Knott och flugor som biter - Täcke???

Sv: Knott och flugor som biter - Täcke???

Hej!

Jag förstår dej att du inte vill täcka, man vill ju att de ska gå "fria" :laugh:
Mitt fullblod har också väldigt ont av alla flygfän så jag har nyligen köpt ett flugtäcke med hals till honom. Han har också en luva som täcker öronen också. Sedan har han boots på bakbenen för han har en tendens att trampa upp sina ballar flera ggr/veckan annars.

Det roliga är att täcket är vinrött och fram på nosen och i nacken sitter det vitt ludd - så han ser ut som tomte-batman :rofl:

Det har blivit mycket bättre av täcket på bara en vecka, så jag tycker du ska skaffa ett.

Tusen tack för svaret. Att de biter igenom, det låter helt otroligt... vilka monster de är. Skönt att höra att dina hästar också gillar täckena. Hur blir dina hästar om de nte är täckade? Stressade, eller är det "bara" ett jäkla viftande?

Ponnyn har eksemtäcke nu dock. Utv ju knotteksem.

Men ang utan täcken, det springs och springs och springs, huvuden vevar och svansar piskar. Det är som natt och dag med täcke och utan.

Dock så som sagt, bromsen biter de inte på. Men tänk själv, en broms biter ju lätt genom en t-shirt eller ett par ridbyxor, så nät är ju ingen match, tyvärr. Där hjälper bara installning. Men förutom bromsarna så är det som sagt som natt och dag med täckena.

Jag brukar lägga på de i slutet på maj/början på juni. I år fick jag lägga på tidigt i maj. Fblherrn sprang och sprang i hagen, jag trodde det var att fåren kommit ut, men sen såg jag ju bulorna och betten. På med täcke, slut på springet.

Fblherrn kan ibland vara lite dålig på att stå lös på stallgången, knallar gärna iväg. Men han är skrattretande när det gäller flugtäcket. Han står pinstill, tills men klätt på täcke OCH huva. Man kan gå därifrån med porten öppen, efter en stund lommar han in i boxen och stället sig. Men gå UT, utan täcket? Nänä ;)

Dock, det finns tyvärr många dåliga täcken med för stora maskor, de gör inte samma effekt.

Jag hade inte flugtäcke på min tjej i början av sommaren men sen när det slog till och blev mer odjur så blev hon helt vild och tyckte inte att det var roligt alls.
Dessutom blev hon nästan omöjlig att hantera när hon var sådär extremt irriterad på flugorna/knotten/bromsarna, så jag köpte ett flugtäcke och det har fungerat mycket bättre sen dess.
Visst hon kan ju fortfarande vara irriterad ibland men det är inte till närmelsevis så illa som det var innan.

Men det är såklart högst individuellt, jag skulle gärna låta bli att ha täcke på min men tror att just hon mår bättre av det.
Däremot är det ju inte alls lika säkert att dina skulle göra det, det låter ju som att de kanske klarar sig utan på din beskrivning, tycker jag, Men det är ju bara du som vet såklart. :)

True that, de biter rätt bra genom ridbrallorna. Men på de ställen där täcket sitter lite löst måste det ju hjälpa mot bromsarna, tycker man. Mina hästar är inte så irriterade att de springer, utan de piskar och hugger bara. Jag smörjer som tusan med diverse flugmedel, men det hjälper föga.

Ja... precis som du så undviker jag helst täcke. Men jag tycker så synd om dem när de piskar så mycket, å andra sidan är de precis som vanligt att hantera osv.

Det beror ju också på hur mkt bromsar det är. Vi har sjukt mkt broms tyvärr. Är det mindre broms, så bromsen siktar ju i första hand på det oskyddade, och är det bara några kan ju hästarna 'sjasa bort' dem enkelt. Vi har dock massattack, och då är det bara stall kvar.

Men även vad gäller broms, MED täcke är behagligare för dem än utan, så jag rek absolut täcke om hästen är irriterad över flugfäna. Men rätt täcke, det är dock lite olika vad folk föredrar. Jag använder sen många år bara Bucas, bäst passform och bäst hållbarhet. Andra tycker Bucas är kass hållbarhet och passform. Så man får hitta det som passar 'egna hästen' bäst helt enkelt. Och sikta på så finmaskigt som möjligt, t ex Domanis har alldeles för stora maskor i mitt tycke. Ger fortfarande hjälp jmf med naken, men dåligt skydd jmf med mer tätt.

Börjes har ett BILLIGT, som om man har en häst de passar på, är riktigt bra. Lite stela som nya, men blir mjukt vid tvätt. Absolut inte i klass med Bucas, men ett mkt bra budgetalternativ, det bästa budget jag sett.

Dock så vissa har magplatta (exv Bucas) andra inte (exv Börjes). Beroende på hur mkt insekter det är och hur känslig hästen är så kan magplatta 'behövas' eller ej.

Hr har du massa fler bilder, där bla magplatta etc syns. Hoppa förbi de i början som visar huvudskakningar bara.

https://lagring.storegate.se/user/P...65&Share=5676bf6c-4c19-4ea9-8098-aa0ff4e0dca0

Härligt med så uttömmande svar, tack. Jag har kollat på Börjes, men magplatta verkar inte vara en nackdel. Bucas ser mjuka och trevliga ut. Hur blir det om jag inte använder flughuva, flyger vartenda bromshelvete och sätter sig på huvudet då tro?

bucas täcket är det bästa för hästen, luftigt och bra passform.
tyvärr så är kvalitén på tyget under all kritik.
Kvalitets säkrad produkt innebär att produkten har samma egenskaper varje gång man köper samt är värd sitt pris.
Under de år vi har haft täckena i stallet så har variationen i täckeskvalitén varit stor.
Ett täcke reklamerade jag då det var fullt av små hål efter 3 dagar, dessuton hade tyget slitis sönder av kardborrebanden.
Fick ett täcke med bättre tyg som är inne på sin andra säsong.
Mitt första täcke höll i 3 säsonger och är reservtäcke nu.
Skall man köpa ett bucas, kolla tyget så att det inte är för mjukt.
om kardborrebandet sliter upp fiberna så är det ett dåligt tyg i just det täcket.
skall sitta och laga ett par av dessa täcken idag som är helt trasiga:mad:
När jag pratade med den inkompetente bucasansvarige i Sverige fick jag till svar att de har samma tyg alltid samt att täckena är bara avsedda att hålla en säsong.
Det visar att han har absolut ingen koll på vad dom säljer, bara tjäna pengar.
Granngården erkände att dom hade haft kvalitetsproblem med täckena.

Kan ju vara lite olika med hästar. Vissa är mer känsliga än andra...
hade en travare som var känslig så jag köpte ett täcke. Som du gillar inte jag heller att täcka hästen på sommaren men han älskade det!
jag la inte på det förrens i slutet av sommar så det hjälpte inte direkt men han fick ju inga mer bett.
Nästa sommar la jag på det tidigt och han fick inga bett!

Om du verkligen inte vill täcka kan du ju ha flughuva på. Sedan ficnns det ett jättebra bogskydd att köpa på börjes i tingsryd. Täcker manken, bogen, bringan-där det är mest utsatt!

Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst visar ofta missnöje över allt från täcken och schabrak (lägger öronen bakåt, höjer nacken och biter i luften) till ryckt...
Svar
16
· Visningar
1 596
Senast: MimmiNO
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 638
Senast: fixi
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 043
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 075
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka