Knähundar...

Minta

Trådstartare
Skulle behöva lite bra tips på olika raser i nämda kategori. :bump:

Sambons mamma är ute efter en ny hund och vill ha en som inte är allt för krävande, då hon har reumatism och inte orkar med jättelånga promenader och andra aktiviteter varje dag. Lite pälsvård är dock inget problem liksom hjärngympa med lite cirkuskonster å sånt hemma.

Enkelt uttryckt så är hon ute efter en tantknähund.:D

Är dock inte så insatt i dessa raser själv. Vilka kan man räkna till de äkta knähundarna egentligen? Det första som slog mej var yorkshire terrier eller silky terrier, men jag kanske är helt ute och cyklar då? :crazy:

Sv: Knähundar...

Inte för att vara stygg, men ingen ras är egentligen lämplig som "tantknähund"
Även sk "knähundar" behöver flera dagliga promenader, motion och hjärngympa för att må bra.
En katt vore kanske lämpligare än en hund...

promenader blir det ju. Men vissa dagar blir det ju inga långpromenader direkt, när fötter och händer värker som mest.

Hittills har det varit japanska spetsar hon haft, men jag funderar på vad för andra raser det kan finnas att välja på?

min Yorkie skulle bli tokig om hon inte fick sina långa promenader och hjärnjympa... bara får att de är små betyder det inte att de behöver motion/stimulans...

jag brukar gå ut med hunden (westie) minst 6 gånger/dag.
och har jag bråttom så blir det kankse 5-15min ute (är jag bara 5min ute med den så går mamma hellre ut med han). annars går jag minst 30min/gång. just för han har energi. Ingen hund ska behöva vara inne länge. jag skulle om jag kunnit bett om hundhjälp så den kan vara ute länge minst 1gång/dag.

jo, terrier är ju alltid terrier... =)

om man ställer frågan så här då... vilka raser passar en aktiv, äldre pensionär men enbart promenadkompis- och sällskapshundsintresse? :D

Hade jag haft tid for en hund till sa skulle jag definitivt skaffa mej en Malteser (heter det sa pa svenska??). Det ar sa underbart fina. Vit harlig lang pals, stora svarta ogon. Passar ypperligt att satta en fin rosett sa att man far upp luggen och hunden kan se riktigt. :)

Vad hunden behover for motion beror ju pa hundens egen personlighet. Min Jack Russell terrier tik skulle pa ypperligt om jag bara slappte ut henne pa grasmattan sa att hon fick gora sina behov dar. Motion? Hon gor inget hellre an ligger pa soffan alternativt framfor den oppna spisen pa golvet och myser. En riktig soffpotatis.

Dessutom har jag en chihuahua, och hon ar mer aktiv. Hon maste fa rora pa sej och aktiveras. Skulle langpromenad forsummas en dag (tex da det sporegnar hela dagen) sa springer hon runt har i huset som ett gehu. Hon ser till att hon motioneras sjalv. ;)

Grannen har en pomeranian som ar underbart fin. Inte speciellt aktiv tycker jag, men otroligt skallig. Nastan lite jobbig faktiskt. Hon hors for jamnan.

det stod någon artikel i hundsport för ett tag sedan om japanese chin. minns att det stod att de inte var särskilt krävande.

min familj hade tidigare en Cavalier tog det hon fick i promenad väg, men kunde lika gärna stanna hemma om man inte hann. så en Cavalier tror jag mer på än terrier raserna. Fast alla är ju individer, detta kanske bara passade in på min Cavalier.

Har kikat lite både på både malteser och japanese chin. Antar att det är sällskapsraserna man får rikta in sig på. Har även funderat på bichon frisé.

Vår egna vovve är inte så noga med promenader. Det går lika bra med flera rastningar på gården varje dag, som en långpromenad. Däremot kräver hon mycket hjärngympa. Allt från å lära sig å balansera godis på nosen och städa bort sina leksaker till lydnadsträning går bra, bara hon får göra nåt. :)
Men hon får man inte så mycket ideér ifrån, då hon är en riktig gatukorsning med flera raser i sig. :D

Jag tror Svea rikes bestånd av små hundar som anses vara skälliga och allmänt skitjobbiga aldrig skulle vart det om de fick vara hund på samma villkor som en större hund.
Det finns många små raser som kräver mer fysisk motion än större hundar och som kräver att få bli stimulerade på ett annat vis psykiskt.
Taxen vi hade krävde till exempel mycket mer än både Collien och Njuffen.
Om jag skulle tycka något vore det att sätta ut en annons där en lugn, äldre, trevlig hund sökes (f.d. avelstikar är guld tycker jag, de har sådan härlig mentalitet -det är lite tant över dem :D ).
Inte en pigg energisk liten en av Terrier-sort.

Cavalierer är utmärkta tror jag! Min är lika glad om jag tränar i 3 timmar eller ligger på soffan hela dagen. Hon anpassar sig efter vad jag vill göra.

Sen älskar hon när det är varmt och att ligga i knät och gärna under täcket!

Tindrande skrev:
min Yorkie skulle bli tokig om hon inte fick sina långa promenader och hjärnjympa... bara får att de är små betyder det inte att de behöver motion/stimulans...
Så du har oxå en liten sötis som jag? :love:

Ja, det har jag :love: fast min är en "jätte" :rofl: häpnar när jag hör att vissas väger hälften av vad Tindra gör...

cillamuffins skrev:
det stod någon artikel i hundsport för ett tag sedan om japanese chin. minns att det stod att de inte var särskilt krävande.

Stämmer bra det;) :)
Jag har haft Japanese Chin och kan verkligen rekommendera den rasen. Enda nackdelen är väl att de fäller massor av päls.

tibetans spaniel kom jag att tänka på!
Men det är nog mest för att jag tycker de är bland det sötaste man ka ha i knät! Som ryska pälsmössir/dyra prydnadskuddar där de ligger...
Den enda jag känner närmre är dessutom otroligt lat och vägrar dessutom gå på annat än asfalt eller grusväg (högt gräs Hu!)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 683
Senast: ii-ssa
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 115
Senast: Bulldoozer
·
R
Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 137
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 494
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar