köpa häst som är registrerad som död?

Sv: köpa häst som är registrerad som död?

Fel, det är inte alltid numret går att läsa ens om den är rakad så visst fuskas det med passen. Har tom förekommit på ridhästsidan att det slarvats med ID-kontrollerna och fel häst/pass har varit inne på exvis röntgen. Fanns starka misstankar mot en hingst som sedan kastrerades istället när den skulle visats för andra gången för permanent godkännande.

Det ska fortfarande VÄLDIGT mycket till för att du sa hitta en passande häst till passet du råkar sitta på. Sign, färg, delar av frysmärkning går alltid att tyda om inte hela gör det. Ser det inte som ett problem faktiskt.
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

I samma tråd har även avhandlats hästar utan frysmärkning, visserligen chippade. Men mindre nogräknade personer kan säkerligen även på frysmärkt häst slänga med ett pass till förstagångsägaren.

Läs jordbruksverkets passförordning. Står tydligt i den att passet skall till avelsorganisationen för makulering.
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/hastar/hastpass.4.1cb85c4511eca55276c80001096.html

Och samma gäller människa, idkort mm skall makuleras.
http://www.begravningar.se/steens/BMeny.asp?MenyID=665&ByraID=333&
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

Som jag redan sagt, det finns flera som det inte går att utläsa vad det står ens om de är rakade, jag har sett det själv. :grin:
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

I samma tråd har även avhandlats hästar utan frysmärkning, visserligen chippade. Men mindre nogräknade personer kan säkerligen även på frysmärkt häst slänga med ett pass till förstagångsägaren.

Läs jordbruksverkets passförordning. Står tydligt i den att passet skall till avelsorganisationen för makulering.
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/hastar/hastpass.4.1cb85c4511eca55276c80001096.html

Och samma gäller människa, idkort mm skall makuleras.
http://www.begravningar.se/steens/BMeny.asp?MenyID=665&ByraID=333&

Men då är det ju förstagångsägarna som får ta och snäppa upp sig om de inte klarar av att köpa häst utan falsk identitet.. :cool: man kollar väl ändå att man har rätt häst och papper med sig hem?? :confused: Hur köper ni häst egentligen??
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

Som jag redan sagt, det finns flera som det inte går att utläsa vad det står ens om de är rakade, jag har sett det själv. :grin:

Men du ser skillnad på om det är en etta tex eller en stor blurr som skulle kunna vara en 6, 8, 9 typ. Du har dessutom flertalet tecken så att hela frysmärkningen ska gå att fejka tvivlar jag starkt på. Då får du ta och visa en sån frysmärkning och ett pass som passar till den som inte är sin egna. Innan dess är det rätt mycket påhitt av dig. Sluta upp med snorkmileys.. Du har inget att hämta.
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

VI köper nog helt lagligt och min första köptes långt innan det ens fanns några pass, hur köper du egentligen? Hur många sk korsningsponnyer kommer inte till Sverige utan papper? Hur många importer/exporter sker årligen utan att det kontrolleras att häst/pass verkligen stämmer? Hur ofta kontrolleras varje transport över gränsen att häst och pass är rätt vid tävlingar? :crazy:
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

VI köper nog helt lagligt och min första köptes långt innan det ens fanns några pass, hur köper du egentligen? Hur många sk korsningsponnyer kommer inte till Sverige utan papper? Hur många importer/exporter sker årligen utan att det kontrolleras att häst/pass verkligen stämmer? Hur ofta kontrolleras varje transport över gränsen att häst och pass är rätt vid tävlingar? :crazy:


Och hur ofta köper man en korsningsponny från irland för 100 000 med travarpass?? :confused: Kom igen nu..

Och det är väl inte jag som köper hästar utan att kolla vad för identitetshandlingar de får med sig. Det är ju ni på påstår att det är så lätt. Släng inte över det på mig nu. Skärpning.
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

Men du ser skillnad på om det är en etta tex eller en stor blurr som skulle kunna vara en 6, 8, 9 typ. Du har dessutom flertalet tecken så att hela frysmärkningen ska gå att fejka tvivlar jag starkt på. Då får du ta och visa en sån frysmärkning och ett pass som passar till den som inte är sin egna. Innan dess är det rätt mycket påhitt av dig. Sluta upp med snorkmileys.. Du har inget att hämta.
Sluta fjanta dig! Du kan ju lägga av med att hitta på en massa skit som är direkt lagvidriga istället och hålla dig till fakta, jag har ingen anledning att bevisa någonting för dig och du kan sluta sprida falsk info i trådar som kan drabba andra ekonomiskt.

:grin::grin::grin:

Du bryter mot lagen och uppmanar andra att begå lagbrott, vidrigt! :grin::grin::grin:
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

Själv har jag köpt häst över nätet, flertalet gånger faktiskt. Du då? Vet inte om detta egentligen är så relevant vad gäller huruvida ST följer gällande reglementen eller ej.


Och jo det är lätt att ej få korrekta uppgifter. I mitt senaste inköp står det på signalementsbeskrivningen i passet att stoet är född 2004, och på första sidan i passet, där är hon född 2006
 
Senast ändrad:
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

Sluta fjanta dig! Du kan ju lägga av med att hitta på en massa skit som är direkt lagvidriga istället och hålla dig till fakta, jag har ingen anledning att bevisa någonting för dig och du kan sluta sprida falsk info i trådar som kan drabba andra ekonomiskt.

:grin::grin::grin:

Men nu får du väl ändå ge dig?? Jag har inte rekommenderat någonting alls. Jag har svarat på en fråga om det var så lätt att dödförklara en häst. Och ja det är det.

Sen när har jag uppmanat till lagbrott? Det enda jag gjort är att delge erfarenheter. Jag har inte sagt åt någon att göra något. Det är du som säger att man kan använda falsa pass på hästar. Det är inte jag.
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

Det har jag svårt att tänka mig. Stoet har ju inga tävlingsmeriter och kan ej heller få.

I så fall var det en välsignad tur att ägaren till den icke startade Järvsö Anna inte resonerade som du utan använde stoet i avel :D (Resultaten blev Järvsöfaks)
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

Vad är det du inte förstår? Passet ska följa med hästen och när den avlivas ska det makuleras, inte stoppas i någon låda hemma. :crazy:
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

Själv har jag köpt häst över nätet, flertalet gånger faktiskt. Du då? Vet inte om detta egentligen är så relevant vad gäller huruvida ST ej följer gällande reglementen eller ej.

Vad spelar det för roll hur jag köper häst? Oavsett tillvägagångssätt så kollar jag då att den har rätt pass med sig. Så himla begåvad behöver man inte vara för att göra det.
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

Vad är det du inte förstår? Passet ska följa med hästen och när den avlivas ska det makuleras, inte stoppas i någon låda hemma. :crazy:

Då får du ta det med STC. För enligt dem fick jag behålla det som minne. Så då gör jag det.
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

Fast hur ska du kunna göra det?? I alla pass jag sett så står hästens regnr och frysmärkning med. Du kan ju inte använda fel pass på fel häst. Man ser lätt på frysmärkning och pass att de inte hör ihop. Så det går inte.

Ett visst, mycket omskrivet, slakteri använde ju samma pass till flera hästar när de slaktades. Där var det inte tal om någon ID-kontroll...
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

Ett visst, mycket omskrivet, slakteri använde ju samma pass till flera hästar när de slaktades. Där var det inte tal om någon ID-kontroll...

Nä struntar man i ID-kontrollen kan man ju klistra ihop en egen bok hemma. Men som köpare till häst skulle jag iafl inte ta med mig hästen därifrån förrän jag ser att alla handlingar är de rätta.
Att det slarvas och begår mygel inom slaktbranschen har ju varit känt länge.

Görs ingen ID-koll kan man ju komma med vad som helst. Görs en ID-koll så är det bra mycket svårare att fuska med falska identiteter.
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

Som sagt.
Det är bara att läsa här på Buke så inser man kunskapsnivån på stora delar av läsekretsen. :grin:

Det du påstår och fler med dig, är att ST bryter mot passhanteringen. Är ju lika självklart att det skall makuleras vid dödsfall som du anser att folk ska veta att jämföra passet med den individ som man skall köpa. Det borde ju även du förstå varför.

Ännu mera skrämmande om man kan göra en dyl sak över telefon/mail för det innebär att vem som helst kan ringa/maila och dödförklara vilken häst som helst.
Så du ser inte att det faller på ren rimlighet?:grin:
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 604
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 698
Ekonomi & Juridik Min kompis har ägt sin häst i 7 år. En hopphäst, halvblod. Hon tröttnade på ridningen och lånade ut henne på foder till en yngre tjej...
2
Svar
21
· Visningar
5 057
Senast: Lobelia
·
Övr. Hund Hej kompisar, det börjar äntligen bli dags för mig att planera flytt och resa hem till Sverige från Tyskland, för mig själv, häst och...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 278
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp