Jag är orolig! Behöver hjälp! Pållan har gått konstigt de senaste dagarna och jag har kännt att något är märkligt, men inte kunnat sätta fingret på vad det har varit. När jag hoppat av för att se henne från marken har det inte synts något, uppe¨på känns det helskumt. Bad kompisen kika på det igår. Hästen gör något konstigt när hon för fram vä bakben, det är som att hon inte lyfter det ordentligt och dessutom sätter ner det konstigt. Hon har också en tendens att "släppa" i det benet - det känns som att hon halkar till, men det gör hon inte, det är något annat. Hon kändes också väldigt framtung och ovillig, vilket hon aldrig är annars. Jag hoppade av och longerade henne lite för att kunna se om vi såg något då. Då märks det i bakbenet inte lika mycket, men hon blir framtung och går på bogarna, efter en liten stund börjar hon smålinka i höger varv, ej vänster. har hon ont i bak och försöker avlasta genom att lägga tyngden fram? Är det bara knepigheter i samband med pälssättningen (tror jag inte). Hon ville heller inte trava, fattade spontant galopp istället både uppsuttet och i longering, det är inte normalt för henne. Hon har även kännts lite ovillig till arbete, spjärnat emot vid tygeltag etc. Hon är alltid arbetsvillig annars och gillar att arbeta.
För 5 veckor sen var hon plötsligt blockhalt på vä fram i hagen - hade förmodligen vrickat sig, det försvann snabbt med vila. Jag har väntat med att sätta igång henne för att vara säker på att det gått över. Kan det ha samband med detta - men det är ju fel ben?
Någon som har en susning om vad som kan vara fel? Det syns inget på henne i hagen, endast på böjt spår. Med ryttare även på rakt spår igår.
Tänker låta henne vila tills hovslagaren kommer på måndag. Han är bra på att se var problem sitter - om han känner för att kika på henne vill säga... Annars är funderingen att i första hand ta ut massören för att känna igenom henne, hittar hon inget får veterinären komma ut sedan. Vad tror ni om det?
Orolig!!!
För 5 veckor sen var hon plötsligt blockhalt på vä fram i hagen - hade förmodligen vrickat sig, det försvann snabbt med vila. Jag har väntat med att sätta igång henne för att vara säker på att det gått över. Kan det ha samband med detta - men det är ju fel ben?
Någon som har en susning om vad som kan vara fel? Det syns inget på henne i hagen, endast på böjt spår. Med ryttare även på rakt spår igår.
Tänker låta henne vila tills hovslagaren kommer på måndag. Han är bra på att se var problem sitter - om han känner för att kika på henne vill säga... Annars är funderingen att i första hand ta ut massören för att känna igenom henne, hittar hon inget får veterinären komma ut sedan. Vad tror ni om det?
Orolig!!!