köpa häst som är registrerad som död?

Sv: köpa häst som är registrerad som död?

Jo, åtminstone Finskfödda travare som är reggade i Sverige behöver inte vara frysmärkta. Det är inte min häst och hon har startat, sprungit in litet pengar och fått reg. avkommor....
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

Finns inte en enda svenskreggad travare utan frysmärkning!

Vissa syns inte märkningen så bra på. Men alla frysmärkes när de reggas. Tummas INTE på.
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

jo som sagt, tidigare gick det iallafall...för hästar som importerades typ 1998...
Det verkar gälla även för 2012...+ att alla importer som reg i sidoregistret inte heller behöver frysmärkas dock chipmärkas...
Det beror kanske på att de importerade hästarna är äldre än de svenska fölen och därför tycker man mer synd om dem / farligare att frysmärka/ olämpligare att frysmärka..
 
Senast ändrad:
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

jo som sagt, tidigare gick det iallafall...för hästar som importerades typ 1998...
Det verkar gälla även för 2012...+ att alla importer som reg i sidoregistret inte heller behöver frysmärkas dock chipmärkas...
Det beror kanske på att de importerade hästarna är äldre än de svenska fölen och därför tycker man mer synd om dem / farligare att frysmärka/ olämpligare att frysmärka..

Inte en svenskfödd häst...
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

Sen när chipas travare?

Sedan tredje stamboken infördes 2003? Den är ju avsedd för travstammade hästar som av någon anledning inte registrerats "i tid".
Mitt ena sto (svenskfött) registrerades i tredje stamboken, och det fanns inga krav på frysmärkning. Jag lät chippa henne, men det var frivilligt.
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

Men palle menar ju att hästar kan reggas i den vanlíga stamboken, vara svenskfödda, och ändå inte frysmärkas.
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

Sedan tredje stamboken infördes 2003? Den är ju avsedd för travstammade hästar som av någon anledning inte registrerats "i tid".
Mitt ena sto (svenskfött) registrerades i tredje stamboken, och det fanns inga krav på frysmärkning. Jag lät chippa henne, men det var frivilligt.

Men då är den väl inte startberättigad??
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

Jag vet inte i vilken stambok hästen registrerats i men hon var inte ens inkörd utan bara sutten på några gånger vid 3 års ålder och sen bara gått i hagen ytterligare 2 år....

Visste inte ens att det fanns flera olika stamböcker.....
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

De flesta raser har olika stamboksindelningar/stamböcker.
Huvudstamboken är den som brukar gälla för rasrena individer och rasrena räknas de som om papper är skötta, registreringar är gjorda i rätt tid och med godkända stammar osv.
De andra stamböckerna placeras avkommor som inte följer reglerna för registrering i huvudstamboken.

Från de flesta understamböcker finns sätt att sen kunna avla sin linje till 'rasrent', dock har alla raser sina reglementen så det kan skilja sig en hel del.

Och en del utav raserna har godkänt att understamböckerna kan vara med vid tävlingar och dyl.

Enklast förklarat.
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

jag har haft två stycken varmblodiga travare som ej varit frysmärkta, och även träffat på fler..
den första jag hade var dock tysk, han va chipmärkt!

den andra jag hade var också chipmärkt och hon var svensk, det finns ingen lag på att man MÅSTE frysmärka travare.. man kan chippa dom istället!
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

och ang att man aldrig vet vad passlösa hästar har varit med om... vet man de om alla hästar de finns pass till då??
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

För att få registrera svenska travhästar så ska de vara frysmärkta vad jag förstått...
Har själv haft en som inte var det och det enbart pga att hon inte registerats i tid. Som travhäst var hon, trots toppstam, värdelös men blev en bra ridhäst och inte minst mamma:love:
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

jag har haft två stycken varmblodiga travare som ej varit frysmärkta, och även träffat på fler..
den första jag hade var dock tysk, han va chipmärkt!

den andra jag hade var också chipmärkt och hon var svensk, det finns ingen lag på att man MÅSTE frysmärka travare.. man kan chippa dom istället!

Om du läser i tråden så framgår det att för att få räknas som svenskfödd och få tävla så måste de vara frysmärkta. För att få frysmärkas så måste papper och dyl vara skötta.
Annars hamnar de i en annan stamboksdel och i princip räknas de som en 'korsning' men med si eller så hög andel 'rent blod' så vissa stamboksdelar hästar tillåts tävla.
Utlandsfödda hästar går enl det landets reglementen och om jag inte minns galet var det i alla fall förr vanligt att franskfödda hästar hade tatuering på insidan av läppen.
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

jag har haft två stycken varmblodiga travare som ej varit frysmärkta, och även träffat på fler..
den första jag hade var dock tysk, han va chipmärkt!

den andra jag hade var också chipmärkt och hon var svensk, det finns ingen lag på att man MÅSTE frysmärka travare.. man kan chippa dom istället!

Var de startberättigade då? För det är väl det diskussionen om frysmärkningen handlar om? Och det är väl självklart att det inte finns en LAG på det... ;)
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

Utlandsfödda importer ... är det iallafall.

Ej frysmärkta men får starta ändå :)
Då är de imorterade som äldre...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 154
Senast: mars
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 604
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 698
Ekonomi & Juridik Min kompis har ägt sin häst i 7 år. En hopphäst, halvblod. Hon tröttnade på ridningen och lånade ut henne på foder till en yngre tjej...
2
Svar
21
· Visningar
5 057
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Köp av häst
  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp