Sv: Klor

Jag har köpt en kloslip men kommer aldrig igång med att vänja in hundarna. Hanen är otroligt rädd om sina klor. Förmodligen beror det på att vi hade en dålig klotång när han var liten som klämde klorna när vi klippte. Som nybörjare tog det ett tag innan vi fattade och då var skadan skedd :( Han beter som som att man håller på att mörda honom när man försöker klippa klorna. Han som annars älskar allt ätbart vägrar äta t.o.m. det godaste godiset. Hemskt är det och vi blir så klart stressade av att han kränger sig och gnyr. Det har blivit en sån där ångestgrej som vi tar tag i var fjortonde dag. En får hålla medan den andra klipper. Kul är det inte för någon. Klorna är inte paniklånga, men jag hade gärna sett att de var lite kortare.

Min pappas tjej hade en sån vovve hon gick till en sån där "salong" för hundar och lät de klippar klorna de som skulle klippa humma till en gång till hunden sen var han jätte snäll..
Kanske värt att testa?(:

Ni som inte gillar att klorna hörs, hur gör ni om ni får en hund som av naturen har rätt lång pulpa?

Då min hund står är det bra med luft mellan klo och golv, men som R_C sa, då hunden rör sig böjs ju tassen framåt och klon nuddar golvet.

Fast jag skulle säga att hunden har inte av naturen "en lång pulpa" eftersom den anpassar sig efter hur kort man håller klorna.
Och får jag hem en hund med för långa klor så klipper jag ner dom precis intill pulpan sedan fortsätter jag göra så. Då drar den sig tillbaka efterhand. Tyvärr tar det tid, så jag får stå ut med ljudet ett tag.

Läste att vet hade klippt ner klorna på din hund under narkos.
Tänk på att inte heller då kan dom klippa ner dom till optimal längd direkt utan bara ta toppen på pulpan möjligtvis oftast klipper dom bara så när in på pulpan dom kan komma, för det är inte ett dugg trevligt för hunden att vakna och ha ont i alla tassarna.
Så vet inleder bara arbetet som du sedan får bygga vidare på.

/Camilla

Jag klipper och slutar alltid med att fila. Först klipper jag så att pulpkanten nästan är framme sedan filar jag ännu närmare ;) Allt för att jag vill ha korta och snygga klor.

Mina hundars klor får absolut inte låta i golvet, då blir jag stressad. Det kanske går 4-6 dagar innan det kommer antydan till att det låter på ena hunden, den gamla däremot klipprar typ aldrig.

Mina hundar har svarta klor och det är inga problem med det. Om man tittar på klon underifrån så ser man bra och dessutom känns det när man klipper.

Malletiken lägger jag på rygg mellan mina ben, med rumpan mot mig. Medans hon halvslumrar så klipper jag. Beauceronen är större/längre så han ligger i soffan på sidan och jag sitter på knä på golvet.

Tycker att klor speglar väldigt mycket av hundägandet. Förstår inte varför det är okey att missköta en hunds klor mer än att slarva med att ge den mat. Klor är till för att skötas! Vi klipper klor en gång i veckan här hemma (ibland redan var 5:e dag för att jag inte vill höra klipper) och ser det som en veckogenomgång av hundarna.

Kan inte mer än hålla med dig, det är så otroligt många som inte håller efter klorna på sina hundar. Tycker det är ett bra riktmärke med att hörs dom när hunden bara går inomhus då är dom för långa.

Nu går i och för sig min hund på en hel del udda underlag där man ofta undviker att gå med hundar annars, som tex gallertrappor. Så minsta lilla för långa klor och han fläker en klo direkt, och har inte märkt att han skulle ha det minsta lilla sämre grepp pga sina korta klor, varken i skyddet eller ens i arbete på hala ytor.

/Camilla

För några år sedan var jag nog väldigt konservativ när det kom till klor; lät dom var dom för långa helt enkelt. Idag har jag en mer ödmjuk inställning, man har träffat fler hundar och fått mer erfarenhet. En del hundar har en helt annan kloställning och tassform. Då kan det låta fast dom inte är särskilt långa.

Det är mest att jag stör mig på att det låter ;)

Jag tycker att det är ett ganska dåligt riktmärke egentligen.

Min hunds klor låter, dom är inte för långa och jag vet att vi knappast är ensam om detta :)

Jag tycker att det är ett ganska dåligt riktmärke egentligen.

Min hunds klor låter, dom är inte för långa och jag vet att vi knappast är ensam om detta :)

Jag har dessutom konstaterat att min lilla har långa klor, liksom hennes mor och hennes syskon. Så jag tror faktiskt att klornas längd är på något sätt givet. Loka har tex aldrig haft långa klor trots att jag tidvis haft längre perioder mellan klippningarna.

Jag har dessutom konstaterat att min lilla har långa klor, liksom hennes mor och hennes syskon. Så jag tror faktiskt att klornas längd är på något sätt givet. Loka har tex aldrig haft långa klor trots att jag tidvis haft längre perioder mellan klippningarna.

Samma här..

Synd att vissa ser klorna som hur man sköter sin hund. För då är jag en dålig hundägare. En hund jag har behövs klippas 1 gång i veckan (men är dålig på att göra det) En annan kanske jag klipper 3 gånger per år, hon sliter sina klor själv. Är så himla olika och jag går igenom alla hundar lite då och då. Sen har jag mer koll på de jag vet har klor som växer fort, men är nog ändå lite för slarvig med dom :eek:

Fast vänta nu. Att klor säger en hel del om hundhållning står jag fast vid. Men att missköta klor eller ha en hund som har något längre klo är väl en väldig skillnad? Jag har så vitt jag vet inte skrivit att klor som låter är misskötsel.

Däremot ser jag relativt ofta hundar med för långa klor och det anser jag speglar en hel del om hundägaren. Sen finns det väl undantag, någon tog över en misskött hund osv. Men det verkar vara mer "okey" att ha en hund med för långa klor och klippa lite ibland, än att ha en hund med vanskött päls, vanskötta sår osv.

langa_klor.jpg

gr%C3%A4sliga%20klor.jpg

IMGP0112_640x480.JPG

Ja, det är bara att googla på "långa klor hund" så kommer alla typer fram. Hundar som räddats från missär, lata hundägare eller bara hundar med "lite längre klor."

För några år sedan var jag nog väldigt konservativ när det kom till klor; lät dom var dom för långa helt enkelt. Idag har jag en mer ödmjuk inställning, man har träffat fler hundar och fått mer erfarenhet. En del hundar har en helt annan kloställning och tassform. Då kan det låta fast dom inte är särskilt långa.

Det är mest att jag stör mig på att det låter ;)

Jag med. Alla mina andra hundar har haft runda fina tassar och korta klor. Sen kom tibben som är plattfot, klorna sticker rätt ut och de är så långa att jag skäms. På riktigt. De ser helt försäkräckliga ut!
Men jag klipper och klipper så gott det går (ett klipp i pulpan och all kloklippningsträning är i sjön och man får börja om) och kan i alla fall ha lite mindre dåligt samvete på vintern. Då upptäcker man varför hans tassar och klor är skapta som de är!

Sen kan jag själv tycka att en sån långdragen kloklippsträning är meningslös ;) Vi alla gör misstag och klipper i pulpan någon gång, ska "träningen" falla tillbaka såpass mycket att klorna hinner bli förskräckligt långa så kanske det är bäst att byta träningssätt alt. åka och klippa av dom hos veterinären.

Har han alltid varit jobbig att klippa på?

Mina är inte närheten av bilderna, som tur är;)

Dock måste ni också märka att klorna dessutom är väldigt olika i längd beroende på var de sitter. På mina hundar är det nästan bara sporrarna och de 2 klorna fram som behöver klippas, de på sidan är i stort sett alltid korta.

Fortune har väldigt konstig form på sina klor, de är liksom raka och står lite rakt ut, men långa även de trots ihärdigt klippande (inser att det kanske är jag som är skev i mitt sätt att se på långa klor:D). Generaliserande tycker jag att när klorna är böjda, som på alla dina bilder, då tyder det på dålig kloskötsel för då får de liksom krulla sig för att få plats.

Generaliserande tycker jag att när klorna är böjda, som på alla dina bilder, då tyder det på dålig kloskötsel för då får de liksom krulla sig för att få plats.

Nja, håller inte med. Jag har oftast haft raser med korta och lite knutna tassar och dom har rundad/böjd form på klorna utan att dom är långa.

Kollar jag däremot på kompisens collie som har "hartassar" (långa "fötter") så är klorna rakare och längre.

Lite dålig bild på min fd hund, men hennes klor är inte minsta långa - men böjda
img_1502-version-2.jpg

Det är just den typen av klor som hörs även om man klippte dem kortare. Min har samma sorts klor, fast lite kortare. Fast då spärrar väl hunden lite med klorna på bilden?

Beställde nyss hem en kloslip! Här ska filas och slipas!

Nu på vintern behöver E klippas ungefär en gång i veckan (nästan aldrig bak) men på sommaren så sliter han själv ner de alldeles utmärkt (ända ner så att skulle jag klippa skulle det blöda!)

Berätta gärna vad du tycker om slipen. Jag köpte en, men provade först på mig och tyckte det gjorde ont, så jag klipper som vanligt.

Liknande trådar

Katthälsa Har en super senior till katt vars klor börjar bli ett problem där hon får sår på öronen av dom när hon kliar. Jag har aldrig klippt...
Svar
6
· Visningar
612
Senast: MJLee
·
Hundhälsa Jag funderar på det här med hanhundar och löptikar, och vad det är som gör att hanar kan reagera så väldigt olika. Vi har fyra hanar i...
2
Svar
32
· Visningar
1 030
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
867
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Här kommer en jätte dum fråga från en extrem hypokondriker :’( Min granne har skaffat sig en valp som är sjövild, den är ett resultat...
2
Svar
20
· Visningar
1 953
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025