudstambokens register. Som sagt, i princip en korsning men är ändå 'renrasig' efter en rastypning.
Och om du frågar travfolket om register 3 så är det nog få utav de som erkänner dessa hästar som renrasiga, dvs ekonomiskt får du inte samma avelsvärde/betalt för din häst i avd 3 som om den hade varit i huvudstamboken.
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

När min häst avlivades hemma på gården (efter att ha blivit utdömd och alla papper sänts in) ringde jag försäkringsbolaget och fick pengarna utbetalda inom en vecka. På frågan om jag skulle sända in passet fick jag till svar att jag själv kunde klippa itu det. Damen på travförbundet registrerade hästen som avliden över telefon och sedan var det liksom bra med det....
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

Ja, men hon kan väl inte tävla inom travet?

Nej, naturligtvis inte. För att vara startberättigad måste en travare registreras och frysmärkas före en viss ålder.


Det är det jag menar med 'i princip räknas som en korsning'.
De hamnar i nån form av sidoregister/sidostambok och eventuella avkommor måste avlas in i huvudstambok på ett eller annat sätt.
osv.

Jag tror inte att ST registrerar korsningar öht, men om de skulle göra det så skulle inte avkommor till dessa kunna bli startberättigade. Jag vet att "särskilda regler" gäller för avkommor till hästar i tredje stamboken, men vilka dessa regler är har jag inte klart för mig.

Och om du frågar travfolket om register 3 så är det nog få utav de som erkänner dessa hästar som renrasiga, dvs ekonomiskt får du inte samma avelsvärde/betalt för din häst i avd 3 som om den hade varit i huvudstamboken.

Vad skulle det vara för skillnad? Renrasiga är de, iom att de ID-kontrollerats. Ett välstammat sto i stambok 3, vars avkommor kan registreras i huvudstamboken, är säkert lika mycket värt som stoet som redan finns i huvudstamboken. Eller är det kanske dyrare att registrera en sådan avkomma?
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

Vad skulle det vara för skillnad? Renrasiga är de, iom att de ID-kontrollerats. Ett välstammat sto i stambok 3, vars avkommor kan registreras i huvudstamboken, är säkert lika mycket värt som stoet som redan finns i huvudstamboken.

Det har jag svårt att tänka mig. Stoet har ju inga tävlingsmeriter och kan ej heller få.
Jag håller ej på med travare själv längre men de som håller på i min närhet vill ha dokumenterade tider på stoet och ev syskon efter stoets mamma. Sen spelar absolut stammarna in, men avkommor som hamnat i avd 3, har de verkligen den där 'toppstammen' som gör att en uppfödare är villig att chansa och bortse från att stoet själv aldrig varit startberättigad?
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

När min häst avlivades hemma på gården (efter att ha blivit utdömd och alla papper sänts in) ringde jag försäkringsbolaget och fick pengarna utbetalda inom en vecka. På frågan om jag skulle sända in passet fick jag till svar att jag själv kunde klippa itu det. Damen på travförbundet registrerade hästen som avliden över telefon och sedan var det liksom bra med det....

då är de inte så komplicerat med andra ord att få en häst reggad som död utan krångel..
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

Som jag fattade i ditt första inlägg så finns dock passet kvar hos tränaren (ägaren) och det ska ju följa hästen. Således borde det bara vara för denna att överlåta det, då det ska finnas HOS hästen.

Därigenom går det ju även att köra till slakt (om så skulle bli aktuellt!), såvida hästen inte fått någon medicinmed livstids karens.
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

samha här. Hästen avlivades hemma. Ringde travförbundet och den registrerades död över telefon. Jag frågade oxå om jag skulle skicka in passet men hon sa att jag skulle ha kvar det som minne. Har inte skickat in några papper på att hästen alivats heller till någon.
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

Som jag fattade i ditt första inlägg så finns dock passet kvar hos tränaren (ägaren) och det ska ju följa hästen. Således borde det bara vara för denna att överlåta det, då det ska finnas HOS hästen.

Därigenom går det ju även att köra till slakt (om så skulle bli aktuellt!), såvida hästen inte fått någon medicinmed livstids karens.

vad jag tror och vad som är sant vet ja inte, ägaren säger att passet finns men han tycker även inte att vi borde krångla när vi "fått en häst gratis".. för är de så att vi krånglar så kommer han och hämtar hästen har ja hört.. och de vill ju såklart inte min kompis,..
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

Låter mer och mer skumt i mina öron, man kan ju inte ge bort någonting och sedan ta tillbaka det för att den nya ägare vill ha sin lagliga rätt till papperna. :crazy:
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

Låter mer och mer skumt i mina öron, man kan ju inte ge bort någonting och sedan ta tillbaka det för att den nya ägare vill ha sin lagliga rätt till papperna. :crazy:


han vet ju att hästen är "död" och vill väl därför inte lämna bort passet ifall folk skulle börja ifrågasätta..
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

då är de inte så komplicerat med andra ord att få en häst reggad som död utan krångel..

Nej. Jag vet många som dödförklarat hästarna för att de inte skall starta mer, istället för att sätta startförbud. Det är lika lätt att dödförklara dem. man bryr sig inte om de står som död eller med startförbud, för det påverkar inte hästen. De har kvar passen och är fullt försäkrade och har så vart i många många år. Vet om flertalet hästar som är såhär med. De har inte haft problem med veterinärer eller något. Någon av dem tävlar i hoppning. Så det förekommer.

SvRF kontaktar ju inte STC för att se om hästarna ''lever'' för att ställa ut licens eller för att kunna startanmäla i TDB. Det som behövs är passet. Så länge man inte tappar det har jag inte märkt av något problem. Det är ju inte det som står i STC's databas som är juridiskt bindande.

Min egna som jag tog bort hemma på gården skickade jag bara ett mail till STC om att hon var avlivad. Hon står som död och passet ligger hemma i min låda.
 
Senast ändrad:
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

Ojojoj.
Ni menar allstå att ST begår brott?
Passen skall makuleras på ett eller annat sätt och att ringa in/maila in och sen kunna lägga passet i byrålådan är som gjort för hästhandlarbusiness där man kunde få välja stam på sina hästar.
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

Just därför, enligt lag måste hon ha passet till hästen, så det kan bli en riktig soppa av det här och kosta mycket pengar att reda ut.

När mitt fullblod avlivades fick jag åka och lämna in hennes pass efter att jag ringt och frågat, fanns inte på kartan att jag kunde låtit det ligga kvar hemma i någon låda.
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

Fast hur ska du kunna göra det?? I alla pass jag sett så står hästens regnr och frysmärkning med. Du kan ju inte använda fel pass på fel häst. Man ser lätt på frysmärkning och pass att de inte hör ihop. Så det går inte.

Om din mamma går bort kan ju inte du använda hennes körkort och låtsas att du är nån annan bara för att du sparar det. Samma sak.
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

Fel, det är inte alltid numret går att läsa ens om den är rakad så visst fuskas det med passen. Har tom förekommit på ridhästsidan att det slarvats med ID-kontrollerna och fel häst/pass har varit inne på exvis röntgen. Fanns starka misstankar mot en hingst som sedan kastrerades istället när den skulle visats för andra gången för permanent godkännande.
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

Du har ju dessutom signalimentsbeskrivning och allt i passet. Så du gör det bra om du hittar en häst med exakt samma tecken, samma ras och dessutom med en frysmärkning som stämmer överrens med passet om du vill använda det på annan häst.

och gäller det inte STC's pass så är väl alla hästar chipmärkta så då må du ju omprogrammera chippet. Men fortfarande så talar vi inte om att det är STC eller annat avelsförbund som begått brott, utan då är det DU som begått brott genom att förfalska.

Bara för att det ligger ett pass någon stans, måste man förfalska det och använda det på annan häst?? :confused:
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 604
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 698
Ekonomi & Juridik Min kompis har ägt sin häst i 7 år. En hopphäst, halvblod. Hon tröttnade på ridningen och lånade ut henne på foder till en yngre tjej...
2
Svar
21
· Visningar
5 057
Senast: Lobelia
·
Övr. Hund Hej kompisar, det börjar äntligen bli dags för mig att planera flytt och resa hem till Sverige från Tyskland, för mig själv, häst och...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 278
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp