Knepig fråga....

maria85

Trådstartare
Jag undrar om man får ha en medhjälpare på framridningen som hjälper till med drivningen från marken? Alltså någon som kan stå med ett långt spö och peta lite när det behövs... ;)
Jag har nämligen så svårt att få min häst att ta drivningen när vi är på tävling, jag får inget som helst svar i bakbenen, och jag vet inte hur vi ska ta oss igenom detta. Hemma så är det inga problem, där har hon hur mycket energi som helst och vi tränar på LA-Msv nivå (inte bara "krusidullerna" då, utan formen och samlingen är också på den nivån). Men på tävling "dör" hon totalt i bakbenen och vi tar oss inte ens igenom en LB med godkänt resultat. Det enda som jag kan tänka mig skulle fungera idag är att ha någon bredvid mig på framridningen som kan peta till henne med ett spö när hon inte svarar mina hjälper.
Har nu suttit och bläddrat lite i TR men det enda jag hittat som ens är i närheten är att tömkörning inte är tillåtet, att man vid longering bara får använda en lina och att hjälptyglar är förbjudna. Inget utav det stämmer ju riktigt in på min frågeställning, men vid longering borde man ju få använda spö så kanske det går ändå? Nån som vet om man törs chansa?

Sv: Knepig fråga....

Jag tror inte att det är lösningen på ditt problem... Läs tråden "spö eller inte". Jag tror det är samma sak för dig...

Inspänningstyglar får andvändas vid longering!

det låter som en väldigt tvivelaktig metod tycker jag.

Jag har läst den tråden :smirk: . Men grejen är inte att jag inte kan rida utan spö, för det kan jag. Hemma fungerar allt ända upp till LA-Msv nivå, men på en tävlingsplatsen får jag henne knappt att gå fram. Det är på tävlingsplatsen vi har problem och det här är det enda sätt jag kan tänka mig fungerar. Hon svarar inte överhuvudtaget på sporrar eller spö från mig som ryttare då, jag behöver alltså en förstärkning från någon på marken för det respekterar hon bättre. Nån som helt enkelt bara kan peta till henne när hon inte lyssnar på mig och påminna henne om "reglerna".
Om ni anser det vara en tvivelaktig metod eller inte har ingen större betydelse för mig, det jag vill veta är om man får göra så?
Men om någon har tips på hur jag ska lösa det på annat vis så vill jag gärna höra! :)

Ok, missad det... bläddrade som sagt bara igenom lite snabbt och konstaterade att jag inte kunde hitta något om medhjälpare med spö på marken.

läs saigons långa inlägg i spö eller ej-tråden.

Har läst tråden igen, lite nogrannare den här gången :o . Hmm, måste fundera på det där, det kan kanske ligga nåt i det... Men jag hoppas fortfarande att nån kan svara på min usrpsrungliga fråga!

har inget direkt svar på den frågan men kan inte tänka mej att det skulle vara tillåtet.

Nu borde inte jag uttala mig då jag inte läst TR själv och därmed itne kan garantera att detta är korrekt. Men min tränare brukar vara med som support på tävling. Hon står alltid utanför på framridningen som åskådare då det inte är tillåtet att hjälpa/undervisa. Sen får jag hjälp och feedback mellan klasserna. Borde det inte gälla samma sak om du ska ha någon som ger drivning från backen?

Men om jag vore du skulle jag kolla med SV R Förbundet för säkerhets skull.

vadå? på framridningen får man visst ha hjälp av ex tränare... däremot tror jag inte att tränaren får stå och peta på hästen med ett spö....

Står inte det i TR? Jag har alltid vetat om att det ej är tillåtet att ha en tränare som instruerar. Fast jag kan inte komma ihåg att jag har läst det någonstans... :smirk: Men vid en tävling för några år sedan så kom en funktionär fram och sa att det ej var tillåtet att instruera till en tränare och dess elev på framridningen.. Det kanske är en oskriven regel...

Men finns det något mer irriterande än när någon får "vanlig träningshjälp" på framridningen... gärna när det är typ 10 pers som kajkar runt i egna små världar.. Vi dressyrryttare är inte alltid så söta mot varandra... :angel:

Va? Får man inte ens ha tränarhjälp på framridningen? Nej det tror jag inte på. Det är ju hur många som helst som har tränare med sig på tävling. Jag brukar alltid ha någon med mig som hjälper till på framridningen, om inte min ordinarie tränare kan följa med så har jag med mig mamma och diskuterar med henne :smirk: .
Däremot får inte tränaren instruera eleven inne på tävlingsbanan, men det är väl en självklarhet.
Ja jag kanske borde kontakta ridsportsförbundet och höra med dom, för att vara på den säkra sidan...

Jag tror inte det är tillåtet, eftersom bara den som ska tävla får arbeta hästen, och att någon annan petar på hästen med spö för att få den att jobba med bakbenen räknas nog som att arbeta den.

Ang det här med träningshjälp på framridningen så står det inget om det i TR, MEN man får ju inte störa övriga ekipage som rider fram. Det kan vara väldigt störande när någon står och i princip håller en lektion, speciellt om den ryttaren uppför sig som om den hade hela ridbanan för sig själv. Så: korta kommentarer i vanlig samtalston när ryttaren är i närheten är OK, kontinuerligt ropa instruktioner över hela framridningsbanan är inte OK. Använd sunt förnuft.

Tack! Det var det jag ville veta :)
Då får vi leta en annan lösning på problemet.

Jag kan som sagt inte säga säkert då jag inte själv har läst det i TR. Men enligt min tränare så är det inte tillåtet att stå och instruera ekipage på framridningen. Jag har ingen anledning att misstro henne då hon är A tränare och aktivt tävlar tom Grand Prix, så borde hon kunna detta på sina fem fingrar. (I och försig så kan även hon ha fel). = )

Men det finns väl inget som säger att man kan rida fram till åskådare på framridningen och där igenom få små hjälpande tips.

Jag har hjälpt en tjej med hennes hästar i 7 år, och de gånger jag INTE har varit med henne på tävlingar är lätträknade. Det är aldrig någon som har sagt till mig att jag inte får hjälpa/instruera henne på framridningen, detta har varit på allt från lokala till nationella hästtävlingar. Självklart står man inte & gapar jättehögt, men ett ord eller tre har man ropat ett par gånger. Jag har aldrig hört något "gnäll" från de andra ryttarna heller. Så att det inte skulle vara tillåtet, det tror jag inte på, tvärtom så förstår jag inte att inte fler tar hjälp på framridningen när så mycket tävlingsnerver ofta kommer fram hos både häst och ryttare. (jag vet att alla inte kan få med sig sina tränare eller andra på tävlingar, men ändå.) Det finns ju sällan speglar på framridningsbanorna, så ett extra öga (eller två :smirk: ) är aldrig fel.

Jo, man får ha tränare som instruerar på framridningen. Men som Ylva sa, så länge man inte stör övriga ekipage.

Ja men självklart så e det ju ok om man har sunt förrnuft! Ej gastar och så men det finns de som någon tidigare sa som bara tror att framridningen e till för dem.

Så den här funktionären som sa till ett ekioage för några år sedan, fick hon alltså inte göra så? Eller har det kanske ändrats sedan dess?

Det här var ju verkligen inte rätt ämne, men när man ändå har kommit på något man verkligen vill veta... :crazy:

Fast i mom 223, 4:e meningen så står det: "På tävlingsplats får hästen eller ponnyn arbetas/tränas uppsuttet(min understrykning) endast av den ryttare som skall starta den."

Dvs det innebär i ren bokstavstolkning att det enbart finns ett förbud mot att låta ngn annan hoppa upp och träna/arbeta hästen. Däremot så förbjuder det inte ngn att träna ekipaget från marken. Så att så som jag tolkar det så är alla träningsmetoder, som inte är uttryckligen förbjudna enl TR, tillåtna så länge det inte innebär att ngn annan än ryttaren sitter upp på hästen.

(Ylva har du hört ngn annan tolkning på dina utbildningar? För så som texten är formulerad så ger inte det egentligen utrymme för ngn annan tolkning (enl. vanlig juridisk metod) men de kan ju också vara så att de uttryckt sig klumpigt och även menat att det innebär från marken.)

Således så tror jag att det är fullt tillåtet att ha ngn som petar med spöet (äv. om jag är ganska så säker på att det inte är ngn lösning på problemet.)

Till trådskaparen: Pröva istället att rida fram på omgivande grusvägar (brukar nästan alltid finnas) eftersom att problemet uppenbarligen redan startar för er på framridningsbanan. Man kan få hästen tillräckligt förberedd bara genom att rida "rakt fram" och sidvärtes. Det brukar ju överlag vara lättare att få in motor i dem när man rider ut. Det kan åteminstone vara värt att pröva.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 424
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 619
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 438
Senast: lizzie
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 302
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar