Sv: Klor

Mina hundars klor är inte långa ens när dom är utfällda. Men tillräckligt för att dom ska klara av att slira runt på snö. Jag släpper aldrig mina hundar på exempelvis en is, då dom behöver inte ha några enorma isdubb på fötterna :D

Beauceronens sporrar bak är något för långa ska erkännas. Men det har varit av ren feghet, baksporrarna är hemska att klippa för man varken ser eller känner något. Dessutom har jag en hund med stort kom ihåg och en förmåga att bli jävligt arg om jag skulle klippa honom i pulpan. Så då kör vi på den säkra sidan :)

Jag använder en elektrisk klofil då han började krångla med kloklippningen. Det är verkligen hur smidigt som helst! Han hade väldigt lång pulpa innan, men nu har vi lyckats trimma ner den till normal storlek.

Simba_112 OMG vilken snäll hund!:D

Ska försöka ta en bild så får ni säga vad ni tkr om min voffis klor=)

Jag hatar att klippa klor.
Har lyckats klippa i pulpan två gånger och är livrädd för att råka göra det igen. Resultatet har blivit en hund som är skitjobbig (matte tycker ju att det är läskigt!) och att vi gör det en aning för sällan..

Har en minislipmaskin som funkar bättre för oss, blir inget bråk och går fort.
Sen har vi faktiskt också varit på en salong och fått klorna klippta, det gick galant.

Jag är inte så noga med att det inte får låta osv när hunden går, och jag gör det som sagt så sällan som möjligt.. Men jag låter dem inte bli ovårdarde. Tur att de växer ganska långsamt.

Klipper "underifrån". Min hund har svarta klor, vilket jag tycker är enklast. Klipper små skivor i taget, rundar av kanterna. Klipper tills jag kommer fram till pulpan.

Hur klipper ni era hundarsklor?
Hur nära klipper ni pulpan?
Farligt om det börjar blöda för att göra pulpan ska bli mindre?

Ska de låta när hunden går (klorna tar i golvet) eller inte?
Hör väldigt olika.

Med ett större antal klor att klippa har det mer än en gång hänt att någon "trampat till" och pulpan fått en skada och börjat blöda. Ingen av hundarna har reagerat om VI inte reagerat. Det är inte farligt att det blöder. Inte heller har någon av dem protesterat nästa gång.

Precis som många andra sagt så får inte "våra" klor höras. Mer än en gång har jag sett tassar där hunden gått på klospetsarna och i princip inte haft trampdynekontakt och även sett klor på väg att växa in i trampdynorna (OBS inte våra hundar). Så ja, jag håller med den som sa att många missköter kloklippning av olika anledningar.

Vi klipper när det börjar ticka - vilket kan vara väldigt olika men i snitt var 14:e dag.

Jag fick hem en greyhound en gång som hade så långa klor att på ena tassen så var en "knoge" hade gått sönder :crazy:
Hon hade vita klor och jag som aldrig hade klippt klor innan kunde klippa halva klorn och då var det fortfarande en alldeles för lång sådan :(
Stackarn hade varit vanskött i sitt förra hem innan uppfödaren fick tillbaka henne. Sedan fick den hunden flytta hem till mig med sig bror.

Haha - vilken underbar kloklippningsfilm :D

kl

Här klipps klorna ungefär en gång i veckan med metoden "tass upp". Fungerar fint, även fast de inte direkt verkar njuta av behandlingen. Klorna på unghunden är klippta en gång i veckan sen han var liten och är korta och fina, medan omplaceringen som var lite sämre vårdad som ung har lite längre pulpor, men verkar inte påverkas av det inomhus. Klorna klipps i ett eller två klipp per klo tills pulpan nästan syns. På de svarta klorna går jag nog på känsla och klipper hellre i fler steg. Man får lära känna sin hunds klor :)

Senast ändrad:

Hur klipper ni era hundarsklor?
Hur nära klipper ni pulpan?
Farligt om det börjar blöda för att göra pulpan ska bli mindre?

Ska de låta när hunden går (klorna tar i golvet) eller inte?
Hör väldigt olika.

Han står eller sitter. Oftast sitter han när vi tar frambenens klor och står när vi tar bakbenens. Smidigt och snabbt gjort. En gång i veckan gör vi det så slipper vi klippa så mycket varje gång.

Klipper så nära vi törs och slipar sedan lite.
Hans låter när de blir för långa (enligt vårt tycke)

Ni som inte gillar att klorna hörs, hur gör ni om ni får en hund som av naturen har rätt lång pulpa?

Då min hund står är det bra med luft mellan klo och golv, men som R_C sa, då hunden rör sig böjs ju tassen framåt och klon nuddar golvet.

Mina hundar har lite olika färger på klorna, en del svarta, en del ljusa och en del tvåfärgade. På de ljusa klorna klipper jag tills jag ser en ljusröd liten prick längst fram på klon

Precis så gör jag med på mina, klipper tills jag ser den ljusa pricken.
Fast för mej syns den även på de svarta klorna.

De små hundarna ligger på rygg i mitt knä och den stora ligger på sidan på golvet.

Det är olika på dom om det sen hörs på golvet efteråt.
Inget jag tänker på utan jag klipper tills jag se pricken.

Ni som inte gillar att klorna hörs, hur gör ni om ni får en hund som av naturen har rätt lång pulpa?

Då min hund står är det bra med luft mellan klo och golv, men som R_C sa, då hunden rör sig böjs ju tassen framåt och klon nuddar golvet.

Pa Mandy kan man ofta hora en eller tva klor pa golvet omedelbart efter att jag slipat ner klorna. Klorna i mitten pa tassarna ar ganska mycket kraftigare och langre an de pa sidorna och slipas alltsa inte alls lika korta. Hon har jatte tjocka trampdynor sa nar hon star ar det mycket luft mellan klorna och marken, men nar hon gar kan man, som sagt, ofta hora ett par klor trots att de ar ny filade. Jag inbillar mig att hon behover dem nar hon hoppar och springer sa jag ar inte sarskilt bekymrad utan tar ner klorna tills jag ser att jag ar nara pulpan utan att vara jatte nara da min lilla dam blir bekymrad om jag kommer for nara ... och da hon klart kanner det later jag henne tala om hur mycket hon ar comfortable med att jag slipar.

Precis. Som sagt hördes min vovves klor även efter att klon och delar av pulpan klippts av vetetrinär under narkos. Och inte ens före den operationen nuddade klorna marken då hon stod, så så långa var de inte. Jag trodde före op på myten om att klorna är för långa om de hörs, därav önskan om klippning av klorna till enligt veterinär optimal längd. Blev lite snopen då jag märkte att bara några av klorna klippts så att pulpan kortats nån mm.

Skulle dock gärna prova slip. Är inte rädd för att klippa för mycket, men jag tror att det är mer behagligt för hunden med slip.

Hur ofta vi klipper varierar mellan hundarna. Hanens klor växer väldigt långsamt och sen går han på så vis att han trimmar sina själv när vi går på promenad. Tikens växer fortare och vi får alltså hålla efter hennes på ett annat vis. Försöker klippa så nära pulpan som möjligt.

KL

Jag klipper sällan längre - jag slipar:)

Upptäckte att min pedikyrmaskin är suveränt bra till att korta av och putsa hundklor med och hundarna gillar den bättre än klotång trots att den låter - och det går snabbare samt att klorna aldrig får aldrig vassa kanter. Går att få dom mycket kortare med den än med klotång utan blodspill. Me like;)

Det enda är att man får tänka sig för och inte slipa för länge på en och samma klo, för då riskerar det bli varmt - men man lär sig snabbt. Numera går det otroligt snabbt slipa ner dom då det bara behövs lite putsning då och då eftersom dom hålls korta.

Liknande trådar

Katthälsa Har en super senior till katt vars klor börjar bli ett problem där hon får sår på öronen av dom när hon kliar. Jag har aldrig klippt...
Svar
6
· Visningar
612
Senast: MJLee
·
Hundhälsa Jag funderar på det här med hanhundar och löptikar, och vad det är som gör att hanar kan reagera så väldigt olika. Vi har fyra hanar i...
2
Svar
32
· Visningar
1 032
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
867
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Här kommer en jätte dum fråga från en extrem hypokondriker :’( Min granne har skaffat sig en valp som är sjövild, den är ett resultat...
2
Svar
20
· Visningar
1 954
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka