Klippning, hel eller halv?

Varför klipper du inte själv ? Är ju så mycket enklare än att boka nån annan ?

Jag har aldrig klippt mitt nuvarande sto själv! :D Har betalat en tjej i stallet som har en svindyr och bra maskin. Jag har schamponerat dagen innan, hon klipper dagen efter när det passar henne. Och jag kommer ut till nyrakad häst! Superbekvämt.
Förutsätter dock att man har 1. En snäll häst och 2. En snäll tjej i stallet.

Mitt sto helklipps alltid. Är ute ca 8h om dagen. Jag ser inget hinder med att behöva kompensera med täcken, varken ute i hage eller inne i box/på gången. :)

Hon är av den sortens halvblod som får ponny-päls och blir väldigt svettig.

Hur tänker du då ang hästens grund att anpassa sig ? Varför skulle det spela roll tänker du som motivering ? :confused: Om du klipper bort all päls spelar det i ngen roll när eftersom du oavsett måste ersätta med täcken .

Om du klippt den redan och sen klipper lite till spelar ju ingen roll .

Men om du inte klipper själv utan anlitar ngn att klippa så givetvis blir det ju då lite mer ”meck” att närsom då igen klippa mera .
Varför klipper du inte själv ? Är ju så mycket enklare än att boka nån annan ?

Upptäckte nu att du ändrat inläggen efter att jag svarat.
Varför jag inte klipper själv:
* Jag har ingen egen klippmaskin
* Jag har inte hittat någon BRA maskin att låna eller hyra
* Jag är kass på att få det snyggt

Jag tycker inte man ska klippa mer än vad man behöver. Svettas din häst på ryggen och rumpan? Om inte så är det väll lite onödigt att klippa där.
Min häst måste helklippas på sommaren och hösten då hon har cushings och sätter vinter päls redan i juli... Hon blir svettig bara av att gå i hagen och att rida med den pälsen är ju omöjligt. På vintern om det är kallt halvklipper jag. Skulle inte klippa henne alls om hon hade päls som en normal häst då jag inte rider så hårt.

Upptäckte nu att du ändrat inläggen efter att jag svarat.
Varför jag inte klipper själv:
* Jag har ingen egen klippmaskin
* Jag har inte hittat någon BRA maskin att låna eller hyra
* Jag är kass på att få det snyggt

Jag vet inte om jag direkt ändrat några inlägg men man har väl typ 10 min på sig eller ngt att redigera så möjligt att jag gjorde det samtidigt som vi skrev våra inlägg ganska tätt inpå varandra/samtidigt så något inlägg skrev vi kanske samtidigt osv. Men strunt samma -

Hoppas du landar i ett beslut som blir lyckat :)

@spinxx haha ok ang snäll tjej och snäll häst :)
Jag (som också har en snäll häst och många snälla tjejer i stallet som även de skulle ställa upp) känner mest personligen att det är enklare att göra det själv :) man kan planera/ändra sig samt kompletteringsklippa närhelst utan att vara beroende av nån annan osv .

Men som sagt- det spelar ingen roll - det är ju helt utifrån en själv vad man föredrar och det viktiga är ju att det upplägg man har funkar för en själv på smidigast sätt :)

Jag tycker inte man ska klippa mer än vad man behöver. Svettas din häst på ryggen och rumpan? Om inte så är det väll lite onödigt att klippa där.
Min häst måste helklippas på sommaren och hösten då hon har cushings och sätter vinter päls redan i juli... Hon blir svettig bara av att gå i hagen och att rida med den pälsen är ju omöjligt. På vintern om det är kallt halvklipper jag. Skulle inte klippa henne alls om hon hade päls som en normal häst då jag inte rider så hårt.

Min bild är att helklippning av häst blivit norm bland hobbyryttare utan att det finns ngn egentlig motivering bakom alls.
Det finns många argument att de svettas så mycket osv, men jag har nog aldrig sett en hobbytävlingshäst som blir genomsvettig på ryggen /länden/korset när den är klippt i övrigt men pälsen är sparad där . Om de blir svett i sadelstaden under något extra hårdare pass torkar de ju blixtsnabbt när övriga stora partierna på kroppen är klippta.

Svett i sig är sen inte heller farligt . Hästar med oklippt päls har ett otroligt utstuderat av naturen sätt att just via pälsen transportera bort svetten /blötan från kroppen via pälsens funktion :)

Jag tycker alltför ofta att argumenten att ”hästen måste helklippas för den svettas så enormt” blir väldigt ihåliga och saknar grund i många fall.

Däremot så finns det ju rent ärligt många saker som för oss människor helt klart blir mer smidigt och lätthanterat med en klippt häst !
Tex om de rullar sig mycket i leriga hagar så är de klippta på delarna som täcken inte täcker (vanligtvis hals, mage, ben ) så är det betydligt enklare att borsta bort lera på en klippt päls än om den är oklippt .

Jag klipper helt klart min egen häst mycket av just smidighet för min egen del och har aldrig stuckit under stol med att så är fallet :)

Senast ändrad:
Jag helklipper allt utom ruta på ryggen och halva huvudet. Det är snyggast och han blir så himla äcklig i pälsen annars, han har typ shettispäls. Bor i Skåne så här är rätt milda vintrar men å andra sidan blåser och regnar det desto mer ;) Min häst har även (har haft) lite problem med ryggen men har han tillräckligt varmt täcke så är det inga problem. Vi har uppvärmda skötselplatser så det är inga problem med det heller. Jag tycker inte att det är så bökigt med ländtäcke. Jag har det när jag rider utomhus. På väg till ridhuset har jag ett vanligt täcke över hästen + sadel, som jag tar av när jag går in bara :)

Det här är ju en fråga som det inte finns något svar på. I min värld klipper man precis så mycket eller lite som varje enskild häst behöver.

Min f d häst fick således en spårklippning på vintern för det var vad som behövdes. Min nuvarande häst har PPID och hon helklipps under hela sommarhalvåret och halvklipps under vintern. Det har överhuvudtaget inget med svettningar att göra för svett är inte farligt. Jag klipper min häst för att hon ska orka röra sig. Med andra ord känner jag efter hur hästen känns och klipper därefter. Känner jag att hon börjar sega ihop och blir ovillig att röra sig så är det dags att klippa.

Vi har heltklippt vår eftersom han svettas mycket och ändå trivs bäst med mycket täcke i när han är ute, så då kan vi lika gärna ta rubbet. Eller ja, halva benen och huvudet brukar lämnas.
Snyggare och mer praktiskt helt enkelt (för oss).

Jag har en häst med ganska kort men tjock päls. Bor på västkusten med blåsiga och blöta vintrar som inte blir så kalla. Så jag börjar oftast med en helklippning med rubbet. Nästa gång tar jag kropp och hals för att nästa gång gå över i halvklippning. Skulle han börja svettas eller verka frusen får jag ändra klippningen efter det.

Ja alltså jag har nog mer estetiska problem med att hästen blir svettig än vad min häst faktiskt lider av det. :angel:
Mitt fullblodssto halvklipptes alltid då hon dessutom stod i utebox. Men hon hade överlag så tunn och fin päls att hon, även då hon blev genomsvettig, inte såg ut som en orakad kallblodtravare efter snabbjobb (Som är precis så som mitt nuvarande sto ser ut efter normalt arbete då hon är orakad).

Jag har svårt för lång päls eftersom den i mina ögon ser ovårdat ut. Det gör att hästen är lockig/stripig i pälsen när den är blöt och dammig/saltig som torr.

Det finns säkert sätt att få en lång päls att hålla sig ren och fin men för mig är det inte värt den mödan. :)

Ja alltså jag har nog mer estetiska problem med att hästen blir svettig än vad min häst faktiskt lider av det. :angel:
Mitt fullblodssto halvklipptes alltid då hon dessutom stod i utebox. Men hon hade överlag så tunn och fin päls att hon, även då hon blev genomsvettig, inte såg ut som en orakad kallblodtravare efter snabbjobb (Som är precis så som mitt nuvarande sto ser ut efter normalt arbete då hon är orakad).

Jag har svårt för lång päls eftersom den i mina ögon ser ovårdat ut. Det gör att hästen är lockig/stripig i pälsen när den är blöt och dammig/saltig som torr.

Det finns säkert sätt att få en lång päls att hålla sig ren och fin men för mig är det inte värt den mödan. :)
Håller med dig! Jag blir personligen lite mindre taggad på att träna seriöst när hästen ser ut som ett troll :p

Ja men precis - då klipper man ju utifrån mer personliga anledningar än utifrån hästen . Vilket ju är ok det med som sagt.

Har bara otroligt svårt för alla hobbyryttares ofta förkommande andra resonemang som att ”min häst svettas så otroligt så den måste helklippas pga det för att må bra” osv .

Sen som passus om det handlar om vad man stör sig på - termen RAKA hästen :D
Man klipper ! Precis som kor, får, hund osv :cool::D det är en klippmaskin man använder - ingen rakapparat ;)

Halvklipper om det räcker och funkar. Annars helklipper jag första klippningen och halvklipper nästa.

Täckar ridhästar under geggig säsong. För att slippa sanera häst i x h för att kunna rida. Så graden av klippning påverkar inte jättemycket, alt är inte utan täcke ändå. (Även oklippta täckas för att inte grisa ner sig om de är lagda åt det hållet)

Hur resonerar ni kring att välja mellan hel- och halvklippning? Vad avgör hur ni väljer att klippa?

Jag har beslutsångest deluxe och pållen ska klippas i helgen. Jag ser både för- och nackdelar med båda alternativen och vet inte vad som väger tyngst, så jag behöver input!
Jag skulle säga att det beror på vad man tänker göra med hästen.

Själv kör jag på halvklippning om jag ens klipper om ens det kanske möjligen klipper lite på halsen när hästen är fullt igång. Hästens vinterpäls fyller en funktion, min häst går utan täcke och ser ut som en björn, men det är sällan hon fryser. De gånger jag sett henne frysa är när det varit extremväder.

Jag vet att många som tränar/tävlar aktivt klipper sina hästar, ofta lämnar de på ryggen.

Bestämmer jag själv så helklipper jag helst häst i träning. Man behöver ju egentligen inte klippa allt flr svettens skull men jag tycker det är praktiskt att bli av med all päls. Klipper gärna inkl huvud och ben om hästen är ok med det.

Tycker inte det är svårt alls m täcken. Har helklippt en massa vintrar utan minsta problem att täcka korrekt. Ländtäcke är inte heller ngt problem.

Min medryttarhäst är filtklippt + halva framben. Funktionellt men inget jag hade valt till min egen häst i full träning.

Helklipper gärna pga lättare att hålla huden ren ordentligt. Förra året klippte jag dock halvt, sned linje från manke till flank. Fick kort under magen så jag kunde hålla rent men slapp hålla på med ländtäcken. Samt lite fegt, vågade inte helklippa ifall hästen skulle bli tokpigg och prillig. Hade tänkt helklippa i år så fort det blir kallt nog att täcka men nu har jag visst inga hästar som ska tränas i år så de får ha kvar pälsen tillsvidare.

Kapar tråden lite om det är okej?

Min H.H är inte direkt den "svettiga typen", inte ens på sommaren blir han särskilt svettig efter ett tufft dressyrpass. Det är snarare att man känner att han blir mer varm på vissa ställen.
Och så är det nu. Denna höst och även i våras satte han han vinterpäls av en annan, tätare, fluffigare och vågigare kvalité än han gjort tidigare. Tidigare har han inte haft någon direkt vinterpäls att tala om. Precis på våren har man märkt att det lossnat lite "underull", men texturen och tjockleken har varit fullt jämförbar med sommarpälsen. Nu är den ju dock som rena björnfällen, och jag märker för första gången att han känns väldigt varm på halsens framsida (där pälsen är som absolut allra tjockast/fluffigast förövrigt) efter pass. Det jag funderar på är att klippa där. Vi pratar ett område som är kanske 40 cm långt och 15 cm brett. Samtidigt, som jag både läst här i tråden och på andra ställen, så ska man ju inte klippa i onödan. Och alltså, han känns bara riktigt märkbart varm typ 3 av veckans 6-7 pass, men något varmare där ytterligare någon mer gång/vecka. Om jag bestämmer mig för att klippa, behöver jag tänka på någonting med täckningen? Han har just nu ett 100 gr täcke med 25 gr hals. Kommer han att behöva någon extra tjock hals t.ex.? Stör man någonting med sommarpälsen om man klipper nu/inom de närmaste veckorna på en ändå såpass begränsad yta?

Hur hade ni gjort och varför då?

Och ja, självklart kommer jag ta hjälp av någon kunnig för att lösa den praktiska biten (så snäll som H.H är lär det dock knappast vara något problem!) om det blir aktuellt.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 610
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 650
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 166
Senast: Lady_S
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 447

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka