Jag har fruktansvärt svårt att få saker jag tycker är tråkiga gjorda. Har alltid haft men efter en utmattningsdepression har det nått nya nivåer får jag nog lov att erkänna.
Jag mutar och belönar mig själv. Kan vara allt från ett glas vin till kvällen om jag viker tvätten till att tillåta mig själv att ligga i soffan resten av dagen om jag städar badrummet. Det fungerar förvånansvärt bra för mig, även om jag emellanåt överlistar mig själv och kommer över belöningen utan att uppfylla kravet
.
Absolut viktigaste för mig är att inte ha för höga krav och långa listor. Då blir det tvärstopp och jag spenderar massor av tid på att känna mig värdelös som inte klarar någonting , ”alla andra” är så flitiga osv. Mycket dumma tankar att fylla huvudet med men ack så lätt att hamna där.
Jag bryter ner alla projekt till mindre moment vilket gör att jag känner mig duktig redan när jag klarat bara en mindre del av något större. Det ger en go känsla och då blir jag pyttelite motiverad att fortsätta.
Har också lärt mig att det finns dagar när jag bara inte klarar att få ens det lättaste saker gjorda. Det går bara inte. Har slutat bråka med mig själv när det känns sådär, får bara dåligt samvet och allt de där. Fokuserar då på att ge hunden det han behöver och sen får det räcka. ”Imorgon är en ny dag och då känns det säkert bättre” och oftast gör det också det.
Jag vaknar aldrig på morgonen och är pigg. Får tvinga mig själv upp och är sedan ganska trögstartad. Har märkt att dagen ofta blir bättre om jag lyckas få något litet projekt gjort ganska tidigt. Då menar jag LITET, bara för att lura mig själv att komma in i känslan av att jag är driftig (vilket jag typ aldrig är, har bara sänkt kraven på mig själv).