Köpa häst på distans

Roxanna

Trådstartare
Har hittat en häst jag är väldigt intresserad av, men den står oerhört långt bort. Har tagit beslutet att genomföra köpet på distans men vet inte hur jag ska göra med den praktiska biten, så som kontrakt, besiktning och handpenning?

Läste att många betalar handpenning utan kontrakt - är inte detta riskabelt? Kontrakt kan man ju skicka emellan med post men man vill ju veta att ingen annan kommer och vill köpa undertiden.

Alla tips och råd om den praktiska biten uppskattas :)
 
Jag har lagt handpenning efter en muntlig överenskommelse med säljaren, kompletterat med en mail-konversation.
Kontraktet skickade vi, där stod det med att handpenningen betalats.

Ena gången besiktades hästen på gården och vet. intyget skickades till mig (billig häst, tror inte jag skulle våga rekommendera det till någon annan), andra gången besiktade vi på klinik där både jag och säljaren var närvarande, kliniken låg halvvägs mellan oss både så hon körde dit hästen och jag körde hem honom.
Betalade när jag kom hem (men idag kanske det går att swisha?) :)
 
En mailkonversation är ju iallafall bättre än inget om oturen är framme. Om man betalar handpenning utan skriftlig överenskommelse är väl säljaren juridiskt väldigt skyddad vid polisanmälan? Ord mot ord tänker jag. I svensk lag ska ju även muntliga kontrakt vara giltliga men det håller ju inte i praktiken då bevis behövs.
 
Har hittat en häst jag är väldigt intresserad av, men den står oerhört långt bort. Har tagit beslutet att genomföra köpet på distans men vet inte hur jag ska göra med den praktiska biten, så som kontrakt, besiktning och handpenning?

Bara för säkerhets skull: du vet att det finns oerhört många falska hästannonser ute just nu? Med fina bilder, en ort i Sverige angiven - men efter ett tag visar sig hästen stå utomlands någonstans. (Frakten ingår, hästen står på din tröskel om 48 timmar, och går utmärkt att skicka tillbaks om den inte passar - bara en sån sak...) Jag säger inte att du gått på något sådant, men kastar ut en allmän varning...
 
Bara för säkerhets skull: du vet att det finns oerhört många falska hästannonser ute just nu? Med fina bilder, en ort i Sverige angiven - men efter ett tag visar sig hästen stå utomlands någonstans. (Frakten ingår, hästen står på din tröskel om 48 timmar, och går utmärkt att skicka tillbaks om den inte passar - bara en sån sak...) Jag säger inte att du gått på något sådant, men kastar ut en allmän varning...

Tack för varningen :) Något speciellt namn eller så man ska vara uppmärksam på? Denna säljaren välkomnade mig att komma och titta innan jag berättade var jag bodde.
 
Jag köpte min häst osedd från sthlm till jämtland. När jag bestämt mig för att köpa honom betalade jag en handpenning på 1/4 av priset. Sen besiktigades han och jag fick bekräftat genom samtal av vet att allt gått fint, köpekontrakt och alla papper utom pass postades så vi båda skrev på. Sen betalade jag resterande 3/4 och transportbolag bokades. Sedan skickades passet med hästen på lastbilen. Och sen var allt klart! Mycket smidigare än jag först trott.
 
Tack för varningen :) Något speciellt namn eller så man ska vara uppmärksam på? Denna säljaren välkomnade mig att komma och titta innan jag berättade var jag bodde.
Det är INTE tillåtet här att varna för namngivna säljare! /moderatorn
 
Det är INTE tillåtet här att varna för namngivna säljare! /moderatorn

Ber om ursäkt, visste inte om det förens nu. Tolkade inlägget först som att hon talade av någon specifik erfarenhet. För att undvika framtida fel: är det okej att fråga efter t.ex speciell ort eller något annat som inte är utmålande av en person?
 
Ber om ursäkt, visste inte om det förens nu. Tolkade inlägget först som att hon talade av någon specifik erfarenhet. För att undvika framtida fel: är det okej att fråga efter t.ex speciell ort eller något annat som inte är utmålande av en person?
undvik allt som gör att man skulle kunna lista ut vem det handlar om...
 
Vore ju superbra om det gick men känner dessvärre ingen i Västra Götaland :/

Då hade jag avstått köp. Eller så hade jag varit fullt beredd på att förlora pengarna och hästen om det visar sig inte överensstämma med verkligheten.

Har själv köpt på distans, men varit bekväm med affären.
 
Sen ska man nu inte vara sådan, men en säljare som säljer till någon som inte varit och tittat på hästen hade jag varit misstänksam mot.
 
Sen ska man nu inte vara sådan, men en säljare som säljer till någon som inte varit och tittat på hästen hade jag varit misstänksam mot.

Alla är inte hobbyhästägare med ett litet gullehjärta. Om man som person och köpare vill ha en särskild kontakt med säljaren, ska man självklart välja säljare som man anser passar den egna mallen och önskemålen.

Om man däremot är mer intresserad av hästen man köper än vad som kan bli f d ägaren, tycker jag inte det spelar så stor roll faktiskt. Jag känner många bra hästägare som sålt fina hästar på distans, men då väjer de också köpare som vet vad de sysslar med och inte är osäkra i sin roll som köpare och hästägare.
 
Jag har flera vänner och bekanta som köpt hästar på distans. Större delen av köpen har gått bra och de har fått hem vettiga hästar. Men jag har också sett dåliga exempel där de fått hem magra och trasiga hästar som tyvärr inte kunde användas till det ändamål det var tänkt, utan hästarna fick tas bort eller säljas. Skulle själv inte köpa häst osedd om det inte var av någon person som jag vet att är seriös. Det kan gå fel ändå fast man provrider och pratar med säljare, det vet jag av egen erfarenhet..
 
Är du medveten om vilken enorm risk det är att köpa en osedd häst från en helt okänd person?

Du riskerar att få hem ett skadat sjukt nervvrak som ej går att rida... Då har du inte en chans att reklamera den eftersom du inte uppfyllt din undersökningsplikt. Även om säljaren inte ljuger så är risken stor att hästen inte alls passar dig.

Att köpa häst är en stor investering, båda ekonomiskt och känslomässigt. Rekommenderar dig verkligen att åka och titta på hästen. Det finns flyg om du bor jättelångt bort och det är inte så dyrt.
 
Jag hade aldrig köpt en häst osedd om jag inte vetat vem säljaren är. Ta buss eller flyg och se hästen, provrid och kolla den med din veterinär innan köp. Allt för många som ljuger och undanhåller information via nätannonser. En annan sak om du själv är väldigt trygg med säljaren men det låter inte så i din tråd.
 
Men hur långt bort bor du egentligen?
Jag köpte mina två senaste hästar i Skåne och har 80 mil dit enkel väg....
Det är inte direkt nära men inte orimligt långt att åka heller.
Jag skulle aldrig våga köpa häst utan att ha sett den i verkligheten, framförallt inte nu med alla bedrägerier som är.
Den senaste jag köpte så träffade jag aldrig säljaren personligen men det är en känd hästföretagare som mest troligt vill behålla sitt goda rykte och dessutom har vi gemensamma vänner som gjorde att jag kom i kontakt med hästen.
Men har du råd att i värsta fall stå utan både häst och pengar så kan man ju chansa.
Visst kan det gå jättebra med men om det inte gör det så blir det inte kul :(
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
5 829
Senast: Roheryn
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 389
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 743
Senast: Blyger
·
R
Ekonomi & Juridik Vet inte riktigt om jag la detta i rätt kategori nu men vi provar. Jag ska köpa en häst om ett par veckor. Har lagt handpenning och...
2
Svar
35
· Visningar
4 985
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Breeders dressyr 2024
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp