Klippning, hel eller halv?

Problematisk

Trådstartare
Hur resonerar ni kring att välja mellan hel- och halvklippning? Vad avgör hur ni väljer att klippa?

Jag har beslutsångest deluxe och pållen ska klippas i helgen. Jag ser både för- och nackdelar med båda alternativen och vet inte vad som väger tyngst, så jag behöver input!

Jag är "lat" och tycker det är bökigt när man behöver typ 3 ländtäcken för att rida så jag brukar köra nån variant av täckesklippning eller spårklippning. Då kan hästen (de flesta dagar) stå på gången (kallstall) och bli borstad utan att jag behöver fippla med täcke.

Sen är det inte helt snyggt att delvis klippa en svart häst. Men det skiter jag i, faktiskt.

Jag tycker bäst om halvklippning, så har hästen en egen luftspalt mot täcket och man behöver inte ha ländtäcke när man jobbar hästen (har före och efter jobb men det är bara för att värma upp musklerna lite extra :).)
Sen så brukar jag börja med en halv halvklippning för att se om de behövs ngt mer, klipper halva ansiktet, halva halsen och slutar i armvecket så att man klipper bringa men lämnar ben och allt bakom sadelgjords läget. Trevligt att slippa klippa magen :p.

Sen klipper jag mer om det behövs.
Nuvarande häst behöver nog inte klippas alls, rider en 3-4 dagar i veckan max och det är inte ngn hård träning, så hon får ha kvar sin päls ett tag till ^_^.

Tycker det beror mycket på många saker.
Hur mycket dom går ute, klimatet där man bor, hur mycket rider man -egentligen- , hur påverkas hästen av sin vinterpäls vid arbetet -egentligen- osv.

Jag har helklippt nån gång, men eftersom våra går ute många timmar om dygnet, har nån månad varje år med 20 minus, jag rider sällan i ridhus osv. Så fick jag ju en häst som frös:o
Då har jag en häst som är varm utav sej och inte fryser i första taget..

Har hört en hel del fler häromkring som varit ute för samma sak, men vissa har helklippt ändå då det är snyggast ......
Så jag har nästan alltid halvklippt, klart han blev svettig iaf, men nä, helt klart bättre för oss och våra förutsättningar.

Skulle säga att klipp hellre för lite än för mycket! Börja med en halvklippning och utvärdera sen isf. Ofta klipper man ju flera gånger så det är ju bara att ta mer nästa gång isf.

Hur resonerar ni kring att välja mellan hel- och halvklippning? Vad avgör hur ni väljer att klippa?

Jag har beslutsångest deluxe och pållen ska klippas i helgen. Jag ser både för- och nackdelar med båda alternativen och vet inte vad som väger tyngst, så jag behöver input!

Jag helklipper aldrig . Klipper hela hästen men lämnar hög rand över rygg, länd, kors samt sparar benen.
Finns ingen anledning att helklippa om hästen går ute mycket /endast hobbytränas/tävlas/rids . Man slipper oron att ha exakt rätt täckning de dagar väderleksrapporten levererat snett, samt låndtäcke på hela tiden osv eftersom om man klipper rygg, länd, kors tar bort hela hästens egna förmåga att själv hålla värme.

Håller med @Magnum i dennes reflektion att är man osäker så klipper man hellre sparsamt först och ser hur det blir. Finns ju inget att förlora på det alls - är ju bara att klippa mer om det sen känns motiverat .

Tycker trenden att helklippa hobbyhästar blivit ett normaliserat läge inte sällan och ofta är det ur estetiskt perspektiv det görs samt lite för att ”så klipper alla andra” .
Det är ”lättare” att dra av hela pälsen dessutom jmf med att lägga lite tid på harmoniska linjer osv på en häst som får rejält synlig färgskillnad vid klippning.
Jag har tex en fux så det blir totalt brutalt tydligt hur man klippt då den oklippta pälsen är mörkröd och det klippta är fjordinggult.

Senast ändrad:
Spårklipper. Då slipper han bli sjöblöt till natten när jag rider sent, men behöver ändå inte frysa i övrigt. Perfekt, tycker jag.

Jag är "lat" och tycker det är bökigt när man behöver typ 3 ländtäcken för att rida så jag brukar köra nån variant av täckesklippning eller spårklippning. Då kan hästen (de flesta dagar) stå på gången (kallstall) och bli borstad utan att jag behöver fippla med täcke.

Sen är det inte helt snyggt att delvis klippa en svart häst. Men det skiter jag i, faktiskt.

Det är en stor fördel jag ser med halvklippning också. Just att slippa krångla med ländtäcke så fort man ska rida i kyligare väder, hästen fryser på gången osv. Det är ju skönt att slippa det böket.

Tycker det beror mycket på många saker.
Hur mycket dom går ute, klimatet där man bor, hur mycket rider man -egentligen- , hur påverkas hästen av sin vinterpäls vid arbetet -egentligen- osv.

Jag har helklippt nån gång, men eftersom våra går ute många timmar om dygnet, har nån månad varje år med 20 minus, jag rider sällan i ridhus osv. Så fick jag ju en häst som frös:o
Då har jag en häst som är varm utav sej och inte fryser i första taget..

Har hört en hel del fler häromkring som varit ute för samma sak, men vissa har helklippt ändå då det är snyggast ......
Så jag har nästan alltid halvklippt, klart han blev svettig iaf, men nä, helt klart bättre för oss och våra förutsättningar.

Skulle säga att klipp hellre för lite än för mycket! Börja med en halvklippning och utvärdera sen isf. Ofta klipper man ju flera gånger så det är ju bara att ta mer nästa gång isf.

Mina går ute långa dagar. Vi har ett rätt varierat vinterklimat, det kan vara 5 plusgrader och regn i stort sett hela vintern men vi har även haft vintrar med minusgrader och snö från november till april. Ofta någon kortare period med många minusgrader, men när det inte är så ofta är det inget besvär att slänga på ett extra eller ett tjockare täcke, tycker jag.
Jag rider 5-6 dagar i veckan, tränar både hoppning och dressyr och rider ut mycket. Har inget ridhus hemma men tränar i ett.

Sen det där med att man kan klippa på ett annat sätt nästa gång, det är såklart sant. Jag tänker bara att även om hästen är varm av sig är det kanske dumt att helklippa den i januari när det är som kallast. Då har jag (nog) hellre hästen helklippt innan och halvklipper då, än tvärtom.

Jag helklipper aldrig . Klipper hela hästen men lämnar hög rand över rygg, länd, kors samt sparar benen.
Finns ingen anledning att helklippa om hästen går ute mycket /endast hobbytränas/tävlas/rids . Man slipper oron att ha exakt rätt täckning de dagar väderleksrapporten levererat snett, samt låndtäcke på hela tiden osv eftersom om man klipper rygg, länd, kors tar bort hela hästens egna förmåga att själv hålla värme.

Håller med @Magnum i dennes reflektion att är man osäker så klipper man hellre sparsamt först och ser hur det blir. Finns ju inget att förlora på det alls - är ju bara att klippa mer om det sen känns motiverat .

Tycker trenden att helklippa hobbyhästar blivit ett normaliserat läge inte sällan och ofta är det ur estetiskt perspektiv det görs samt lite för att ”så klipper alla andra” .
Det är ”lättare” att dra av hela pälsen dessutom jmf med att lägga lite tid på harmoniska linjer osv på en häst som får rejält synlig färgskillnad vid klippning.
Jag har tex en fux så det blir totalt brutalt tydligt hur man klippt då den oklippta pälsen är mörkröd och det klippta är fjordinggult.

Hur mycket spar du på ryggen? Alltså hur bred "remsa"?

Med exakt rätt täckning på helklippt häst vet jag inte om jag håller med. (Två av) mina ponnyer var helklippta förra året, och även om vädret inte var exakt som förutspått var det aldrig så stora diffar att de blev alldeles för varma eller kalla. Dessutom bor jag nära stallet och vi är rätt många där, så skulle det någon enstaka gång skita sig helt fullständigt går det att byta.

Att det är lättare att helklippa skulle kanske spela in om jag klippte själv, men jag har inte lyckats få det snyggt heller :o Men nu har jag hjälp av en jätteduktig tjej som verkligen klipper SÅ fint, så det är jag inte oroad över!

Hur mycket spar du på ryggen? Alltså hur bred "remsa"?

Med exakt rätt täckning på helklippt häst vet jag inte om jag håller med. (Två av) mina ponnyer var helklippta förra året, och även om vädret inte var exakt som förutspått var det aldrig så stora diffar att de blev alldeles för varma eller kalla. Dessutom bor jag nära stallet och vi är rätt många där, så skulle det någon enstaka gång skita sig helt fullständigt går det att byta.

Att det är lättare att helklippa skulle kanske spela in om jag klippte själv, men jag har inte lyckats få det snyggt heller :o Men nu har jag hjälp av en jätteduktig tjej som verkligen klipper SÅ fint, så det är jag inte oroad över!

Jag spar typ lite högre än halva sadelläget och i samma linje bakåt över länd och kors i linje .

För min del spelar det ingen roll om du håller med eller inte . Jag har försökt svara på din tråd och har så gjort utifrån det du frågade om . Hur du sen själv väljer att klippa är ju upp till dig exakt som du tydligt redogjort ? :)

Har på lösdrift i Västerbotten och helklipper. Har en häst som är varmlivad, svettas lätt och blir irriterad när det kliar under tränset om hon svettas.

Kan vara veckovis med temperaturer ner mot -30. Fri tillgång på mat och mycket täcken och har klarat det bra utan att frysa. Om din häst klarar det vet man aldrig.

Klipper hästar åt folk, den jag klippte sist lämnade jag hela ryggen och rumpan på, klippte halva benen.

Sen det där med att man kan klippa på ett annat sätt nästa gång, det är såklart sant. Jag tänker bara att även om hästen är varm av sig är det kanske dumt att helklippa den i januari när det är som kallast. Då har jag (nog) hellre hästen helklippt innan och halvklipper då, än tvärtom.

Hur tänker du då ang hästens grund att anpassa sig ? Varför skulle det spela roll tänker du som motivering ? :confused: Om du klipper bort all päls spelar det i ngen roll när eftersom du oavsett måste ersätta med täcken .

Om du klippt den redan och sen klipper lite till spelar ju ingen roll .

Men om du inte klipper själv utan anlitar ngn att klippa så givetvis blir det ju då lite mer ”meck” att närsom då igen klippa mera .
Varför klipper du inte själv ? Är ju så mycket enklare än att boka nån annan ?

Senast ändrad:
Hur tänker du då ang hästens grund att anpassa sig ? Varför skulle det spela roll tänker du som motivering ? :confused:

Inte säker på att jag förstår hur du menar nu, men.
Helklipper jag på hösten och halvklipper på vintern har hästen mer päls över rygg, kors och länd när det är som kallast. Då behöver jag inte täcka fullt lika mycket.
Halvklipper jag på hösten och helklipper på vintern är hästen van att delvis ha sin egen päls utöver täcke, då måste jag plötsligt täcka mycket mer när jag helklipper den mitt i vintern. Jag vet inte om det stämmer, men jag inbillar mig att hästen fryser lättare då.

Jag tycker att pälsen är det bästa täcket och att det inte är schysst att klippa mer än nödvändigt bara förvt ex utseendets skull. Jag brukar börja med att klippa lucka på halsen, om inte det räcker provar jag mig fram, brukar dra gränsen vid filtklippning. Min shettis helklippte jag (utom benen) eftersom han tränades hårt och så ville jag veta att han var ren under selen.

Inte säker på att jag förstår hur du menar nu, men.
Helklipper jag på hösten och halvklipper på vintern har hästen mer päls över rygg, kors och länd när det är som kallast. Då behöver jag inte täcka fullt lika mycket.
Halvklipper jag på hösten och helklipper på vintern är hästen van att delvis ha sin egen päls utöver täcke, då måste jag plötsligt täcka mycket mer när jag helklipper den mitt i vintern. Jag vet inte om det stämmer, men jag inbillar mig att hästen fryser lättare då.

Nej en redan klippt päls som sen växer ut lite efter att ha blivit avklippt, blir aldrig samma som om pälsen inte klippts ang att hålla funktion att ffa isolera .

Första klippningen blir alltid hela hästen minus huvudet, för att lättare hitta och plocka älgflugor.

När älgflugorna inte anfallet längre så blir det någon form där pälsen är kvar på ryggen nu mer, har inget varmt ställe så behöver inte noja över att hästen fryser när jag borstar.

Hel klippte förresten fjordingen jag hade förra vintern, fick regnskollor så var bara att klippa av allt, han var väldigt varm av sig ändå så han fick gå naken ute i solen även när det bara var 5+ ute, var bara när det regnade ordentligt som han behövde mer än 200g på sig :). Som mest hade jag på ett 300g täcke men även som nyklippt blev det för mycket att ha under dagar när det pendlade mellan -5+5. Inne var det mer lagom då han ju stod still.
Han blev också superduper pigg när pälsen försvann ^_^, 20kg lättare liksom :p.
Så hur varma de är är väldigt individuellt. Oklippta Fuxen gick samtidigt med 200g och var lika varm mot huden som fjordingen som fått springa naken ngn timme ;).

Min är klippt på bog och hals, där han svettas mest. Har väldigt tät päls och gillar inte att vara varm. Vanligtvis svettas han mest på huvud och hals men eftersom han inte uppskattar klippning på huvudet så lämnar jag det. Vi står i varmstall, har eget isolerat ridhus. Han är ute cirka 10 timmar om dagen med fri tillgång till mat, är ett ganska tjockt halvblod...

För mig beror det lite på omständigheterna! Iår blev det halvklippning på delfoderhästen, han svettas lite men inte extremt och då kändes det enklast för att slippa böka en massa med täcken till och från ridhuset, som är ett kallt ridhus. Mitt sto jag ägde tidigare hade jag vid två perioder uppstallad på ett ställe där det dels var rätt många plusgrader i stallet och dels uppvärmt ridhus samt inte så många timmar ute, då valde jag att helklippa eftersom hon dessutom svettades lätt.

Här är det mode med helklippning och har så varit under ett antal år. Personligen har jag aldrig förstått vitsen med det :confused:. Hålla på och krångla med ländtäcken nej fy bubblan...
Det finns ju en hel radda med varianter av spårklippningar man kan använda efter behov så det är min favorit :up:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 610
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 650
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 166
Senast: Lady_S
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 447

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka