Sv: Hur jag får mina hästar pålitliga.
Intressant tråd!
Jag har faktiskt funderat över och studerat mina hästars beteenden och tycker att det är jätteintressant. Har haft olika typer av hästar, dock mest unghästar eftersom de är roligast att jobba med och man kan forma dem själv. Har ofta undrat varför mina hästar är så himla snälla, när man hör talas om alla möjliga typer av monster till hästar. Är det hästarna det beror på eller på mig?
Kan ju beskriva lite av mina hästars olika beteenden, kanske kan du hjälpa mig att analysera lite...
Häst 1. Följer mig som hund. Om han försöker fly i hagen schasar jag iväg honom och sen ber honom att komma. Han kommer direkt. "Kramar" mig och kliar mig på ryggen med mulen när jag borstar och kratsar hovarna, kan stå lös i stallgången. Lyssnar väldigt bra på rösten, t ex vid olika kommandon (trav, galopp, osv..) Sparkar, biter, hoppar och studsar aldrig, mer än nåt enstaka glädjeskutt nån gång. Kan utsätta honom för allt möjligt som att t ex klä in honom i presenning fast han eg är ganska lättstressad av sig. I somras så attackerade han faktiskt shettisen när hon stegrade sig mot mig och brottade ner henne. Varför?
Häst 2. Busig shettis f. 05 som ett antal gånger har stegrat sig mot min rygg när hon gått bakom mig, har nu inte gjort det sen i somras. Man kan göra precis vad som helst med henne utan att hon bryr sig det minsta. Lätt att hämta i hagen. Lite bufflig när man öppnar boxdörren, men nu reagerar hon iaf när jag genom kroppsspåket säger stopp, vilket hon inte gjorde innan. Vill gärna prova att tugga på allt.
Häst 3. f. 03 Nykomling i stallet. Kastade sig bakåt så fort man försökte sätta på grimma, gör inte så längre. Ville ej fångas vid t ex löshoppning. Inte heller följa efter mig om jag släppte lös honom och började gå. Nu börjar han att komma frivilligt och också följa efter mig. Var nervös och stressad när han stod uppbunden i stallgången, ville helst inte låta sig grejas med för mkt. Står nu snällt utan att gå fram och tillbaka och trivs med att bli ompysslad, t o m av småbarnen. Han har ändå bara varit här nån månad.
Ja, vad är det som gör vissa beteenden och vad gör att de ändras? Vore snällt om du ville hjälpa mig analysera/förklara..