Kliva förbi tyngdpunkten vs övertramp/undertramp

Sv: Kliva förbi tyngdpunkten vs övertramp/undertramp

Bilderna visar olika böjning i bakbenens leder när bakbenet landar och skall ta över last. En bild visar tagen last, jag tyckte den var så klar att den måste vara med.

Den "lila" hästen, nr 12, är väldigt spänd och visar upp sig för ston.
3 är ju vi! Likaså 13. Det är jag som är tjockisen ovanpå.

Som ni ser har alla hästarna väldigt olika byggnad, min har äppelrumpa och jättesmå hasor. Detta är jättejobbigt för honom i synnerhet med en tjockis som mig på. Sen är han överbyggd och har lågt ansatt hals också. Men värdens bästa arbetsmoral! Och motor.

Det är ont om bilder i mer bärande fas. Folk gillar travbilder när hästarna har benen så utsträckta som möjligt. Kanske för att de flesta hästar svankar med stela bakben just i stödjefasen. Ack!

Tessan

Senast ändrad av en moderator:

Ang kliva förbi tyngdpunkten så kan hästen i skolorna kliva förbi tyngdpunkten genom att:
Tappa böjningen - räta ut sig - och tvära för mkt. Eller tappa en korrekt böjning genom att den böja sig för mkt - vika sig i halsen - och tvära för mkt.

Så länge hästen har en jämn böjning i kroppen och placerar sig rätt trampar den inte förbi tyngpunkten.

Har man då en häst som inte vill ta i kan man uppleva att hästen istället inte tar i utan tar kortare steg/minskar farten. På så vis undviker hästen att trampa in under tyngdpunkten trots att den är korrekt böjd och placerad.

Det är ryttaren som måste känna av vart bakbenen är placerade!

Ang övertramp så mäter man det genom att se vart hästen sätter ner sitt bakben i förhållande till frambenet. Långt övertramp kan man få genom att hästen:
Skjuter på mkt bakifrån och tar ett ordentligt kliv framåt. Eller:
Lägger mkt vikt på framdelen och står kvar länge på frambenen - som kommer långt under kroppen - och därmed ser det ut som att bakbenet tagit ett långt kliv även om det inte är så.

Ang undertramp så kan man om man studerar hästen titta vart den sätter ner sitt bakben i förhållande till höften. Långt fram ger ett stort undertramp. Här är det lätt att missta sig, hästar kan sträcka ut sitt bakben långt fram men ändå inte sätta ner det förren längre bak. Om man tänker sig en islandshäst i ökad tölt så sträcker den sitt bakben långt inunder sig utan att vinkla lederna speciellt mkt och när hoven så tillslut landar är det relativt långt bak. Här skulle det vara lägligt med lite bilder men jag har tyvärr inga.

Undertramp är av större betydelse än övertramp då övertrampet kan avgöras av att hästen bär mer vikt på frambenet medan undertrampet alltid beror på hur hästen sätter ner bakbenet i förhållande till höften.

Hursomhelst om man pratar om samling så är inte undertrampet särskilt intressant om man inte samtidigt ser till hur mkt skjutkraft hästen använder. Dvs hur långt den står kvar på bakbenet efter höften.
Ju mer samling desto mer undertramp och mindre skjutkraft helt enkelt.
I en piaff så använder hästen minimalt med skjutkraft men mer undertramp. Den har dessutom noll övertramp.

_Viva_ skrev:
Har man då en häst som inte vill ta i kan man uppleva att hästen istället inte tar i utan tar kortare steg/minskar farten. På så vis undviker hästen att trampa in under tyngdpunkten trots att den är korrekt böjd och placerad.

Fast de flesta hästar minskar ju farten när de börjar bära, just för att det blir jobbigt och de inte längre kan skyffla sig framåt.

Instämmer :) Och min kuse verkar bli lugnare för att han hamnar i balans. När han har en bra böjning och lyssnar bra på hjälperna. Det är enda tillfället jag inte upplever att han drar iväg vare sej i sidled eller framåt.
Det är en jättetuff känsla när man har en häst som tidigare varit "framåt, framåt!!" och knappt kunnat arbetas i skritt för att han "springer iväg" i förvirring. Och så kommer man till det läget att han smyger sej fram med ett steg i taget MEN med vikt fördelad på bakbenen, böjning och avslappning i kroppen och höjd rygg :) DET kallar inte jag att fuska ;)

Märkte det rätt tydligt om man jämför ridpasset idag med för några dagar sen. För han sprang för mycket i hagen och fick tillbaka någon gammal låsning som sitter i höfterna/ryggen och gör att han inte kan vinkla bekbenet under sej utan att det blir obekvämt (inte så farligt, men Equiterapueften ska komma och titta på det imorgon) så för några dagar sen när jag red och låsningen inte fanns så gick han jättelugnt och fint nästan hela ridpasset och jobbade bra så länge jag själv gjorde rätt. Idag kände jag att hela hästen ville försvinna iväg i snabbare tempo eller förlora böjningen när man började komma åt bakbenen :( Jobbigt när det blir så, men man lär sej iallafall något (att lyssna på hästen?).

Bra definitioner av skjutkraft samt skillnaden mellan övertramp/undertramp. Tackar!

Mvh Monika

Kul att jag "lyckades" gilla din häst! har kommit på att jag gillar nr 4 också, den ser ut att ha mindre skjutkraft är ex 2. Hur ser 3 och 4 ut i helbild?

Mvh Monika

Jag vet inte. Ska se om jag hittar dem...

T

Precis.
Just därför är det ryttarens uppgift att verkligen känna att hästen trampar under sig och att tempominskningen kommer pga detta och inte för att hästen minskat tempot för att slippa ta i.

Sv: Re: Kliva förbi tyngdpunkten vs övertramp/undertramp

Emindy sa:

"Att trampa förbi tyngdpunkten = motverkar syftet med skolorna, dvs stärka hästens fyra bakben."

Jag har aldrig sett en häst med fyra bakben... :D

Jomen, har du aldrig hört talas om barockens fyra hörnpelare(r)? :smirk:

Höger inner bak, höger ytter bak, vänster inner bak och vänster ytter bak.

Alla Barockhästar har åtta ben totalt ju!!! :banana:

Mvh Monika

Första bilden går inte att uttala sig om i just detta fallet, eftersom det är så långt kvar tills hästna landar.

Andra bilden har 2 cm luft kvar, och en BRA böjning i hasen. Fullblodsmodeschang på hästen? Bra kruppa hur som helst! Men kort rygg. Enl min erfarenhet burkar såna här hästar ha svårt med balansen så fort man får bakbenen att börja gripa för sig, för de kommer långt fram och det blir lättejobbigt för dem + att stödjeytan inte är så stor. Det är lätt att kräva för mycket, men man måste gå lugnt till väga. Jobba på harmonisk böjning i alla leder i bakbenen, förutom takt, avslappning, kontakt...

Skulle vara kul att se hela bilden ;-)

T

Det finns en del fullblod i hästen precis som du säger, men det är "ren" dressyrstam. Ryggen är mkt kort! Hästen måste bli kvickare fram, som det är nu hinner han inte alltid undan bakbenen. Det blir en del balansproblem och "slå i sko".

Kolla PM-boxen!

Mvh Monika

Senast ändrad av en moderator:

Curtis skrev:
Jomen, har du aldrig hört talas om barockens fyra hörnpelare(r)? :smirk:

Höger inner bak, höger ytter bak, vänster inner bak och vänster ytter bak.

Alla Barockhästar har åtta ben totalt ju!!! :banana:

Mvh Monika

Har de fyra framben också? :)

Sleipner var ju den första barockhästen! :rofl: historia, du vet :angel:

Visst var det lite långsökt...men kul!

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
959
Senast: cassiopeja
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Min häst har jag ridit in själv och vi kämpar på så gott det går! Men det känns så tungt ibland.. Han är en...
Svar
13
· Visningar
2 865
Senast: Koppen
·
Hästhantering I april 2006 hämtade en mycket lycklig 17-åring hem sin allra första häst, ett urgulligt 4-årigt travarsto vid namn Anna, och det visade...
2
Svar
35
· Visningar
5 552
Senast: Pettsson
·
Träning Jag fick i en annan tråd en massa frågor på det. Och tyckte att svaren passade bättre här. Kräver du samma sak i utbildningen av...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
15 409
Senast: Pettsson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV