Sv: Klor

Min hunds klor låter alltid inomhus. Tårna och klorna är helt enkelt vinklade neråt och hur kort de än klipps (har även klippts under nedsövning av veterinär) så låter dom ändå. Hans klor når även i backen när han står, på framtassarna iaf. Baktassarna är lite mer som hartassar, längre och rakare.

Här kan man inte säga att jag misskött detta då klorna klippts var 7e-10e dag sen jag fick hem honom.

Här är en bild jag tog idag, klorna klipptes för 2 dagar sen:

2012210155932505516258_sbig.jpg

Men visst tycker jag själv dom ser för långa ut...jag klipper dock så nära pulpan det bara går, och han är jättesnäll under kloklippningen trots att jag råkat klippa i pulpan 2 ggr, men jag kan ändå inte få dom kortare än så.

Sen kan jag själv tycka att en sån långdragen kloklippsträning är meningslös ;) Vi alla gör misstag och klipper i pulpan någon gång, ska "träningen" falla tillbaka såpass mycket att klorna hinner bli förskräckligt långa så kanske det är bäst att byta träningssätt alt. åka och klippa av dom hos veterinären.

Har han alltid varit jobbig att klippa på?

Alltså, dom är inte långa på grund av kloklippningsträningen utan för att även om jag klipper var tionde dag så blir dom inte korta:crazy:.
Men jag försöker se till att inte klippa i pulpan.

Vad det gäller kloklippningsträningen så går det framåt, i början skrek han bara man kom nära med klosaxen och fungerade inte det så försökte han bita klosaxen:eek: Nu kan jag klippa klorna med lite godisbelöningar och han vågar komma fram när jag har den i handen.
Metoder, tja vi har testat alltifrån "håll fast och klipp" och "hela munnen full med leverpastej" till klicker.

Min tanke är att jag någon gång kanske måste klippa och bränna dom för att något vettigt att utgå från. Men hundskrället håller sig så frisk och oskadad att han bara behövt åka till veterinär en gång, och det var i veckan för genomcheckning. Till och med tänderna som jag hade räknat med skulle kräva tandutdragning, eller allra minst regelbunden tandstenslasring (Han har felaktigt bett) har hållt sig så fräscha att det inte behövts söva honom.

Lite får man vara glad åt. Men det kryper i mig när jag hör och ser hans klor!

Fast var 10:e dag ser jag nog inte som att klippa ofta, speciellt inte på en hund som har såpass långa klor ;)

Vi får.. öh.. "hoppas" på att han måste sövas för något mindre allvarligt så du kan få klorna klippta då :D

Jag tar min voffe till veterinären för att få klorna klippta. :) Han är inte svår med kloklippning men det är enklare när man är två. Dessutom blir dom väldigt fina och korta - På rekordkort tid! Kostar en slant, men inte värre än två-tre öl på nån finare pub. Lätt värt!

Jag tror att du kan få ett litet kortare utseende genom att forma klon lite mer när du klipper och att du tar dig an klon från undersidan, ungefär som man verkar en häst. Då klipper man liksom runt pulpan istället för rakt av under den och får en mjukare form på klon. :)

Jag tror att du kan få ett litet kortare utseende genom att forma klon lite mer när du klipper och att du tar dig an klon från undersidan, ungefär som man verkar en häst. Då klipper man liksom runt pulpan istället för rakt av under den och får en mjukare form på klon. :)

Så om läger hunden på rygg och klipper som på en "häst" så blir det rundare form?:eek:
Måste testa det.

Har fu bild/film på det? steg för steg :love:

Svarar även Miziaczek:

Man ska så klart inte klippa på samma sätt som man verkar, men jag tycker att man har bra koll på hur nära pulpan man är om man angriper klon från det hållet (fast jag har inte hunden liggande på rygg). Sedan brukar jag tänka på klon lite som en hov. Tittar man på undersidan av klon så är det en hästskoformad kant runt (precis som på hästen). Innanför den så finns pulpan. Kanten runt om pulpan innehåller inga nerver och den kan man klippa i utan att behöva vara orolig. Jag brukar vinkla tången lite och så klipper jag så mycket jag kan av "kanten" (fan vad svårt det är att förklara :crazy:). Börjar det bli mjukt så är jag nära pulpan och då är det dags att sluta. Då brukar jag avsluta med att toppa klospetsen något och putsa till det lite.

Jag gissar att det blev ännu mer obegripligt nu? ;)

kl

Jag klipper klorna en gång i veckan, i bland oftare i bland mer sällan. Det låter när hon går på golvet, jag klipper så nära pulpan som möjligt utan att det börjar blöda. :) På framklorna står jag framför henne och på bakklorna står hon framför mig.

Svarar även Miziaczek:

Man ska så klart inte klippa på samma sätt som man verkar, men jag tycker att man har bra koll på hur nära pulpan man är om man angriper klon från det hållet (fast jag har inte hunden liggande på rygg). Sedan brukar jag tänka på klon lite som en hov. Tittar man på undersidan av klon så är det en hästskoformad kant runt (precis som på hästen). Innanför den så finns pulpan. Kanten runt om pulpan innehåller inga nerver och den kan man klippa i utan att behöva vara orolig. Jag brukar vinkla tången lite och så klipper jag så mycket jag kan av "kanten" (fan vad svårt det är att förklara :crazy:). Börjar det bli mjukt så är jag nära pulpan och då är det dags att sluta. Då brukar jag avsluta med att toppa klospetsen något och putsa till det lite.

Jag gissar att det blev ännu mer obegripligt nu? ;)

Tror ja hängde med, ska testa;D

Jag klipper de så de är ca 1mm från pulpan, min hunds pulpa är däremot normal lång och vi har regelbundet klippt hennes klor ca 1 gång i månaden så den har aldrig fått chansen att bli längre.
På frambenen säger jag åt henne att sitta ner, sen gör hon tass och sen klipper jag. Men på bakbenen får hon ligga ner helt på sidan för annars blir det svårt att klippa dem. Men hon är väldigt van då vi är noga med att hon ska vara snäll vid sådant.

Jag har aldrig klippt så det börjat blöda men har råkat göra det på kaniner och det har snabbt slutat att blöda och det har aldrig varit några problem. Kolla bara så det inte blir någon infektion eller så i det.

På våra hundar så låter det när de går och det gör det på de flesta hundar jag känner, sålänge hunden inte mår dåligt av att klorna är för korta/för långa så skulle jag inte lägga större tanke på om det hörs eller inte :) Tycker det är bra att det hörs lite för då vet man var de är och vad de håller på med haha :)

hehe okej(:
Min kompis klippte min hunds klor då jag är lite feg att klippa för nära pulpan. Hon pep till men hon hade inte träffat pulpan blödde inte eller något sådant. Vad hade kunnat göra ont då?

Jag tycker 1 gång i månaden är väldigt sällan. Här hemma klipper jag min tik efter max 7 dagar. Hanens klor växer betydligt långsammare så honom kanske jag klipper var 10-12 dag.

Det låter väldigt lite, men det finns ju hundar som sliter sina klor rätt effektivt, plus att de kan växa rätt långsamt. En drömkombination :D

Fast då du syftar på H's inlägg förstår jag hur du menar. Inte en chans i världen att pulpan skulle dra tillbaka sig, tror att man måste klippa 2-3ggr vecka för att få det att lyckas.

Inspirerad av tråden skaffade jag mig en kloslip,tänkte att det skulle vara lättare att komma riktigt nära pulpan, men den var ju totalt värdelös så jag lämnade tillbaka den.

Men uppfödaren inspekterade hunden i helgen och gav mig en föreläsningar om platta snöskotassar kontra knutna rottweilertassar och sa åt mig att inte oroa mig, de såg precis lagom ut. Däremot fick jag bakläxa för hårtofsarna i öronen...
Det är något som både hunden och jag tycker är läskigt!

Åh vad tråkigt att det inte funkade för er!
För oss har det varit rena drömmen jämfört med hur det var innan. Det var jobbigt och bråkigt, jag och sambon var tvungna att hjälpas åt och hunden var helt förstörd. Detta gjorde att vi drog oss för varje kloklippning och pulpan blev längre.
Nu har vi kört med klofilen i ett halvår och pulpan har dragit sig tillbaka en bra bit.
Hunden tycker att det är mysigt och jag klarar av att göra det utan sambon.
När han är nyfilad låter det ingenting i golvet, men några dagar senare hörs det igen.
Vi är så nöjda alla tre!

Ja tassar är olika. Min pudel har snöskovarianten och vinthunden sliter sina så bra så en gång i månaden räcker. Om du vill ha hjälp med öronen så är jag grym på det.

Hårtuffsar i öronen?:p Fattar inte x)

Min hund gillade inte alls att fila/slipa klorna så ja kör på med att klippa dem. Ska till vet och ta bort lite tandsten så ska kolla med dom vad dom tkr om klorna(:

Liknande trådar

Katthälsa Har en super senior till katt vars klor börjar bli ett problem där hon får sår på öronen av dom när hon kliar. Jag har aldrig klippt...
Svar
6
· Visningar
612
Senast: MJLee
·
Hundhälsa Jag funderar på det här med hanhundar och löptikar, och vad det är som gör att hanar kan reagera så väldigt olika. Vi har fyra hanar i...
2
Svar
32
· Visningar
1 030
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
867
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Här kommer en jätte dum fråga från en extrem hypokondriker :’( Min granne har skaffat sig en valp som är sjövild, den är ett resultat...
2
Svar
20
· Visningar
1 953
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025