knäpper av i nacken

Mirre

Trådstartare
Min lilla dam har en förmåga att knäppa av i nacken när man tar en förhållning. Hon rids med lätta hjälper *känslig dam* och med mycket eftergift och vikthjälper. (blivande westernhäst)
Men hur ska jag få henne att inte dra ner och in nosen hela tiden?
Hon tar förhållningen och gör det jag ber om men drar samtidigt in nosen:confused:

Tar bara förhållning i tygeln om hon inte stannar för säte och röst.
Lätt tygeltag och eftergift direkt hon svarar. driver fram henne när hon viker in nosen, är det bara och fortsätta träna så eller vad kan jag göra?
 
Sv: knäpper av i nacken

Fokusera mindre på vart hon har huvudet ö.h.t och rid enbart FRAMÅT med vikten. Är hon travare så kanske hon ridits av ngn som stirrat sig blind på att hon tenderar att gå högt med huvudet, och då har hon lärt sig att huvudet ska ner och in till varje pris, och där är ni nu.
Låt henne inte ta stöd i tygeln och vika in, utan rid med sätet och låt henne balansera upp sig i kroppen, inte genom stöd på tygeln. Passar ju utmärkt i vilket fall om du ska rida western.
 
Sv: knäpper av i nacken

Skrev nog lite luddigt, är inte alls fokuserad på var hon har huvudet utan det är när jag tar en förhållning för att sakta av/stanna som hon drar in nosen. Så det är nog som du säger att hon ridits med fokus på huvudets placering förut. Försöker rida med sätet så mycket som möjligt, och tar bara tygeltag om hon inte svarar på säte och vikt:)

Ridtravare: rider inte på stång utan på vanligt tränsbett
 
Senast ändrad:
Sv: knäpper av i nacken

Många westernhästar går på hängande tygel bakom hand i ganska kraftigt undertempo (vad jag har sett).
Vad händer om du rider med lite mer "tryck" framåt med sätet? På hästar som gärna knäpper av i nacken och går bakom hand tycker jag att det hjälper att rida fram ett lätt stöd i handen.

Nirak
 
Sv: knäpper av i nacken

Tycker som NiraK. Min ponny var också sådan och nu efter snart ett år har det försvunnit och han tar stöd på bettet och jobbar ordentligt. Det var när jag började rida för dressyrtränaren som det släppte. Vi jobbar alltid framåt mot ett lätt stöd i handen. Han har bråttom så det gäller att vara bestämd, ska avsaktningen vara där så SKA den vara där osv. Ju mer jag släppte i handen, ju mer hamnade han bakom lod.
Har du testat med ett rakt tränsbett förresten?
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 604
Senast: Freazer
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 410
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 841
Senast: Linda_A
·
Tjatter Wohooo! Äntligen är sommaren slut och vi får gå tillbaka till skolan! Alla antagningsbesked har skickats ut och ett gäng förväntansfulla...
52 53 54
Svar
1 066
· Visningar
29 260

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp