Klippmaskin

Sv: Klippmaskin

Går det inte att lämna in till återförsäljaren?
Tror inte att det brukar kosta så mycket.. 80 kr?

ja du får fundera... det beror ju på hur rädd han är. säkert enklare att vänja honom vid en liten maskin, men om jag utgår från min klipprädda så tror jag inte det skulle funka tyvärr.

chili: jag skickar mina till lyckliga fåret. minns inte vad det kostar, men googla.

Så man bara skickar och bifogar sin adress på en lapp eller? Betalar man när man hämtar ut dem sen? Var ju inte särskilt dyrt iaf.

Jo..
Jag har läst lite om de andra maskinerna du nämnde och den där Heiniger Delta3 verkar ju bra.. Hittade en sida där de till och med stod hur högljudd den var! 72-78 db beroende på viken hastighet..
Skulle vilja ha samma uppgift på mosern så man kan jämföra..

Ingen som vet hur många db mosern ger ifrån sig? :angel:

Blir lite förvirrad på mosern, finns det två olika avalon maskiner?
Hittar olika uppgifter beroende på vilken sida man går in på.. En sida säger 80W, en annan 45W..
Och så hastigheten, en sida sa : 4800 cutting strokes per min. En annan sa: 3000 rpm. :confused:

Någon som kan förklara för mig?

men som sagt som funkar den utmärkt på de hästar jag klippt, upplever den inte som det minsta klen, inte ens efter ett par timmars klipptid. Maximus har garanterat mindre päls en både Flash o kompisens fjording.

Ja det har du ju rätt i.. Någon fjordingpäls är vi inte i närheten av :p

Men du tycker iallafall att den är tyst?
Det är det viktigaste för mig.. Att den går tyst..

Ja i så fall är den ju betydligt tystare är vanliga maskiner :p

Måste ta en diskussion med banken (mamma :p) om hon tycker att detta är något att satsa på :D

Jag får lov att önska dig lycka till :D

Jag är i alla fall glad över att min häst inte bryr sig om ljudet så jag kan komma billigt undan när det gäller köpet av klippmaskin.

Nu har jag äntligen varit på Jula och införskaffat klippmaskinen. Jag har provstartat den här hemma och den låter ganska mycket, men hästen brukar inte bry sig om det. Jag får stoppa lite bommul i öronen om han skulle krångla.

En sak som slog mig idag (jag har aldrig klippt förut) var att han kanske har för kort päls!? Jag tycker att han är alldeles för "ullig" och att han blir för svettig. Men hur kort kan pälsen vara när man ska klippa?
Tror i och för sig att det inte är några problem, men det kan vara bra att veta :D

Det är inga problem att klippa, även om pälsen är kort. Jag klippte min häst för över en månad sedan. Hon hade sommarpäls och det gick bra.

:laugh:

Misstänkte det, men blev ändå osäker på om det fanns en minimigräns för kort päls :angel: Min kompis klippte ju också sin mitt i sommaren, i hopp om att han skulle bli piggare. Jag sa åt henne att klippa fartränder på honom så skulle han säkert bli piggare :D

Jag har också köpt Julas klippmaskin. Tyckte den var helt okej. Lät gjorde den ju men inte överdrivet mer än nåt annat.
Min 3åring hade aldrig blivit klippt förut och provade först med en Ascalaup (helt osäker på stavning) som en i stallet har, den lät tusen gånger mer. Kunde inte klippa honom med den.
Så jag åkte och köpte Julas och det gick finfint :)
fick tom klippa halva huvudet och bakom öronen trots att han är lite rädd om sina öron!

Så jag är nöjd!

Det jag inte hittar dock är märkning på vilket av skären som är 1 och 3 mm?? Så jag klippte med det som satt i från början.

Klippte ner till halva benen men där var han lite känslig. så jag fick finklippa klart kanterna osv med min lilla Wahl Pocket Pro som drivs med ett AA-batteri ;)

Har också provat min från Jula idag och jag måste säga att jag är supernöjd:bump:

Tyckte inte ljudet var värre än från andra större klippmaskiner och den klippte riktigt bra.Pälsen bara flög av!

Ska nu bara hitta tid och klippa min andra dam också ;)

Åh vad bra det låter, jag har inte ens packat upp min än men det känns bra att så många verkar vara nöjda!
Vilken mm klippte du med?

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en klippmaskin, Marquant från Jula som jag köpte begagnad förra året för att klippa min häst. Det var lite svårt första...
Svar
15
· Visningar
2 917
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Har tänkt investera i en egen klippmaskin. Hade först tankar på att köpa en från Jula, då många verkat nöjda med dessa, förutom den höga...
Svar
11
· Visningar
1 314
Senast: aleksis
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 652
Senast: AlmostEasy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 105
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Tjockistråden 4
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur