köpa häst som är registrerad som död?

Sv: köpa häst som är registrerad som död?

Haha tror du verkligen på det själv? Om hästen hade kapacitet att dra in miljonvinster hade nog ägaren rehabiliterat den själv. Jag tror att ägaren hade tänkt att slakta men att någon ville rädda hästen och ägaren såg en möjliget att tjäna några kr till.
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

denna hästen skulle slaktas av nån anledning, så antagligen så är den "köpt på slakteriet" när den redan är slaktad enligt papper, vad jag förstått kan man tydligen göra så hur sjukt det än låter.
hon funkade inte inom travträningen och har en utläkt skada men de fanns ändå ingen mening med att sätta den i träning igen då den ändå aldrig skulle springa in pengar..

ja hästen är frysmärkt och det är ju enkelt att kolla om de stämmer med sifforna på den döda hästen när hon får hem den!

Jag tror också att det är det mest sannolika scenariot. En känd travtränare riskerar väldigt mycket genom att begå försäkringsbedrägeri, och jag är fortfarande mycket tveksam på hur detta bedrägeri skulle gå till rent praktiskt. Att hästen står som död på STC säger ju ingenting om några pengar har betalats ut..? Förutom det faktum då att de flesta tränare inte har livförsäkring på sina unghästar (betalar inte ägarna försäkringar osv förresten eller det kanske är olika?)
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

Haha tror du verkligen på det själv? Om hästen hade kapacitet att dra in miljonvinster hade nog ägaren rehabiliterat den själv. Jag tror att ägaren hade tänkt att slakta men att någon ville rädda hästen och ägaren såg en möjliget att tjäna några kr till.

Lite OT men ändå...

Ur Aftonbladet Trav 365 i dag:
Double Neo var utdömd och skulle avlivas.
Men när slaktbilen åkte fel och aldrig dök upp fick hästen en andra chans.
Nu har hästen tagit tre raka segrar och tjänat över 80 000 kronor.
 
Senast ändrad:
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

Jag tror svaret på den frågan kan sammanfattas i ett ord, tid. Min avdankade tjej var väldigt högt försäkrad och förväntningarna på henne var höga. Det visade sig dock att hon hade en egen vilja och var inte så lätt att samarbeta med. När hon sedan också fick ett problem med en bog som visade sig vara svår att lokalisera såldes hon till sin dåvarande skötare för en billig peng. Så klart ville man ju inte att hennes skötare, som hade en god relation till hästen, skulle kunna håva in några pengar om hon lyckades hitta nyckeln till de sista låsen och startförbud sattes på hästen.

Tyvärr fick min Fröken känna på livets baksida som drabbar många (inte alla) när man inte vill/kan/orkar springa längre. Från att vara livförsäkrad till 500.000 till att sakna ens värde att slösa höpengar på.

Tur för mig dock för annars hade jag inte haft min vackraste i min ägo nu.:love:

Kanske lite Off topic men det visar väl lite på den stor variationen det finns på hur travhästar vandrar vidare ut i livet från travbanan.

//

Jimma
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

Lite OT men ändå...

Ur Aftonbladet Trav 365 i dag:
Double Neo var utdömd och skulle avlivas.
Men när slaktbilen åkte fel och aldrig dök upp fick hästen en andra chans.
Nu har hästen tagit tre raka segrar och tjänat över 80 000 kronor.

Jaha så man ringer inte igen då? Låter ju väldigt förenklat om du frågar mig ;)
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

Det viktigaste är att ha en veterinärvårdsförsäkring, livförsäkring för en travare man fått blir max 10000 och det är bara dumt att betala för.

Jag fick min ena kallblodstravare. Då var hon tre år gammal, och redan försäkrad som ridhäst (böj- och longerprov u a) och hade en livförsäkring på 10 000. I samband med att jag övertog försäkringen höjde jag livvärdet till 20 000 utan några som helst problem.
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

Fast visst vill väl försäkringsbolagen ha ett slaktintyg alt. avlivningsintyg innan de betalar ut en livförsäkring?

Absolut!

Och så måste det väl vara frågan om att hästen är utdömd/blivit så svårt skadad att den måste avlivas akut/självdött. Livförsäkring kan väl aldrig betalas ut om man slaktar eller avlivar en häst utan att de kriterierna är uppfyllda?
 
Senast ändrad:
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

En liten fundering....

Den gångna hösten, vintern och våren spenderade jag mycket tid på att läsa annonser för att hitta rätt häst till min man. En mening jag relativt ofta läste var denna: Avregistrerad från ST.
Jag har alltid tagit för givet att det skulle vara detsamma som att man ansökt om permanent startförbud. Men nu börjar jag undra om man "dödar" hästarna för att de inte längre ska vara registrterade hos ST...
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

Men varför ska hon betala den här tjejen som hästen står hos när ägaren är travtränaren enligt ditt första inlägg? Jag får det inte att stämma...
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

Haha tror du verkligen på det själv? Om hästen hade kapacitet att dra in miljonvinster hade nog ägaren rehabiliterat den själv. Jag tror att ägaren hade tänkt att slakta men att någon ville rädda hästen och ägaren såg en möjliget att tjäna några kr till.

Jag säger bara en sak: Steinlager.
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

KL
Jag har själv genom jobbet varit i kontakt med både STC och Jordbruksverket om ett liknade fall.
Det handlar inte om försäkringsbedrägeri utan det handlar om två saker
1 Man vill inte att hästen ska kunna komma i träning och till start igen.
2 Man vill inte betala den kostnaden som det är med ett ägarbyte.
Förr innan det fanns annat än "tävlingspass" för hästar var detta det enklaste sättet att göra det på.

Därför anmäler man hästen som död till STC som tyvärr inte har de rutinerna att man ska sända tillbaka passet för att kunna göra det.
Tyvärr finns det också en hel del som ännu inte har förstått det här med hästpass och hur pass viktigt det är. Ja visst kan man förstå att det finns en del äldre hästar som inte har fått något pass av olika anledningar och klarar sig bra utan det också. Men man har inte fattat vidden av att ha yngre hästar utan pass. Att det kan bli en hel del problem som att de inte får transporteras eller få vissa behandlingar. Dessutom har ju myndigheterna börjat ta i lite och har delat ut böter för att det saknas pass.

Så i det här fallet har man från tränaren och den första hästägarens sida gjort det enklaste och billigaste genom att anmäla hästen som död och ge bort den. Det har inte kostat dom något och de är garanterade att någon inte "lagar" den och får den i träning. Det man skulle ha gjort är att lägga en spärr och STC och ett ägarbyte samt skicka med hästen passet.

Att köpa eller ta emot en sådan häst är att be om problem. Den är olaglig i och med att den inte har pass. Den som då "äger" den kommer att bryt mot lagen bara genom att ha hästen och även t ex när den behöver transporteras. Vilket kan ge böter vid en kontroll. Dessutom så är ett pass en värdehandling och ska följa hästen livet ut. Det gör att det inte går att göra ett nytt pass till den utan att göra något nytt olagligt. Enda chansen att få ett lagligt pass till den är att övertyga STC om att man dels äger den dels att den lever och dels att original passet är förstört.
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

Ja och inte ett helt ovanligt förfarande för 15-20 år sen heller vad jag kan minnas.
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

KL

Visst går det att livförsäkra en tränande travhäst, haken är att försäkringen täcker väldigt lite.
Du kan alltså inte få hästen utdömd av veterinär och få ut på livförsäkringen/användbarhet som med en ridhäst om det inte är p g a en skada som försäkringen täcker. Förslitningsskador (ledinflammationer, senskador o dyl) täcks inte av en travhästförsäkring så det krävs en traumaskada eller liknande för att få ut på försäkringen. Och det ska vara en solklar traumaskada som inte på något sätt kan härledas till förslitning, t ex sårskada i hagen, brutet ben i hagen osv.

Sen kan man givetvis försäkra varmblod som inte går på travet med en vanlig A1, ovanstående gäller tränande/tävlande travare. Man kan även A1-försäkra unghästarna innan de går in i träning vilket de ofta gör på hösten som 1-åringar när de ska köras in.

Det är alltså inte speciellt troligt att det handlar om försäkringsbedrägeri i avseende att få ut nån livförsäkring.
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

Det är fortfarande inga miljoner.
Någon skrev Steinlager men hur många sånna finns det i Sverige egentligen
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

Det är fortfarande inga miljoner.
Någon skrev Steinlager men hur många sånna finns det i Sverige egentligen

Inte så många men det räcker med en för att man inte ska vilja ge bort den eller ha sålt för enstaka tusenlappar som ridhäst.

Tro mig, det förekommer (vilket även andra användare bekräftat) att man i STC reggar hästen som död för att hindra att den startas igen.

Nu när det läggs allt mer pengar i unghästloppen ökar sannolikheten att det dyker upp kapabla, sönderkörda 2-3åringar som skänks eller säljs som ridhäst. Om man har tiden för de hästarna, kan man göra ett riktigt fynd: köpa en trasig häst jättebilligt, rehabilitera den under några år, och ha en kapabel starthäst som kan duga i flera år på banan igen.
Den risken vill knappast ägarna ta.

Att jag valde att påvisa det exemplet var ju för att du hånade mig över att jag tycktes tro på något som faktiskt är sant - om du brytt dig om att kolla lite mer noga i stället för att skratta ut mig;)
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

Dessutom har ju myndigheterna börjat ta i lite och har delat ut böter för att det saknas pass.
Men då måste dom ju hitta hästen först, eller hur?

Bor man avsides och har "bundit upp" :angel: veterinär, hovis och foderleverantör :devil: så är det ju ingen konst eftersom ju hästen inte finns i några register eller? Konstigare saker händer i landet bakom lagårn. :p
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

Men varför ska hon betala den här tjejen som hästen står hos när ägaren är travtränaren enligt ditt första inlägg? Jag får det inte att stämma...


alltså... den där travtränaren äger hästen enligt papper, (eller ja, hans fru står som ägare men de har ingen större betydelse) ägaren står ju fortfarande på stc även fast de står DÖD efter hästen.
men den här tjejen som hästen står hos nu fick ju hästen när den egentligen skulle gå till slakt. den var jätte söt och inga större fel som gjorde de helt ovärt att vara kvar i livet.
tanken var att hon skulle rida in den och ha som ridhäst men finner inte tiden därför vill hon hitta nytt hem och priset hon har sagt är 1500 :- men HEMMET ÄR VIKTIGARE!
hon har ju fått hästen men man får ju ta vilken summa man vill när man säljer hästen vidare även fast man fått den... varför hon vill ha pengar vet jag inte men det är ju iaf ingen stor summa...
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

Jag tycker det verkar som att hon vill ha igen pengarna hon lagt ut på hö mm. sen hon fick hästen och gå plus minus noll. Så skulle jag också kunnat gjort.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 154
Senast: mars
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 604
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 698
Ekonomi & Juridik Min kompis har ägt sin häst i 7 år. En hopphäst, halvblod. Hon tröttnade på ridningen och lånade ut henne på foder till en yngre tjej...
2
Svar
21
· Visningar
5 057
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp