Knähundar...

Sv: Knähundar...

Tindrande skrev:
Ja, det har jag :love: fast min är en "jätte" :rofl: häpnar när jag hör att vissas väger hälften av vad Tindra gör...

hihi vad väger hon då och hur gammal är hon? Tänkte kall amin Tindra först oxå...:smirk:

ramonarunds skrev:
otroligt skallig.

SIP1022901_P.JPG

;)

har suttit och läst om olika raser i sällskapshundsgruppen.... och den enda jag fastnat för lite är shih tzu.... nån som vet nåt om rasen...??

Ja, dom har en otroligt jobbig päls som det fastnar massa skräp i hela tiden. (brukar passa två små svarta bollar ibland, fyfan för att kamma jämt och ständigt!)
kolla på en tibetansk spaniel istället, dom kräver pälsvård (kamma å dona, mina föräldrar har en sådan hund och jag har även hållt på med sådana när jag var yngre), visst, men inte som en shih tzu!

Får kolla på tibben en gång till då.... verkar som många rekomenderar den...:D

Minta skrev:
har suttit och läst om olika raser i sällskapshundsgruppen.... och den enda jag fastnat för lite är shih tzu.... nån som vet nåt om rasen...??

Ja, de kräver en oerhörd pälsvård :crazy:
Min kompis mamma hade uppfödning av såna & min kompis
hade 2 som sina egna när hon bodde själv i lägenhet.
Var hos henne & vi satt & kolladepå TV & hon kammade ena
hunden...när TV programmen var slut som vi skulle se (1½ timme
senare) så sa hon : "Ja...då var det klart..."
Jag: "vad bra, då kan vi gå ut en sväng"
Hon: " ...med ena sidan. Jag har inte kammat henne på andra sidan än"

:crazy:
Så, ca. 2½ timme tog det att kamma igenom hela hunden ordentligt.
Rena klosterarbetet :smirk:
Och den kammades/borstades ändå varje dag så det var inte särskilt mycket pälstrassel.

Jag tror att en cavalier king charles spaniel skulle passa bra, känner många äldre som har sådana hundar & de trivs väldigt bra i varandras sällskap.

3,9 kg (fast lite tunn eg) 27 cm hög å 30 lång.... ett år gammal. Hette Henny innan hon kom till mig vid sex månader.

deathworship skrev:
Ja, dom har en otroligt jobbig päls som det fastnar massa skräp i hela tiden. (brukar passa två små svarta bollar ibland, fyfan för att kamma jämt och ständigt!)
kolla på en tibetansk spaniel istället, dom kräver pälsvård (kamma å dona, mina föräldrar har en sådan hund och jag har även hållt på med sådana när jag var yngre), visst, men inte som en shih tzu!

Dom går ju alltid att klippa ner...:angel: jättehärlig hundras iaf!!! glada å pigga.

*kl*

Pekingnes (stav?) har jag fått intrycket av att vara en bra hund för äldre människor. Likaså tibben som andra tipsat om redan.

Bichon Frisé är väl egentligen en ganska aktiv hund med mycket hjärna och kan bli skällig och full med hyss om den blir understimulerad, så det hänger ju mycket på hur ägaren är.

Saybia skrev:
Ja, de kräver en oerhörd pälsvård :crazy:
Min kompis mamma hade uppfödning av såna & min kompis
hade 2 som sina egna när hon bodde själv i lägenhet.
Var hos henne & vi satt & kolladepå TV & hon kammade ena
hunden...när TV programmen var slut som vi skulle se (1½ timme
senare) så sa hon : "Ja...då var det klart..."
Jag: "vad bra, då kan vi gå ut en sväng"
Hon: " ...med ena sidan. Jag har inte kammat henne på andra sidan än"

:crazy:
Så, ca. 2½ timme tog det att kamma igenom hela hunden ordentligt.
Rena klosterarbetet :smirk:
Och den kammades/borstades ändå varje dag så det var inte särskilt mycket pälstrassel.

Nu skall väl inte daglig pälsvård vara något större problem då det hela tiden varit japansk spets förut å de kräver tydligen en del badande å putsande för att de skall vara vita och inte nån annan färg... men 2½ timme dagligen är väl nästan på gränsen till extremt...:crazy:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 683
Senast: ii-ssa
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 115
Senast: Bulldoozer
·
R
Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 137
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 494
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar