Klippning, hel eller halv?

@Dressyrtjejen_97 att klippa så lite gör ingen skillnad alls i fråga om täcken. Vanligtvis behöver man inte halstäcke ens på hästar som är klippta helt/hela halsen.

Hur tänker du att du öht skulle störa sommarpälsen nu ? Den är ju inte aktuell på flera månader för det första, och för det andra spelar det ju ingen roll på så lite klippt yta. För det tredje är det sällan sommarpälsen störs oavsett - det värsta som kan hända är att det blir lite fult typ , men vet nog ingen som egentligen haft det problemet heller.

@Dressyrtjejen_97 att klippa så lite gör ingen skillnad alls i fråga om täcken. Vanligtvis behöver man inte halstäcke ens på hästar som är klippta helt/hela halsen.

Hur tänker du att du öht skulle störa sommarpälsen nu ? Den är ju inte aktuell på flera månader för det första, och för det andra spelar det ju ingen roll på så lite klippt yta. För det tredje är det sällan sommarpälsen störs oavsett - det värsta som kan hända är att det blir lite fult typ , men vet nog ingen som egentligen haft det problemet heller.

Tack för jättebra svar! :bow:

Det är ju bra att veta! Tänkte om han skulle frysa halsen av sig annars typ...

Angående sommarpälsen så vet jag ju att den inte börjar växa ut än på flera månader, men tänkte om man redan nu kunde störa "anlagen" för den på något sätt. Men det är ju bra att veta!

Kapar tråden lite om det är okej?

Min H.H är inte direkt den "svettiga typen", inte ens på sommaren blir han särskilt svettig efter ett tufft dressyrpass. Det är snarare att man känner att han blir mer varm på vissa ställen.
Och så är det nu. Denna höst och även i våras satte han han vinterpäls av en annan, tätare, fluffigare och vågigare kvalité än han gjort tidigare. Tidigare har han inte haft någon direkt vinterpäls att tala om. Precis på våren har man märkt att det lossnat lite "underull", men texturen och tjockleken har varit fullt jämförbar med sommarpälsen. Nu är den ju dock som rena björnfällen, och jag märker för första gången att han känns väldigt varm på halsens framsida (där pälsen är som absolut allra tjockast/fluffigast förövrigt) efter pass. Det jag funderar på är att klippa där. Vi pratar ett område som är kanske 40 cm långt och 15 cm brett. Samtidigt, som jag både läst här i tråden och på andra ställen, så ska man ju inte klippa i onödan. Och alltså, han känns bara riktigt märkbart varm typ 3 av veckans 6-7 pass, men något varmare där ytterligare någon mer gång/vecka. Om jag bestämmer mig för att klippa, behöver jag tänka på någonting med täckningen? Han har just nu ett 100 gr täcke med 25 gr hals. Kommer han att behöva någon extra tjock hals t.ex.? Stör man någonting med sommarpälsen om man klipper nu/inom de närmaste veckorna på en ändå såpass begränsad yta?

Hur hade ni gjort och varför då?

Och ja, självklart kommer jag ta hjälp av någon kunnig för att lösa den praktiska biten (så snäll som H.H är lär det dock knappast vara något problem!) om det blir aktuellt.

Fast alltså "varm"? Om hästen inte blir svettig så den blir blöt eller känns påverkad ser jag ingen anledning att klippa.

kl
Jag klippte min 4-åring nu, halvklippning. Hon blir svettig men inte direkt påverkad, klippningen är mest för att vi inte har något täckesbyte så måste lägga på utetäcket efter ridningen igen. Känns bättre om hon är torr och sval igen innan dess och har inte alltid tid att vänta flera timmar efter ridning. :p

Hur resonerar ni kring att välja mellan hel- och halvklippning? Vad avgör hur ni väljer att klippa?

Jag har beslutsångest deluxe och pållen ska klippas i helgen. Jag ser både för- och nackdelar med båda alternativen och vet inte vad som väger tyngst, så jag behöver input!
För mig är en klippning efter hästen behov, jag tittar på hur han svettas och kräver stöd för torktid. Så därför en lite utökad bogklippning.

Fast alltså "varm"? Om hästen inte blir svettig så den blir blöt eller känns påverkad ser jag ingen anledning att klippa.

kl
Jag klippte min 4-åring nu, halvklippning. Hon blir svettig men inte direkt påverkad, klippningen är mest för att vi inte har något täckesbyte så måste lägga på utetäcket efter ridningen igen. Känns bättre om hon är torr och sval igen innan dess och har inte alltid tid att vänta flera timmar efter ridning. :p

Alltså hårremmen känns varmare än omkringliggande och han vill/försöker klia där...

Alltså hårremmen känns varmare än omkringliggande och han vill/försöker klia där...

Fast säkerligen blir din häst varm i pälsen /varmare på vissa partier året om även om du inte märkt det tidigare . Att den blir varmare i pälsen på vissa partier är ju liksom helt normalt - hur ska den annars fungera ang att släppa ut extra värme ? :confused:
Men oavsett så som sagt - vill du klippa så spelar det ingen roll med täcken osv så lite som du avser klippa . Och ang ev störa sommarpälsen så som sagt nej - det är ju denna tid på året man klipper för fullt utan att någon pälssättning inför sommaren öht finns på kartan :)

Hej,
Jag lånar tråden lite. Jag har ett fullblod och jag kan inte bestämma mig för om jag ska klippa henne eller inte. Hon har vart väldigt tunn pga tidigare vanvård och har nu börjat äta upp sig ordentligt och får finare och finare päls. Jag hade egentligen inte tänkt klippa henne pga det då jag inte vill att hon ska bli för kall och tappa för mycket energi. Nu svettas hon däremot när vi rider, vid medelhård träning, jag rider nästan aldrig riktigt hårda pass. Korta pass med trav och galopp i ridhuset har hon bara blivit lite svettig av. Hon svettas på hals, bog, där sadelgjorden sitter och under sadeln. Bör jag klippa henne? Och i så fall hur mycket?

Hej,
Jag lånar tråden lite. Jag har ett fullblod och jag kan inte bestämma mig för om jag ska klippa henne eller inte. Hon har vart väldigt tunn pga tidigare vanvård och har nu börjat äta upp sig ordentligt och får finare och finare päls. Jag hade egentligen inte tänkt klippa henne pga det då jag inte vill att hon ska bli för kall och tappa för mycket energi. Nu svettas hon däremot när vi rider, vid medelhård träning, jag rider nästan aldrig riktigt hårda pass. Korta pass med trav och galopp i ridhuset har hon bara blivit lite svettig av. Hon svettas på hals, bog, där sadelgjorden sitter och under sadeln. Bör jag klippa henne? Och i så fall hur mycket?
Alltså lite svettigt är ju inte farligt.
Jag hade kollat hur snabbt hon torkar istället.

Min häst svettas utan klippning men torkar snabbt, onödigt att klippa tycker jag.

Alltså lite svettigt är ju inte farligt.
Jag hade kollat hur snabbt hon torkar istället.

Min häst svettas utan klippning men torkar snabbt, onödigt att klippa tycker jag.
Håller med! Orkar den lika mycket som den brukar så är det inte "farligt". Men känns den flåsig och trött kanske man kan raka bringan och halva halsen?

Rakade min nu, rejält lurvig. Gått kanon att rida ute, men jag kände att hon blev påverkad i ridhuset. Rakade hals och nog, bringa typ.

Hej,

Svettig på hals, bog och under sadeln är ju helt normalt och jag skulle inte klippa av enbart den anledningen.
Känns hästen påverkad av pälsen annars? Orkar mindre osv? Om inte så hade jag nog låtit pälsen sitta kvar.

Svettig på hals, bog och under sadeln är ju helt normalt och jag skulle inte klippa av enbart den anledningen.
Känns hästen påverkad av pälsen annars? Orkar mindre osv? Om inte så hade jag nog låtit pälsen sitta kvar.
Ja det är ju normalt men man klipper ju även om det är normalt m svett?
Svett tar tid att torka, måste svampas så det inte blir risk för skav osv. Bättre klippa så man slipper allt sånt.

Hej,
Jag hade klippt, typ halvklippning, filtklippning eller liknande om du inte vill ta så mkt.

Som jag skrivit innan.
Min ena klipper jag allt på när älgflugorna vaknar till, Simba fullkomligt kastar sig mot väggarna med full kraft om han har sådan på sig och rullar sig som kraftig kolik.

Annars klipper jag om hästen känns slöare, här tack och lov aldrig varit i behov av att klippa hela hästen på någon av mina på vintern dock har det blivit hela på hösten för älgflugorna och en ponny som på äldre dagar behövde det på våren om värmen kom tidigt.

Tack för alla svar. Det blev en halvklippning trots allt. Hon blev väldigt svettig de sista dagarna vilket tog lång tid att torka och jag märkte att hon blev flåsig och märkbart påverkad av det. Däremot har jag inget täcke med hals, är det något som behövs när man klippt halsen?

Tack för alla svar. Det blev en halvklippning trots allt. Hon blev väldigt svettig de sista dagarna vilket tog lång tid att torka och jag märkte att hon blev flåsig och märkbart påverkad av det. Däremot har jag inget täcke med hals, är det något som behövs när man klippt halsen?
Min har bara hals om det är kallare än typ -20.

Min har bara hals om det är kallare än typ -20.

Mitt russ sätter en rejäl vinterpäls. Och han är den lättsvettade typen. Svettas alltid mängder, löddrar även av bakseleremmarna uppe på ryggen i sommarpäls. Han tränas 6 dagar i veckan rätt tufft, är i full tävlingskondition. I höstas började jag med spårklippning. Sen blev det hela halsen också. Och sen mer av magen. Och sen täckesklippning. Och sen lite högre täckesklippning. Sen åkte allt av - mot mina principer. Nu fungerar min vardag igen.
Det som fick mig att välja helklippning var att jag helt enkelt inte på ett praktiskt sätt kunde få honom torr i all sin päls innan jag kunde lägga på ett täcke och släppa ut i hagen. Efter träning tog honom många timmar att bli torr i pälsen trots ull/fleecetäcke (alltså även uppe på rygg/länd) och jag kände mig inte helt bekväm med att lägga på ett utetäcke på en blöt häst oavsett utlovad andasfunktion. Jag tränar ofta tidigt på morgonen innan jag åker till jobb, så det blev opraktiskt med all päls. Han är känslig för regn i kombination med vind och behöver - trots tjock päls - skyddas från detta j*vla skånevinterväder. Hade det bara varit kyla ute så hade han torkat upp utomhus genom att äta sig torr. Nu när han är helklippt så är han betydligt piggare också. Så till nästa år kommer jag troligtvis att helklippa honom då också.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 610
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 650
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 166
Senast: Lady_S
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 447

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ännu en kvinna
  • Mandela effekten
  • Gift vid första ögonkastet 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat