Jag är heller inget fan av städning, men ramlade nyligen oväntat över ännu ett slags mentaliseringssätt som visat sig hjälpa mig.
Det började med att en granne berättade om att hon hyrt ut deras hus medan de var bortresta, och det blev en lång diskussion om hur man går till väga och vad man bör tänka på om man hyr ut och så.
Sedan gick jag hem och städade som planerat, men medan jag höll på så fantiserade jag om hur noga städat det skulle behöva vara om jag skulle hyra ut, hur fint jag hade velat göra huset, hur handdukarna skulle vara vikta, vilken sorts handtvål skulle finnas, var de nyplockade blommorna skulle stå, hur jag skulle beskriva huset, osv.
Nu tänker jag absolut inte hyra ut, jag är så petnoga att jag hade förgåtts av tanken på att någon gäst skrapar parketten, tappar ett vinglas i golvet eller bryter av kvistar på buskarna.
Men städningen kändes enormt mycket lättare av att jag levde i min lilla fantasi där jag höll på göra mitt airbnb färdigt för gäster som var på väg
Sedan dess har jag inte gått riktigt lika djupt in i fantasin när det är dags för städning, men det har absolut hjälpt för att hålla en högre allmän nivå på städigheten. Och av och till går jag igen all in på någon detalj, nu senast då jag gick igenom köksskåpet med porslin med kritiska ögon om vad ska vara där och vad som får vandra vidare.