Sv: Hur jag får mina hästar pålitliga.
KL
blev visst lite långt, men visste ej vart jag skulle lägga frågan, hästhantering och här kändes bäst.
Har läst större delen av tråden och måste säga att jag håller med om allt och har alltid hanterat mina hästar på detta sätt, de har alltid varit väluppfostrade och snälla samtidigt som de varit duktiga tävlingshästar (främst hoppning och fälttävlan).
Har nästan alltid haft unghästar som jag utbildat själv, men för 11 år sedan skadade jag mig allvarligt (förlamad vä sida) och har sedan dess ridit handikappdressyr med 3 SM starter bl.a. Min förra häst var en riktig stjärna en gammal dam som gått St:Georges dressyr, hon fick tyvärr pålagringar vid 21 års ålder och är icke längre med oss.
Eftersom jag vet att jag aldrig kommer att hitta en häst som henne igen, bestämde jag mig för att köpa en yngre häst och jobba med från början själv.
Det blev en väldigt mycket yngre häst, en fyraåring och detta till allas förfäran. Hur ska en handikappryttare kunna ha en unghäst?
Till saken hör att han har ett psyke som är stabilare än de flesta hästar jag mött, både i hantering och i ridning (när jag provred honom var han riden ca 30 ggr och vi råkade rida in i väggen pga missförstånd, detta bekom honom inte alls).
Nu är han sex år och inte så mkt riden (som en välriden 4a-åring) som jag skulle önska (pga stulen sadel och annat som inte har med hästen att göra), men han är fortfarande extremt snäll och försiktig med människor.
Döm om min förvåning när stallägaren säger till mig när jag nämnde att jag köpte honom pga det stabila psyket, att
"du kan ju inte tro att han kommer vara sån jämt, han kommer säkert att bli en riktig jäkel som äldre, unghästar ändrar sig ju"
Detta leder till min fråga.
Är det bara jag som aldrig varit med om att stabila unghästar blivit som totalt förbytta. visst att de kan börja testa ryttare eller de som hanterar den, men HELT förbytt (dvs osäker och elak)?
Mitt motto är visserligen, som någon nämnde i början på tråden, att "hästar blir som du förväntar dig att de ska bli" eller enklare, de blir vad du gör dem till.
Sen gäller det ju också att inte pressa de unga hästarna för mycket så att de börjar protestera, eller är jag helt fel ute och kan förvänta mig en galen häst om ett tag?
Visserligen spelar det ingen roll hästen stannar hos mig, jag älskar honom, i värsta fall får jag börja rida på andra ställen om det skulle gå åt fanders.