S

Spider84

Sitter och klurar på en spansk text om bett där det står "asa caldera". Babelfish vill översätta det med "it roasts boiler". :crazy:

Kan inte komma på vad det kan vara de menar. Det är stångbett texten är om. Någon som har en idé?
 
Sv: Klurar

Okej.

Så vad betyder då:

asa caldera pequeña, mediana y grande barra recta

och

inglesa muy suave e inglesa, barra recta

Ska tillägga att det står Bocado embocadura innan alla, men det vet jag vet det betyder och jag har även koll på vad barra och recta/curva är för något.
 
Sv: Klurar

Jo det ordet är jag med på, men hänger inte med på sammanhanget. :p

Vad är det som kallas inglesa med en stång liksom. Är det att den är tunnare? *förvirrad Renée*
 
Sv: Klurar

Hehehe... Babelfisken kan då få till det! :D

Tyvärr är min (häst)spanska inte vad jag skulle önska att den var, MEN, om du går in på Frenería y Romanas López:s hemsida hittar du dels en version på spanska och en på engelska där du ser olika mundelar och deras benämningar. "Grythandtaget", Asa Caldera, är en variant på mundel med stor=hög tungfrihet. Det finns ett "Bocado embocadura asa caldera" på bild.

Suave är så långt jag kan dra slutsaten ett stångbett med en "mjuk" tungfrihet, dvs den är lägre och påverkar troligtvis tungan mer o landerna mindre, samtidigt som den borde vara lite mindre uppe i gommen på hästen också.

López använder "inglesa" som en alternativ benämning på suave-mundelen. Skulle vidare tippa att "inglesa" också kan vara "den-typ-av-stång-som-används-vid-engelsk-ridning" ;) Lite i parallell med att vi kan indela stänger efter "spansk", "portugisisk", "western" etc. Det är i grund o botten samma redskap, men vi benämner dem olika beroende på ursprunget.

Sidan på spanska
Sidan på engelska
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
2 146
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 665
Senast: fixi
·
Kropp & Själ Jag har på senare tid fått upp en hel del reklam för menstrosor i mina sociala medier. Det som står att läsa på deras egna hemsidor är...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 476
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 013
Senast: tessan.g
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp