IseeU

Trådstartare
Hur klipper ni era hundarsklor?
Hur nära klipper ni pulpan?
Farligt om det börjar blöda för att göra pulpan ska bli mindre?

Ska de låta när hunden går (klorna tar i golvet) eller inte?
Hör väldigt olika.

Sv: Klor

Min pudel har ljusbruna klor så där kan jag se pulpan lite hjälpligt, klipper så när jag bara kan. Dock så hörs klorna lite på golvet ändå.
Lillskruttan har svarta klor, tycker det är lättare att ha henne på rygg i knät, med rumpan mot mig så jag ser undersidan av klon.
Klipper så mycket jag vågar.
Skulle absolut inte klippa i pulpan med flit för att göra klon kortare.

En välklippt klo utan blodvite duger fint.

Jag typ "skalar" klon med tången, bit för bit, tills jag ser liiite av pulpan. Inte så att hon blöder, men att jag ser pulpan. Jag är väldigt mycket för korta klor, så jag försöker verkligen hålla dom riktigt korta. Även fast jag gör det så hör jag klorna mot golvet, så det tror jag är väldigt individuellt och exteriört olika.

Jag klipper så nära pulpan som jag vågar. Klorna ska inte nå ner i backen när hunden står still. För mig är det dock viktigt att hunden har klor som kan greppa i marken när den springer, så klorna får heller inte vara för korta.

Men klipp inte i pulpan. Det gör väldigt ont.

Okej
Min har med vita så ser ju vart pulpan är hela tiden=)

Men ni som har svarta hur "vågar" ni? hur ser ni vart pulpan är?

Det får låta när hunden går. Dock, som Philosophia säger, ska klon inte ta i marken då hunden står.

Gillar inte för korta klor, hundar har klor för en anledning, och för korta klor kan inte vara trevligt det heller.

Min hund har vita klor, så jag ser pulpan. Jag klipper ända tills jag ser att ytan är glansig och ny. Ytan på klo som kan klippas bort är torr och sträv. Detta är ett bra tips ifall hunden har svarta klor.

Att själv klippa lite i pulpan för att klon ska "gå tillbaka" och bli kortare lär inte orsaka annat än smärta. I såfall skall det göras ordentligt, under sövning, med värkmedicin och antibiotika och vila.

Okej
Då har min hund inte för långa klor x)
Min kompis sa att det inte får låta när hunden går på golvet, men de "slår" inte i golvet.

Hur ofta klipper ni klorna ?
Ja brukar försöka klippa 1-2 veckor (växter som attan)

Det är nog en gammal myt att det inte får låta när hunden går. Vi klipper 2 gånger i veckan, för klorna växer verkligen snabbt. Men det är helt individuellt, och här säkerligen en massa att göra med rasen också. Vissa klipper bara en gång i månaden. Är så avundsjuk;)

Jag klipper och slutar alltid med att fila. Först klipper jag så att pulpkanten nästan är framme sedan filar jag ännu närmare ;) Allt för att jag vill ha korta och snygga klor.

Mina hundars klor får absolut inte låta i golvet, då blir jag stressad. Det kanske går 4-6 dagar innan det kommer antydan till att det låter på ena hunden, den gamla däremot klipprar typ aldrig.

Mina hundar har svarta klor och det är inga problem med det. Om man tittar på klon underifrån så ser man bra och dessutom känns det när man klipper.

Malletiken lägger jag på rygg mellan mina ben, med rumpan mot mig. Medans hon halvslumrar så klipper jag. Beauceronen är större/längre så han ligger i soffan på sidan och jag sitter på knä på golvet.

Tycker att klor speglar väldigt mycket av hundägandet. Förstår inte varför det är okey att missköta en hunds klor mer än att slarva med att ge den mat. Klor är till för att skötas! Vi klipper klor en gång i veckan här hemma (ibland redan var 5:e dag för att jag inte vill höra klipper) och ser det som en veckogenomgång av hundarna.

Mina hundar har lite olika färger på klorna, en del svarta, en del ljusa och en del tvåfärgade. På de ljusa klorna klipper jag tills jag ser en ljusröd liten prick längst fram på klon och sen använder jag en av de ljusa klorna som "mall" för de mörka, försöker klippa ungefär lika mycket. Har rutin på att klippa klorna 1 gång i veckan, har ganska små hundar så de ligger på rygg i mitt knä medans jag klipper.

Såg en bild på Fb om hur man kan klippa för att få ner klorna till normal längd om de vuxit sig (för) långa, tyckte den var ganska bra:

kloklipp.jpg

Att klorna låter är väl inte att missköta dem?:confused: Min hunds klor lät även efter att de av veterinär klippts under narkos (i samband med annan op). De kan helt enkelt inte klippas så kort att de inte låter. Man kan ju skaffa mattor?:D

Vissa hundar har av naturen korta klor som växer långsamt, medan andra har rätt stor pulpa och inte kan klippas så kort. Det är individuellt. Min Bullmastiff hade behagliga korta långsamväxande klor, så det var verkligen en helomvändning med boxern, vars klor jag som sagt klipper varje måndag och torsdag :D Och de låter då hon går. Jag förstår inte varför folk stör sig på det.

Hundarnas klor förstärker tårnas motstånd mot slitage men bidrar också i stor utsträckning till att ge hunden ett bra grepp på olika underlag. Hundar och katter kan fälla ner och dra upp sina klor om de fungerar normalt och inte är förvuxna.
Lånat från:
http://vovve.net/Artiklar/Klor_och_kloklippning.asp

Senast ändrad:

Har olika klippstilar på alla mina hundar.
Hund 1: lägger sig självmant på rygg i mitt knä med huvudet mot mig när jag tar fram klotången, klipper framtassarna, sen snurrar jag helt enkelt runt henne och tar baktassarna :) väldigt enkelt! Kan lägga ut en film på det imorgon om jag kommer ihåg ;)

Hund 2: På rygg i mitt knä med huvudet uppåt, inlärt från valp annars hade det aldrig gått, detta är enda tillfället hon accepterar att ligga helt på rygg och trots att hon snart gjort det i två års tid så ska det protesteras.

Hund 3: ligger oftast på sidan och jag sätter mig grensle över honom (dock inte PÅ honom!), blev enklast så då han är ganska stor och försökte smita undan, men när han märkte att jag har övertaget så ligger han stilla. Dock har även han de senast gångerna fått lega halvt om halvt på rygg mellan mina ben då jag är ganska otymplig just nu (höggravid) och det har fungerat bra.

Hund 4: Hon står upp och jag tar och klipper på enklaste snabbaste sätt som passar för dagen då hon verkligen AVSKYR klippandet. Och då det funkar för oss tycker jag det är dumt att bråka.

Här är det blandat vita och svarta klor, och jag gillar faktiskt de svarta bäst. Blir ofta övermodig när jag klipper vita klor och råkar ta millimeter för mkt:crazy:
Noggrannare med de svart eftersom jag inte ser lika tydligt.

Hur klipper ni era hundarsklor?
Hur nära klipper ni pulpan?
Farligt om det börjar blöda för att göra pulpan ska bli mindre?

Ska de låta när hunden går (klorna tar i golvet) eller inte?
Hör väldigt olika.

Jag klipper så nära pulpan som möjligt, undviker såklart att klippa i pulpan men OM det händer (har hänt någon gång) så anstränger jag mig för att göra så liten sak av det som möjligt. Har även blodstoppgrejs hemma i sjukvårdslådan just för sådana situationer.

Mina hundars klor låter absolut när de går på golvet. Deras tår är vinklade neråt och det skulle nog vara i princip omöjligt att ha klorna så korta att det inte hördes. Om jag skulle få dem så korta så hade de nog haft svårare att få bra grepp utomhus, och då lär skadorna komma ganska direkt...

Här ser man att unga dårens klor inte nuddar golvet. De är ändå rätt långa när man tar bort pälsen från tassarna.
48549_1301675457.jpg

Tantens klor är tyvärr för långa och nuddar marken även när hon står, men hon kan fortfarande ställa ner tassarna bra, hindras på inget vis av de långa klorna osv.
20550_1301675459.jpg

Beror på om hunden är liten eller stor.
Lite hund blir det lite mer på ett ungefär men på en stor hund syns den delen pulpan finns i unde själva klon. Den har porösare material i början innan man kommer in till själva pulpan.
Så först kommer den hårda klokvaliten och där kan man stort sätt se hur mycket man kan ta i en enda bit när man blivit van och kapa stort, annars så tar man liten skiva i taget.
Sedan kommer en mer porösare bit där kan bara kan skrapa lätt för att det skall försvinna.
Därefter så kommer en mer fast yta. Om man tänker sig mer klar och fast yta. Där är lagom att sluta för strax därefter kommer pulpan i sig. Den ytan är alltså inte ruggig eller matt utan ser lite "blötare" ut.

Min lilla hund på 2,7 kg trippar fram och har en del päls på tassarna så han slår inte klor i golvet, min stora och alla andra stora låter vilket är naturligt för dom brukar inte trippa fram utan rullar mer på sina tassar. Klor slår då i.

Nej, det gjorde du faktiskt inte. Men det kom så plötsligt, att tala om misskötsel av klor sådär. Tolkade på nåt konstigt sätt det så, iom att du först skrev att du inte tycker att klorna ska låta.:)

kl

Min hund får lyfta på tassarna som då man kratsar hovarna på en häst. Hon står på en matta så att hon inte halkar. T.ex. vänster arm över hundens rygg, håller sedan fast i tassen. Klipper naturligtvis med höger. På andra sidan höger arm över ryggen, håller fast med vänster. Passar bra på min hund, men så är hon perfekt storlek också. Har ena knät under bringan på henne, så att hon har något att luta på.

Red_Chili, det var en bra poäng, som jag tror många glömmer!
Om jag skulle få dem så korta så hade de nog haft svårare att få bra grepp utomhus, och då lär skadorna komma ganska direkt...

Jag skrev att jag blir irriterad på att det låter när dom går omkring ;) Och att klor speglar en del av hundägandet. Det är sällan vanliga människor missköter att ge sina hundar mat eller vård, men klor kan man se överallt som är för tok för långa!

Mina hundar har då inga problem med balans och grepp, dom fäller ut dom om dom behöver. Dom ska ju inte behöva "fälla in klorna" vid behov. Dessutom har hundarna balanstårna längst fram på fötterna, två tår i mitten. Jag har ingen lust att få tå/klo-brott för att min hund tar emot sig med långa klor!

Nej, då är ju klorna klart för långa. Min hunds klor ser ganska exakt ut som R_C's hunds klor gör. Långa om hon spjärnar med dem, normala då hon står avslappnad. Bra grepp, men aldrig spruckna eller flisade klor.

Liknande trådar

Katthälsa Har en super senior till katt vars klor börjar bli ett problem där hon får sår på öronen av dom när hon kliar. Jag har aldrig klippt...
Svar
6
· Visningar
612
Senast: MJLee
·
Hundhälsa Jag funderar på det här med hanhundar och löptikar, och vad det är som gör att hanar kan reagera så väldigt olika. Vi har fyra hanar i...
2
Svar
32
· Visningar
1 030
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
867
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Här kommer en jätte dum fråga från en extrem hypokondriker :’( Min granne har skaffat sig en valp som är sjövild, den är ett resultat...
2
Svar
20
· Visningar
1 953
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025