Sv: Klor

Jag fick ju min kloslip i veckan. Helt värdelös. Jag ska använda den till att polera mina egna naglar.

Hunden ogillade verkligen slipen! Ska satsa på en ordentlig sax istället. Ingen billig kopia, utan en riktigt vass en som inte klämmer. Har en jag gillar, men antar att det finns ännu bättre saxar om man är beredd att betala.

Ja, hunden kunde leva med kloslipen men det hade ju tagit TIMMAR om man skulle fila ned klorna. Den tog ju inte ett jota.

Precis. Köpte nyss en Millers sax. Har haft kopior i alla år som funkat bra jämfört med alla andra saxar. Det lovas ju att Millers ska vara bättre än kopiorna:angel:

Ofta är det ju faktiskt så att man får vad men betalar för. Och vore inte orginalet något speciellt så skulle ju ingen vara intresserad utav att göra kopior.

Själv älskar jag min mirakelkam till pälskatten och jag är glad att jag lade 250 spänn på en stålkam för den är outstanding :love:

Hur klipper ni era hundarsklor?
Hunden liggande på sidan så alla tassar är emot mig. De brukar ligga stilla alternativt somna under tiden.
Hur nära klipper ni pulpan?
Den ena har vita klor och den ena har både vita och sotade klor - ser pulpan ganska lätt på båda. Brukar klippa någon-några millimeter från där jag ser att pulpan slutar.
Farligt om det börjar blöda för att göra pulpan ska bli mindre?
Aldrig klippt i pulpan, har råkat klippa för nära så det kommit en droppe blod ett par gånger, men aldrig värre än så.

Ska de låta när hunden går (klorna tar i golvet) eller inte?

Mina låter iaf både som nyklippta och när det var ett tag sedan, så jag anser iaf att det är normalt.

KL

Appropå fila klor: Vi har köpt den gröna filen som är och ser ut precis som en sån man arbetar med i trä fast har ett lock för att inte man ska komma åt hunden med filen.

Kan ärligt säga att det tog ett par månader innan jag äntligen fattade hur man gör och även att man ska försöka ha en så färsk slipremsa som möjligt. Nu går det superfort att slipa! Jag läste jättemycket om hur man ska göra och så men tekniken kom med längre användning helt enkelt.

Jag är glad att jag inte gav upp eftersom det är så stor fördel med att slipa klorna: man ser exakt vad man håller på med och jag har aldrig skadat hunden med den medan med saxen blev det jämt antingen för lite klippt eller blodbad :angel:.

Jag kör med pannlampa också så då ser man exakt när man stöter på den vita pricken i mitten på filytan som innebär att man kommer nära pulpan (perfekt på svarta klor).

Sen kan man runda klorna med slipen så de inte har några vassa kanter som förstör strumpbyxor utan är helt lena och runda längs ner :).

Vår hund låter inte i parketten dagarna efter men därefter låter han. När det låter jättemycket brukar vi fila igen, tror inte att det är så käckt att gå efter ljudet i parketten som regel just på grund av hur olika hundtassar ser ut.

KL

Jag plockar fram en pinne (som belöning efteråt) och klosaxen och låter henne lukta på dom. Då vet hon direkt vad som gäller och går ut i köket och lägger sig på rygg med tassarna i luften. Blir lika förvånad varje gång :p

Jag klipper först av klon, sedan "skalar" jag med kloklipparen underifrån för att komma ännu närmare pulpan. Efter det klipper jag bort små små flisor längst ut från kanten av klon (svårt att förklara!).

Klipper klorna en gång i veckan när jag är hemma, just för att pulpan ett tag gick för långt ut. Tog ett tag och väldigt mycket tålamod, men nu ser det äntligen bättre ut igen!

När det är vinter får vi klippa alla fyra tassarnas klor, men på sommaren behöver jag knappt röra baktassarna, hon springer rally på asfalten så dom slipas tillräckligt ändå :)

KL

Jag plockar fram en pinne (som belöning efteråt) och klosaxen och låter henne lukta på dom. Då vet hon direkt vad som gäller och går ut i köket och lägger sig på rygg med tassarna i luften. Blir lika förvånad varje gång :p

*KL*

+ 1 med en liiiten, liten skillnad.

Jag plockar fram en pinne (som belöning efteråt) och klosaxen och låter henne lukta på dom. Då vet hon direkt vad som gäller och går till sin korg och tjurar. :D

Sedan ska väl tilläggas att jag har gett upp kloklippning, har en snäll mamma som tar hand om det hela. Jag tycker det är superläskigt och det gör hunden också - ingen bra kombination...

Hur gör ni om ni råkar klippa så det blöder/hunden blir rädd/skriker till?

En liten fråga som någon kanske kan svara på: kan en pulpa bli längre? Upplever nämligen att man kan klippa mycket mindre på min dam nu än man kunde när hon var yngre.

Jag fick ju min kloslip i veckan. Helt värdelös. Jag ska använda den till att polera mina egna naglar.

Hunden ogillade verkligen slipen! Ska satsa på en ordentlig sax istället. Ingen billig kopia, utan en riktigt vass en som inte klämmer. Har en jag gillar, men antar att det finns ännu bättre saxar om man är beredd att betala.

Kan tänka mig att den sk kloslipen för hundar är värdelös:D

Älskar min pedikyrmaskin (dyrare sak - men det går snabbt slipa klor, även grövre).
Vet många som använder Dremel eller Dremel-kopior och slipar med den mindre sliptillsatsen som finns till.

Jo, kan tänka mig att de är mycket bättre. Den jag köpte har bara ett aa-batteri. Den kan helt enkelt inte vara bra. Jag menar, den slipar inte ens mina naglar bra.

Ville inte köpa en ordentlig förrän jag testat ifall hunden ogillar ljudet eller inte.

Håller mig till Millers...

*KL*

Hur gör ni om ni råkar klippa så det blöder/hunden blir rädd/skriker till?

En liten fråga som någon kanske kan svara på: kan en pulpa bli längre? Upplever nämligen att man kan klippa mycket mindre på min dam nu än man kunde när hon var yngre.

Jag säger åt vovven att stanna sen går jag och hämtar papper och stoppar blödningen. När det knappt blöder lägger jag ner pappret och ställer tassen på det och sen fortsätter jag klippa klart de andra klorna :) Inge gulligull, inge "hur gick det", inge godis eller så. Det får han efteråt ^^

Ja, pulpan kan bli längre ^^

Vad använder ni för kloklippare till mindre hundar? Har en chihuahua och använder mig av en sån kaninkloklippare. Finns det bättre att få tag i?=)

Liknande trådar

Katthälsa Har en super senior till katt vars klor börjar bli ett problem där hon får sår på öronen av dom när hon kliar. Jag har aldrig klippt...
Svar
6
· Visningar
612
Senast: MJLee
·
Hundhälsa Jag funderar på det här med hanhundar och löptikar, och vad det är som gör att hanar kan reagera så väldigt olika. Vi har fyra hanar i...
2
Svar
32
· Visningar
1 030
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
867
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Här kommer en jätte dum fråga från en extrem hypokondriker :’( Min granne har skaffat sig en valp som är sjövild, den är ett resultat...
2
Svar
20
· Visningar
1 953
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025