Knepig fråga....

Sv: Knepig fråga....

Du har inte uppdaterat ditt TR. I 2005 års dressyr-TR står det i mom 227 (de har numrerat om alla moment):

"... På tävlingsplatsen får hästen / ponnyn arbetas endast av den/de ryttare som skall starta den på meetinget...."

Alltså gäller det numera all typ av arbete.
Man kan ju fundera hur/om de har tänkt på små super-pigga ponnys som kanske behöver longeras någon gång under ett meeting och ryttaren är för liten för att klara av det. Nu får ju inte en vuxen göra det åt dem även om ponnyn inte ens ska tävla just den dagen på meetinget.

Min häst är precis likadan, "dör" lite när man kommer ut på dressyrtävling.

Jag insåg att hon inte tyckte det var roligt och lade ner projektet. Hade jag velat hade jag bytt häst, men nu ville jag ändå ha den jag hade.

Ibland är det temperamentet och viljan det är fel på. Kanske din häst inte passar för tävling.

Nej just det, det stämmer ju... :o Får kanske ta och göra det... det verkar ju vara lite småändringar här och där...

Tja i så fall är ju saken klar. Det är inte tillåtet att ngn petar på med spö på marken. Då vet vi det! :idea:

Du får INTE motta hjälp på framridningen och definitivt inte av ngn som petar på din häst med ett spö!!

Mitorelle: hästen är tävlad tom Msv B.3 dressyr, placeringar i LA.5 så temprament för tävling har hon (f.ö vår förra häst så jag känner henne väl, har ju tävlat henne en del själv).

Maria: dör hon av som i seeeg över lag eller som i seg i bakbenen med att vilja sätta sig/samla sig men stark & springig framtill (som hon var för oss)? Jag såg ju er i fjol på nån start och hon var fiiin på framridningen då men blev så där stark inne på banan.

Nu sist så var hon seg (i bakbenen framförallt) redan på framridningen. Inne på banan blev det konstigt nog bättre :confused: .
Men jag tror att vi fick förklaringen nu, hon brunstar :D . Så det var nog pms, typ ;) . Annars ska det ju mycket till innan hon blir seg!
På framridningen ute var hon seg bak och springig fram, sen inne i collectingring dog hon totalt både fram och bak - fick henne knappt att börja trava! Stegrade sig gjorde hon också när jag sa till henne på skarpen :o .
Däremot så har vi ju problem på tävling överlag och värst brukar det vara inne på själva tävlingsbanan... vet inte riktigt hur vi ska få ordning på det, men hoppas på att "övning ger färdighet".
Idag däremot så gick hon som en dröm :love: . Bytena sitter nästan åt båda hållen nu också, äntligen är dom rena, på hjälpen och i uppförsbacke utan spring efteråt. Det är bara från vänster till höger som det fortfarande krånglar lite. Snart sätter vi nog på kandaret och börjar trimma inför msv på riktigt! :)

Ja, då hon är brunstig har hon ju en förmåga att bli seg både i skallen & kroppen. :angel:

Magitza är VÄLDIGT känslig för ryttarens sinnesstämning. Då Calle var på bra humör och kände som "i dag vinner vi" då de red in på banan gick hon som en gud. Då ägde hon banan helt enkelt och använde hela sitt gångartsregister. Hon var så vacker att man rös. Vi fick bud på 130.000 (!) på henne efter en sån start en gång!

Och var han å andra sidan lite nervös & kände det som "det kommer aldrig att gå" så gick hon som ett kackel. Det blev lite av en ond cirkel, han ville prestera så mkt att det blev en låsning hos dem båda. Då lånade jag henne för en tävling, jag som knappt ridit henne på flera månader, och inte hade några krav alls på henne eller mig (prestationsångesten hade jag på min egen häst istället DÅ var det viktigt för mig att prestera, på Gitza krävde ingen ngt av mig iom att jag red henne så lite), satt bara & log och hon gick naturligtvis därefter, vi kom 3:a!

Så lösningen är nog mkt att du försöker tänka "vinnare" och vara positiv, det smittar av sig på henne mer än man tror. Hon blir ju inte nervös som andra hästar, så där spärttig utan hon låser sig mentalt istället då hon blir nervös, blir stark fram & seg i bak. Men får man till ridningen inne på banan som man gör hemma och inte blir nervös själv (lättare sagt än gjort,jag vet) så går hon som hemma. Det är ju inte för intet Calle har runt 25 rosetter på väggen som han tagit på henne. :bump:

Härligt att bytena sitter! De hade vi ju lite problem med ibland. Böt gjorde hon ju, men farten efteråt var inte alltid den man tänkt sig... :o

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 424
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 619
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 438
Senast: lizzie
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 302
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tik som "luktar gott"
  • Uppdateringstråd 30