Kliva förbi tyngdpunkten vs övertramp/undertramp

Att sila mygg och svälja kameler

... tycker jag lite att det här är. Att bara prata om hur mycket hästen trampar in under tyngdpunkten - det ger sig självt när hästen börjar bära sig, var den ska trampa någonstans. Jag tror att anledningen till att folk gärna tittar på hästens hovar, hals och huvud är för att det är lättast att se förändringar där. När man istället borde fokusera på hur revbenskorgen bullar ut ojämnt på sidorna, hur ryggradens skolios ser ut, och bakbenens ojämnhet. Jag vill mena att dessa saker är långt viktigare än att mäta hur långt under magen hästens hovar är. En travhäst (linjegångare) sätter bakhovarna väldigt långt fram, är den då en bra dressyrhäst..?

Sv: Att sila mygg och svälja kameler

Dessutom, hur många av er kan med handen på hjärtat säga att ni vet var hästens tyngdpunkt befinner sig för tillfället, och sen känna huruvida bakhovarna trampar dit eller ej? Jag kan det INTE. Men jag gick också på "myten" innan, när jag också bara hade Bent som enda förebild.

Sv: Kliva förbi tyngdpunkten vs övertramp/undertramp

Du har så rätt. :bow: men vad ska vi nördar göra när vi inte har annat för oss. Min sambo vill av någon underlig anledning inte diskutera sådana frågor. :p

Sv: Att sila mygg och svälja kameler

Dreamer skrev:
Dessutom, hur många av er kan med handen på hjärtat säga att ni vet var hästens tyngdpunkt befinner sig för tillfället, och sen känna huruvida bakhovarna trampar dit eller ej?

Jag satt precis och klurade på det. Alltså, hur ser/känner man om hästen träder in under sin tyngdpunkt och inte förbi? Det är betydligt lättare att se om hästen är bakom sig, tycker jag.

Frågan är om detta ens går att se? Kanske måste det kännas?

Däremot är det ganska lätt att känna om jag inte befinner mig "tillsammans" med hästens tyngdpunkt. Då blir det obalans i min sits, då krävs det muskelkraft för att sitta kvar i position. Om det känns så vet jag att det är min position som måste ändras.

Curtis skrev:
men vad ska vi nördar göra när vi inte har annat för oss.

Som sagt, kolla på ryggradens svängningar. Kolla vilket bakben hästen jämt vill ha längst fram när den står och vilar. Kolla vilket håll manken tiltar, och åt det håll hals och huvud vill peka.
Var är hästen lättast att böja och var gör den sig bara till en fällkniv som bara vräker sig på sin "spets" - "ytterbogen" med hela sin vikt.
Titta på hästen bakifrån och kolla hur bäckenet ser ut, är bäckenkammarna på samma höjd?Hur ser ditt eget bäcken ut - har du lättare att böja ryggen åt ena än åt andra hållet? Osv osv. Finns massor med andra saker som är viktigare än hästens hovar. :D

Var har du lärt dig alla dessa fiffiga knep? Vad ska jag göra med mina upptäckter? Med andra ord: boktips behövs!

Jag satt precis och klurade på det. Alltså, hur ser/känner man om hästen träder in under sin tyngdpunkt och inte förbi? Det är betydligt lättare att se om hästen är bakom sig, tycker jag.

Jag tycker att det känns ganska tydligt när hästen "rinner" förbi tyngdpunkten mot när den kommer under den. Så länge den kliver förbi är den inte i full balans utan glider med rörelseenegin likssom. Det känns inte som om man när som helst reglera hästen.
Då de kommer in under tyngdpunkten blir man ju buren, hästen känns stabil och lättflyttad.

En felaktig öppna där min pålle kliver förbi känns överilad och då hoven hamnar rätt blir det genast jobbigare och det hela segar till, blir kontrollerat, medvetet och distingt. Fast ändå lätt. Det känns ju så lätt att bara åka med då det blir rätt.
Då de trampar förbi uppstår problem än hit än dit. Tempot för högt, bog som far iväg, hals förböjd eller något annat. Fast orsaken till att de kliver förbi från början är kanske att de var antingen förböjda eller inte böjda alls.

Övertramp vid tex fri skritt tycker jag mestadels beror på att frambenen hålls kvar i backen så länge att bakhoven kommer ner långt framför framhovens spår.
Undertrampet kan man väl börja spana efter då hästen börjat hitta en form och jobbar med mer struktur på kroppen. Meningslöst att mäta undertramp på häst utan form för att jobba dressyrmässigt. (exemplet med linjetravaren!!)
Vad kallar man det då hästen tex kliver förbi tyngdpunkten i en öppna? Är det övertramp i sidled eller kallar vi det raskt för skänkelvikning i stället. Nej, då ska de vara raka i kroppen väl?

Det du ska göra är att räta ut alla dessa konstigheter - det leder till att ryggen kan bli rak, kotorna ligga framför varandra, pusha varandra bakifrån och fram, och på så sätt kan hästen börja bära - eller rättare sagt, den har inget val, det du gör här är att framkalla en reflex som säger åt hela hästens kropp att välva sig.
Bakben pushar på lika hårt, och skjuter därför inte hästen snett (på en bog).

Det är ju inte tänkt att hästen ska skjuta sig mot en bog i böjningen. Ibland blir det fel och hästen skjuter sig fram med yttar bak istället för att bära upp med inner bak. men jag tycker ändå mig känna värdet av att rida hästen böjd.
Effekten har varit remarkabel och då styrkan infunnit sig blir det inte fel så ofta.
Sedan så kan ju ryggen jobba dynamiskt och skjuta på framförvarande kota ändå... Blir ryggen frikopplad när den är böjd?

Ni som är emot böjning. Kan ni säga hur ni kommer åt problem som en kort vänster ryggsida eller ensidigt orörligt ländparti. Hur kan ni veta att hästen verkligen går med kotorna riktigt placerade framför varann? Jag tycker det låter hopplöst svårt att få ryggen att bli rak utan att röra på den likt åt båda håll. Stretching bör ju göras liksidigt och utan den är det svårt att få en påverkan på kotornas/skelettbenens placering.

-Och hur vanligt är det att en häst tar i lika mycket med båda bak. Som erik adielsson säger, en av alla tusentals hästar han kört var "jämfotad".(Mack Lobell) ALLA andra är starkare i ena bak. Hur påverka det utan att isolera en typ av arbete och skola benens svaga lägen.
Det är sällan travfolk lyckas utan tex longering eller annat arbete där man tränar en sida i taget.

När man rider hästen framifrån och bak, oavsett om man drar i en tygel eller två, och oavsett om man har graman eller stång på häst som inte är redo för det, så gör man det omöjligt för hästen att röra sig rätt. Skoliosen i ryggen blir snarare värre av allt bändande i halsen.

Jag är inte emot böjning generellt, jag tycker det är himla bra, men jag anser att det är svårare att rida en häst rätt böjd, än att rida den rätt rakt. Och att sitta och träna på dåliga saker är att nöta in det dåliga i systemet.
Kan man rida en häst korrekt på böjt spår - shoot!
Det jag ser är dock hästar ur balans, som faller på en bog eller håller i sig och gör sig styva i rygg och hals. De gör en fällkniv som består av två styva raka balkar (halsen och ryggen) och ett överrörligt gångjärn (framför manken). Och detta är det jag ser även hos de "duktigare" personerna inom AR....

----

Titta på en ryggrad och ser hur den ser ut. Det finns "dörrstoppar" på varje kota som ligger mellan nästa kotas dörrstoppar. De tjocknar ju längre in mot kotan de kommer. Ju tightare hästen håller sin rygg (kortare) ju mer kilas kotorna fast i varann. En häst som är ur balans börjar med att hålla i sig i ryggen, den går in i spjärn. Hela reflexsystemet säger åt hästen att svanka.
Att börja försöka bända och böja en sån här rygg kan inte leda till annat än problem.
Tyngdpunkten ska flyttas bak, därefter blir det lättare att rätta bogarna och med sitsen göra hästen rakare.

På din fråga: Kiropraktor, feldenkreis och god ridning tror jag mer på, än bändning, stretching och kontraböjning.

Hur vi kan veta att hästen verkligen går med kotorna riktigt placerade framför varann: När den gör det växer ryggen på längden, och hela hästen välver sig. Den kommer in i sitt sökläge där den söker ryttarens hand med sin mun och ryttarens sits med sin rygg. Svansen hålls ut från kroppen. Den driftar mindre och mindre snett om man släpper den. Den förvandlas från ett fult ök till en vacker och harmonisk häst. :)

Klart att alla hästar är olika i bakbenen. Men det är vår förbannade skyldighet att göra dom raka om vi ska rida på dom!

Senast ändrad:

Dreamer skrev:
Det du ska göra är att räta ut alla dessa konstigheter - det leder till att ryggen kan bli rak, kotorna ligga framför varandra, pusha varandra bakifrån och fram, och på så sätt kan hästen börja bära - eller rättare sagt, den har inget val, det du gör här är att framkalla en reflex som säger åt hela hästens kropp att välva sig.
Jag har aldrig tänkt på det på det viset. Ska ta och läsa dina inlägg i den här tråden 100 gånger. Sedan kanske jag har lärt mig något, utan att ha erfarenhet av det! :idea:

Men kotorna går ju åt olika håll beroende på vilket/ vilka ben som belastas tex. i trav när hästens vänsterbak når markkontakt så roterar pelvis åt vä. th10 höger vilket resulterar i en dorsalflexin i ryggraden

Det är inte så lätt att förklara, jag har tränat i tre år för samma tränare (2-4 ggr/månad plus weekendlånga kurser, ca 5-6/år) och därmed tränat upp mitt balanssystem. Första året ägnade vi mest åt att jag skulle lära känna min kropp och hästens kropp. Så dåligt red jag förr i tiden att jag inte fattade vilket balanskänsligt djur hästen var... Och jag hade noll kontakt med min egen kropp (nu överdriver jag nog, jag var väl inte sämre än vilken hobbyryttare som helst utan förflutet i idrotten), så det första året gick väldigt långsamt för mig och min häst.

Detta gör samtidigt att jag inte helt lätt kan sätta ord på exakt hur man gör för att kontrollera tyngdpunkten, dessutom är jag själv i början på min utbildning och kan inte alls kontrollera den hela tiden. (Hade jag kunnat det, hade jag tävlat!) Om jag säger vad jag gör och hur jag känner är det inte säkert att det är något som just Du kan ta till dig, eftersom du inte har samma bas som jag. Din kropp är troligen helt annorlunda min, din häst är annorlunda min, du har en annan bakgrund än jag osv. En god lärare ser vad just Du behöver för instruktioner, men jag har ju inte en susning om hur du rider över nätet.

Förstår du vad jag fikar efter? Jag kan ge några exempel på hur du kan komma i kontakt med din hästs tyngdpunkt, men glöm inte att detta är saker som _jag_upplever som viktiga, det är inte alls säkert att detta är lika viktigt för andra/dig:
1. Sitt stilla.
2. Sitt stilla. (Detta kan inte nog understrykas)
3. Varför inte rida och blunda och känna var din häst är. Ofta slår balanssystemet på lite bättre om du stänger av de andra (som synen). Försök förställa dig din hästs tyngdpunkt som en järnkula i ett labyrintspel och känn var någonstans den är. Kanske den har en förkärlek för att ligga i vänster bog? Troligen är den inte alls mellan dina vader, så som många tror. Den är i regel i bogarna...
4. Vad kan du göra åt det? Kan du få järnkulan att komma lite mer i mitten? Använd dina ben (inte hälar, utan bli en "vägg" istället), dina magmuskler. Om det behövs, bromsa hästen. Den får inte rinna iväg framåt. Hellre en lite för såsig skritt än en snabb.
5. Om du vill leka med tyngdpunkten i traven, stå i fältsits (stabil - spänn magmusklerna!!!) och luta överlivet gradvis framåt tills du märker var hästen börjar bli något något sviktigare i steget och inte "faller" sig fram i traven. När du hamnar med överlivet i rätt härad (ovanför hästens tyngdpunkt), måste den börja bära sig på ett annat sätt. (Detta är givetvis inte samling, det är bara trav som är lite mindre på bogarna). Stå kvar tills du känner att ni har er tyngdpunkt gemensam och så att du får in en känsla för det. Backa överlivet en millimeter. Drattar hästen iväg, så har den inte backat sin tyngdpunkt ihop med dig. På det igen. Förstärk ev med halvhalt.

Ja, men en ryggrad som rakriktats är fri att röra sig. Rörelserna blir böljande och ej stumma. Tänk istället vad som händer när ryggraden böjs en längre tid och "dörrstoppen" tar i framförvarande kota länge. Hur sviktigt blir det då? Vilket utslag finns det i ryggraden för att gången ska bli fri (då rörelsen från ett bakben kan gå upp genom kroppen). Det finns ju en anledning till att man inte ska böja för länge och mycket, om man vill ha fram en bättre gång i sin häst vill säga. Vill man inte det, så har det ju ingen betydelse.

Nitus, jag förstår f ö inte för fem öre ditt uttalande om hästar som är olika bak? All ridning syftar väl till att få hästen mer jämn, även barockridning? (Att vi är överens om att hästen naturligt är ojämn är en självklarhet)

Carmenzita skrev:
Varför inte rida och blunda och känna var din häst är. Ofta slår balanssystemet på lite bättre om du stänger av de andra (som synen). Försök förställa dig din hästs tyngdpunkt som en järnkula i ett labyrintspel och känn var någonstans den är. Kanske den har en förkärlek för att ligga i vänster bog? Troligen är den inte alls mellan dina vader, så som många tror. Den är i regel i bogarna...

Har prövat att rida och blunda tidigare. Det är bra att göra när man blir linad/sitstränad. Men jag måste undersöka var min hästs tyngdpunkt befinner sig.

Dreamer skrev:

Så sant, så sant...

T

Intressant att diskutera med er som har en lite annan syn på det hela! Måste pröva det jag lärt mig och se om det håller efter att ha läst era argument!
Såklart färgas åsikterna av vad man sett och det är svårt att vara benhård i sin inställning då man inte vet vem man talar med...

Om att hitta hästens tyngdpunkt genom att luta sig fram osv.
-Jag har fått lära mig att så snart som möjligt lära hästen att bära upp sig så hans tyngdpunkt närmar sig min. Förutom i grundarbetet då jag ridit i lite avlastningssits och då haft mer vikt framåt.
I stället för att luta sig fram och sedan försöka locka med hästen bakåt får han kliva in (utgångsläge såklart avslappnad rygg som KAN böjas utan bändande fram, böjer bara med sitsen) mot tyngdpunkten och flytta bak sin så att våra tyngdpunkter går mer ihop.
Att försöka böja häst som spänt sig och låst ryggen har jag aldrig trott ger något annat än problem! Utgångsläget måste ju vara avspänd rygg! Araben med nackproblem tog jag lite i munnen för att lossa spänningarna lite så hon skulle ge efter i nacke o rygg, men andra fräsha hästen sitter jag bara på inner sittben och han går avspänt böjd. Inga dörrstoppar som hindrar i det läget känns det som!

Ang tyngdpunkten: När hästen känns stadig har den i regel en bra tyngdpunkt. Känns den "fladdrig" eller sänkt i ryggen har den inte det. Så stabilitet eftersträvas :)

Vad gäller övertramp vid longering så tycker jag det är lite av ett kvitto på att hästen inte är blockerad i muskler och kotor, är den blockerad har den ofta sämre övertramp OM man longerar fritt och inte i "barocksyfte". Den kan vara blockerad eller spänd i muskler även om den har bra övertramp men jag ser hellre att den har övertramp när den går fritt än att den tar korta steg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
959
Senast: cassiopeja
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Min häst har jag ridit in själv och vi kämpar på så gott det går! Men det känns så tungt ibland.. Han är en...
Svar
13
· Visningar
2 865
Senast: Koppen
·
Hästhantering I april 2006 hämtade en mycket lycklig 17-åring hem sin allra första häst, ett urgulligt 4-årigt travarsto vid namn Anna, och det visade...
2
Svar
35
· Visningar
5 552
Senast: Pettsson
·
Träning Jag fick i en annan tråd en massa frågor på det. Och tyckte att svaren passade bättre här. Kräver du samma sak i utbildningen av...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
15 409
Senast: Pettsson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV