Klippmaskin

Sv: Klippmaskin

Ändrade ni något på maskinen innan ni började klippa, skruvade på skären eller nåt? Jag är ju nybörjare på det här så jag blev lite fundersam....

jag tyckte det blev lite randigt så skruvade ett 1/4 varv på "ratten" men blev fortf lite randigt, sen tyckte jag den satt så hårt såjag vågade inte skruva mer..

men nu efter några dagar är ränderna nästan borta :)

Ajajajaj, svårt det här alltså. Jag får nog ringa min kompis när det väl är dags, hon är experten :angel:

det är 1mm som sitter på, 3mm som följer med brukar man ha till nötdjuren, i med att det är en häst- &- kreaturssax :)

alla hästar som jag har klippt har jag använt mig av 1mm
tom. på ett 1-årigt paintföl som jag fick klippa i våras

*KL*

En annan sak som slog mig: Brukar ni klippa hela benen med vanlig klippmaskin, eller använder ni en lite mindre klippmaskin till det?

Och ytterligare en sak, när vi pratar om Julas klippmaskin: ska man olja i båda de små hålen på själva maskinhuvudet, eller bara det som är längst fram, närmast hästen?

Vi köpte också Julas maskin. Tänkte klippa shettisen som körs mycket och blir väldigt svettig.
Jag han väl ta 5 tag på halsen och bogen sen la maskinen av. Jättekul hästen ser förjävlig ut.
Väntar nu på en ny som förhoppningsvis ska hålla lite längre:mad:.

I övrigt tyckte jag inte att ljudet var så farligt, har hört värre.

Och ytterligare en sak, när vi pratar om Julas klippmaskin: ska man olja i båda de små hålen på själva maskinhuvudet, eller bara det som är längst fram, närmast hästen?

ja, jag oljar på klippskären och hålet på ovansidan och dom två på undersidan

Jag har en Mosel Avalon och måste starkt rekommendera den!
Den är tyst och lätt, bra batteritid (har helklippt två stora hästar på raken), snabb laddningstid och klipper helt suveränt.
Har klippt många problemhästar som de tidigare behövt ge lugnande och haft massa bomull i öronen och de accepterar den oftast utan problem.
Den är stark och bra till alla typer av päls, har klippt islandshästar och ponnyer med tjock vinterpäls.
Fördelen är också att man slipper ha två klippmaskiner för detaljklippning vid öron, huvud, ben och dylikt. "Nyper" inte heller som en del maskiner kan göra.
Har haft andra innan denna men den här är den absolut bästa jag haft.

Centaur: Skulle verkligen ge den en chans till om du har möjlighet.
Problemet om den börjar tugga och inte klipper är att den inte hamnar i rätt "snäppläge" när man satt dit skäret.

*KL*

Jag har nu använt min klippmaskin från Jula för första gången och jag är verkligen supernöjd :love:
Den klippte snyggt, utan ränder. Den tog verkligen med allt hår.

Det enda som var lite jobbigt var ljudet. Men jag hade öronproppar i så det var inga problem. Jag försökte övertala hästen att han skulle ha bomull i öronen, men han ville absolut inte vara med på det.

Annars inga problem över huvud taget. Den blev inte varm eller så heller. Hästen stod mest och njöt hela tiden faktiskt. Han verkade vara väldigt nöjd :D

*KL*

Jag har nu använt min klippmaskin från Jula för första gången och jag är verkligen supernöjd :love:

Det enda som var lite jobbigt var ljudet. Men jag hade öronproppar i så det var inga problem. Jag försökte övertala hästen att han skulle ha bomull i öronen, men han ville absolut inte vara med på det.

Annars inga problem över huvud taget. Den blev inte varm eller så heller. Hästen stod mest och njöt hela tiden faktiskt. Han verkade vara väldigt nöjd :D

Skriver under på detta!! Jag invigde min julaklippare i dag oxå och jag är verkligen kanonnöjd. Har ju aldrig klippt någon häst förrut men det var verkligen enkelt med denna maskin. Min skrutt har ju aldrig blivit klippt förrut heller men han accepterade det direkt, kunde tom klippa honom på huvudet och under hakan.:bow::bow: Ljudet var väl lite störande kan jag tycka men pållen brydde sig inte alls, ingen av oss hade öronproppar..:angel:

*KL*

:D

Har oxå en julaklippare ;) och är super nöjd :D klipper perfekt och gör inge ränder och lätt att jobba med. Har haft min i snart 1 år och har klipp både min och andras och den går lika bra varje gång:)

Men liten fråga ... vilken av blanden klipper ni med? Jag själv föredrar 3 mm än 1mm, tycker inte det blir bra med 1 mm och den klippte hästen :crazy: Med 3 mm så blir det perfekt även om man får klippa lite oftare så är det värt de ;)

*KL*

En annan sak som slog mig: Brukar ni klippa hela benen med vanlig klippmaskin, eller använder ni en lite mindre klippmaskin till det?

KLipper benen med den stora men kan göra dom lite svårare ställena med en liten ;) Men det är sällan :rofl: Håller mig till den stora :bow:

Insåg det idag, men pollen blev lite otålig i slutet så jag klippte bara ner till knäna/haserna. Ska ta resten av benen i morgon.

Hej!

Hyrde en maskin som visade sig vara Julas. Har ingen erfarenhet alls av klippmaskiner så jag vet inte hur mycket den låter jämfört med andra, men det gick iaf bra att klippa båda två!:laugh:

Trodde att den ena skulle behöva lugnande och jag var väl beredd att strunta i att klippa honom men en envis människa som var med, morötter, tålamod och bomull i örona gjorde att båda blev klippta. :laugh:

Är intressant hur mycket lugnare vissa blir med bomull i öronen. Lånade en (som jag självklart inte kommer på märket på nu bara för det) som var riktigt högljudd och min mkt känsliga dam gick kanon att klippa tom på huvudet bara det satt bomull i.
Misstänker dock att det helt enkelt var mer att saker i öronen var mer irriterande än maskinljudet och inte det att det blev väldigt mycket tystare då hon envist skakade ur den ena tussen och inte reagerade mer då fast tyckte det var läskigt om det inte satt något i öronen alls.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en klippmaskin, Marquant från Jula som jag köpte begagnad förra året för att klippa min häst. Det var lite svårt första...
Svar
15
· Visningar
2 917
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Har tänkt investera i en egen klippmaskin. Hade först tankar på att köpa en från Jula, då många verkat nöjda med dessa, förutom den höga...
Svar
11
· Visningar
1 314
Senast: aleksis
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 652
Senast: AlmostEasy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 105
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka