Varför klipper du inte själv ? Är ju så mycket enklare än att boka nån annan ?
Jag har aldrig klippt mitt nuvarande sto själv!
Förutsätter dock att man har 1. En snäll häst och 2. En snäll tjej i stallet.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hur tänker du då ang hästens grund att anpassa sig ? Varför skulle det spela roll tänker du som motivering ?Om du klipper bort all päls spelar det i ngen roll när eftersom du oavsett måste ersätta med täcken .
Om du klippt den redan och sen klipper lite till spelar ju ingen roll .
Men om du inte klipper själv utan anlitar ngn att klippa så givetvis blir det ju då lite mer ”meck” att närsom då igen klippa mera .
Upptäckte nu att du ändrat inläggen efter att jag svarat.
Varför jag inte klipper själv:
* Jag har ingen egen klippmaskin
* Jag har inte hittat någon BRA maskin att låna eller hyra
* Jag är kass på att få det snyggt
Jag tycker inte man ska klippa mer än vad man behöver. Svettas din häst på ryggen och rumpan? Om inte så är det väll lite onödigt att klippa där.
Min häst måste helklippas på sommaren och hösten då hon har cushings och sätter vinter päls redan i juli... Hon blir svettig bara av att gå i hagen och att rida med den pälsen är ju omöjligt. På vintern om det är kallt halvklipper jag. Skulle inte klippa henne alls om hon hade päls som en normal häst då jag inte rider så hårt.
Håller med dig! Jag blir personligen lite mindre taggad på att träna seriöst när hästen ser ut som ett trollJa alltså jag har nog mer estetiska problem med att hästen blir svettig än vad min häst faktiskt lider av det.
Mitt fullblodssto halvklipptes alltid då hon dessutom stod i utebox. Men hon hade överlag så tunn och fin päls att hon, även då hon blev genomsvettig, inte såg ut som en orakad kallblodtravare efter snabbjobb (Som är precis så som mitt nuvarande sto ser ut efter normalt arbete då hon är orakad).
Jag har svårt för lång päls eftersom den i mina ögon ser ovårdat ut. Det gör att hästen är lockig/stripig i pälsen när den är blöt och dammig/saltig som torr.
Det finns säkert sätt att få en lång päls att hålla sig ren och fin men för mig är det inte värt den mödan.![]()
Ja alltså jag har nog mer estetiska problem med att hästen blir svettig än vad min häst faktiskt lider av det.
Mitt fullblodssto halvklipptes alltid då hon dessutom stod i utebox. Men hon hade överlag så tunn och fin päls att hon, även då hon blev genomsvettig, inte såg ut som en orakad kallblodtravare efter snabbjobb (Som är precis så som mitt nuvarande sto ser ut efter normalt arbete då hon är orakad).
Jag har svårt för lång päls eftersom den i mina ögon ser ovårdat ut. Det gör att hästen är lockig/stripig i pälsen när den är blöt och dammig/saltig som torr.
Det finns säkert sätt att få en lång päls att hålla sig ren och fin men för mig är det inte värt den mödan.![]()
Jag skulle säga att det beror på vad man tänker göra med hästen.Hur resonerar ni kring att välja mellan hel- och halvklippning? Vad avgör hur ni väljer att klippa?
Jag har beslutsångest deluxe och pållen ska klippas i helgen. Jag ser både för- och nackdelar med båda alternativen och vet inte vad som väger tyngst, så jag behöver input!