Knott och flugor som biter - Täcke???

Superselma

Trådstartare
Hej!

Min häst har i år många bulor över hela kroppen. Ni vet, dom som hästarna får för att knotten och flugorna sitter där dygnet runt! :devil:

Använder ni flug täcke nu på sommaren? Hjälper dessa täcken? (har inget)
Jag är lite i valet och kvalet eftersom jag helst ser att hon går täckesfri ... men ... det finns tusen bulor på hals och över rygg.

Vad tycker ni? :grin:

Sv: Knott och flugor som biter - Täcke???

Tycker du ska täcka henne, åtminstonde endel av sygnet om hon är så "illa" biten:S
Förstår dig i ditt resomenang, vill inte heller täcka ör mycket mne ska skaffa ett flugtäcke näsat sommar när vi inet har några föl:)

jag har täcken på mina för alla insekter.
de blir totalt uppätna utan täcken, jag har provat flera olika täcken men de bästa som finns är Horseware.
både i slitstyrka och passform.

Jag har en ponny som är likadan. Han blir alldeles bulig över hela kroppen, från mulen och ända ner till svansroten.

Han bara MÅSTE ha täcke, han klarar sig inte utan då han inte bara är känslig rent fysiskt, han får psykbryt om han får en massa knott/mygg/broms på sig.

På honom använder jag täcke, flughuva + att jag smörjer honom. Jag har tre hästar och använder täcke till två. Flughuva har dock alla. Jag ställer in de dagtid då bromsen är som värst och jag smörjer på utsatta ställen ca 2 ggr per dag.

Ponnyn som är känslig får även ha flug-ridtäcke när vi rider. Annars står han bara och hoppar och blir galen. Han känner av att ha en enda mygga på sig. Och vi bor i värsta myggområdet, stackarn. :(

Ikväll släppte jag faktiskt ut alla tre utan täcke. Det blåser lite och är alldeles insektsfritt och jag vill inte ha täcke i onödan på dem.

Jag har inget val... de där :devil: bromsarna el hästflugorna är hemska!! Jag har dessutom haft en häst som blivit behandlad i sommar och inte fick röra sig så mkt vilket är otänkbart utan täcke....har ett från b....s som fungerar kanonbra!

Hej!

Tack för alla svar. Jag ska nog åka och kolla på ett flugtäcke på Granngården imorgon. Det får ju bli ett där både hals och huvud täcks. Annars är det ingen större mening.

Hon är inte värst känslig som häst utan det är mest bulorna och små såren som flugorna skapar pch äter av. Jag skojar inte om jag säger att det sitter 50 st på henne hela tiden. Vi har inte många bromsar eller hästflugor här dock så det är ju bra.

Precis. Man behöver ju inte ha på det Varje dag..

Senast ändrad:

Hej!

Min häst har i år många bulor över hela kroppen. Ni vet, dom som hästarna får för att knotten och flugorna sitter där dygnet runt! :devil:

Använder ni flug täcke nu på sommaren? Hjälper dessa täcken? (har inget)
Jag är lite i valet och kvalet eftersom jag helst ser att hon går täckesfri ... men ... det finns tusen bulor på hals och över rygg.

Vad tycker ni? :grin:

Ett jättebra tips är att sy ett täcke med zebratyg. Flugorna blir då förvirrade av mönstret och sätter sig ej på hästen.

Vart i landet bor du?

Här i Sthlm/Uppsala tycker inte jag att det är så mycket knott, och inte så vanligt att hästar får stora problem. Men min häst har exem och har därför täcke. Inget dyrt utan vanliga billighetstäcken funkar för honom. Huva har han dock haft även innan exemtiden för att skydda ögonen på sommaren.

Jag upplever att han får vara mer ifred från flugor med täcket än utan. Absolut. Jag använder även 4 ESS hästsalva (guds gåva till hästfolket säger jag bara) och den smetar jag in på skapet, insidan av låren, längs hela magen fram till bringan, upp under halsen, in mellan ganascherna och även mellan ganascherna och halsen där det finns stora blodkärl. Ibland kladdar jag av det sista på nosryggen. Detta räcker för oss att hålla bromsar och flugor borta nästan helt.

Här är det dock så pass lite insekter att jag hade inte låtit honom gå med täcke om han inte haft exem. 4 ESS är allt som krävs och kanske en dusch med hemmagjord flugspray (det enda som jag tycker funkar, köpta grejer har aldrig givit mig bra resultat).

Hej. okej.

Jag bor i blekinge precis vid havet. Hagen ligger i en liten dal med många av träd. Bromsar har vi inga. Utan det är knotten och flugorna som stör henne.

Det kan ju inte vara så skönt för henne när jag lägger på sadeln och där under finns massor av små bulor.

Vad använder du för flugmedel nu då?

Jag använder täcke från rusta. Kostar 199:- med huva tror jag. Så om du vill testa om det blir en förbättring är det ju inga pengar. Jag har haft dessa täcken i två år nu och trots att min häst även har exem så fungerar de jättebra. De har hållt bättre och fungerat bättre än det vi köpte från boett för över 1000:- när exemen kom för första gången.

Jag tycker att de fungerar jättebra trots att de är billiga och dessutom är dom enkla att sätta på och väger inte mycket. Ett tips om du vill testa. Tyvärr tråkigt röda med blåa kanter, men det får man ta. :D

Nej jag använder inte flugmedel. Det var ett tag sedan jag gjorde det men då funkade det inte. Känns mest som man måste spraya på en gång i timmen för att det ska ge någon effekt :confused:

Var och kollade på rusta idag också. Tyvärr så hade de bara flugländtäcke kvar. Inga vanliga men tack för tipset!

Ja, köpta sprayer är värdelösa tycker jag med. Hemmagjord fungerar bra här i Sthlm. Men kanske inte på mer insektstäta delar i landet. 4 ESS är dock verkligen att rekomendera. Den kostar dessutom inte mycket, är väldigt dryg, går att hitta överallt och är utmärkt som sårsalva så det är inget onödigt inköp även om insekterna skulle vara envisa. Jag använder 4 ess till allt.

Hoppas att det löser sig. :)

en sommar var det fördjävligt med insekter så vi skaffade flugtäcken till hästarna. det var HEMSKT vad mkt bromsar det var, stora svärmar :crazy: tillslut fick vi t.o.m. plocka in dom dagtid då det var värst.

Går det bra med randigt täcke? Eller sätter sig flugorna på det?

huh? randigt? spelar väl ingen roll vad det är för färg/mönster? ^^
eller jag kanske missuppfattade din fråga?

sätt på han ett täcke eller smörj in med någon salva som innehåller tjära, då vill flugorna inte sätta sig där... pyyssla om han mycket ockksÅ! :)

Jag har lite samma fråga som du. Mina hästar har bara små, små bulor där bromsarna bitit, och blöder nästan aldrig. Igår hade den ena häste dock en stor jäkla bula på låret, som var kladdig och otroligt spänd. Vi har enormt mycket bromsar och flugor, men det enda jag märker på hästarna är att de slår febrilt med svansarna och hugger efter bromsarna. De rusar aldrig runt eller verkar stressade.

Jag har nu börjat fundera på flugtäcke, men vet inte om det stör det mer än det hjälper dem. Finns det fler här som hra bra eller dåliga erfarenheter eller synpunkter på dessa täcken?

Använder insektstäcke hela säsongen. Dock biter bromsarna igenom det. För att hindra broms krävs eksemtäcke, då attackerar bromsarna oskyddade ytor dock.

Men mot alla andra insekter utom broms är insektstäcket ruskigt effektivt, om du hittar ett med tillräckligt finmaskigt nät. Jag använder bara Bucas Buzz Off.

Här nästan kryper de in i täcket och luvan själv, de vet det hjälper =)

thumbnail.aspx

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst visar ofta missnöje över allt från täcken och schabrak (lägger öronen bakåt, höjer nacken och biter i luften) till ryckt...
Svar
16
· Visningar
1 596
Senast: MimmiNO
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 638
Senast: fixi
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 043
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 075
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka