Knöl bakom manken-på ryggen..

M

music

Hittade jag i förrgår på pållen min. Den är ganska liten och syns inte om man inte känner med handen. Ganska hård, inte mjuk i alla fall. Vad kan detta vara tro? Kan det ha med fodret att göra eller sadeln kanske? Har renskinn, men bytte en dag och hade bara vojlock under sadeln..är inte 100 på exakt hur länge knölen varit där men den kan inte ha varit så länge....

Sv: Knöl bakom manken-på ryggen..

Gissar spontant att sadeln trycker. Såna knölar kommer FORT och kan absolut bero på att du bytte vojlock en dag också. För mig och min ena häst dök en liknande knöl upp när jag började rida LÄNGRE sträckor (distansträning). Blev till att byta sadel då för att bli av med problemet (som då kom och gick ett tag i början och snabbt blev en hård knöl som inte gick bort mellan ridturerna).

/JES

Det kan oxå vara foderknölar, då är det bästa att tvätta med asolsprit och låta torka o få luft.
Det kan vara skav av sadeln.
Det kan vara något skit som legat i pälsen och blivit sår och sen knöl... Tvätta, låt torka, gå tillbaka till fårskinn och se hur det blir efter ne vecka

Kontrollera hur täcket sitter om du har ett sådant på din häst. Det är inte helt ovanligt med täcken som trycker och skaver...

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 853
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 666
Senast: Blyger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 231
Senast: Juli0a
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 466
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V