Klippmaskin

Sv: Klippmaskin

hur såg kontakten ut? när jag frågade HK säljare så sa dom att man behöver en adapter för att använda den här i skandinavien.
Jeg trodde det skulle være engelsk strømuttak, men faktisk fikk jeg med Skandinavisk. Selger så kanskje jeg kom fra Norge :) Men isåfall koster en adapter 59kr på Clas Ohlson.

Klipte forresten i dag. Veldig fornøyd med klippern, og ikke minst for at jeg synes jeg har gjort en veldig god handel! Han jeg kjøpte hos på ebay heter amonstar.

Jag har sätt samma klippmaskin fast med annan märkning. Så det är inte bara Jula som har den, men de säljer den billigast. Tror det var Hööks som hade samma fast med annan märkning, till ett lite dyrare pris.

:laugh:

Nej, det blir ingen nakenhäst när jag klipper med 1 mm. Det blir riktigt snyggt! Jag kan fota hästen i morgon, klippte henne för en vecka sedan. Så får du bevis.

Första gången jag klippte hade jag 3 mm men det blev inte riktigt så bra.

Ja det vore riktigt snällt om du ville det! Har du inget kort när du klippt med 3mm också? Är väl ett tag tills jag ska klippa min, ska till ATG på måndag och innan dom ger klartecken för igångsättning blir han ju inte klippt. Men kan ju vara bra att veta vilka skär jag ska använda. Men du rekommenderar alltså 1 mm?! =)

Jag har följt den här tråden med stort intresse och dessutom letat reda på gamla trådar om Julas klippmaskin och kommit fram till att jag ska införskaffa en sån så fort jag hinner! Kom hem från en vecka i Grekland igår och träffade hästen först idag. Han har odlat rejält med päls på en liten vecka och jag insåg att jag inte kan hålla på och betala andra för att klippa. Det blir så dyrt i längden, tre köpta klippningar så är jag uppe i vad Jula-maskinen kostar. :bow:

Nu har jag inte läst hela tråden, bara kikat på första sidan.
Men hur mycket skiljer de olika maskinerna sig i pris?

Julas kostar 1495 och hööks 1799.

Tack så mycket för hjälpen!
Kanske kan vara värt att köpa en egen då jag inte får tag på någon som kan hjälpa mig med klippningen :cool: Så tråkigt att tjata..
Men så är hästen aldrig klippt innan, så det hade varit roligt om man kunde låna maskin första gången, så man inte köper i onödan :crazy:

Jag betalar 500:- gång för att få min häst klippt, och det känns ju onödigt när jag ju har känat in klippmaskinen på att använda den själv tre gånger.

Jag har Julas och är inne på min tredje säsong. Den är lika bra som när den var ny.

+ Den är mega billig, billiga extra skär
+ Den klipper lika bra som den jättedyra maskinen som jag klippte med tidigare

- Den låter (har bomullstussar i mina öron), har dock en kolugn polle som njuter av att bli klippt.
- Den är lite tyngre än min dyra

Vilken sida i Julakatalogen? Finns Jula på nätet? Och vad heter maskinen? Är den till för häst, eller människa?

jag köpte en moser avalon men den klarade inte ens av att klippa min hästs huvud på ett bra sätt, bara tuggade i pälsen. :mad: kraftfull maskin för snabb och smidig klippning stod det, yeah right... :crazy:

kommer skicka tillbaka den och kräva pengarna tillbaka..

ni som har den och tycker den är bra måste ha hästar med väldig lena och tunna pälsar??? :confused:

Nej men oj..:eek:
Jag som nästan har bestämt mig för att satsa på en sådan, nu blev jag osäker!

ja.. jag blev väldigt överraskad över hur svag och dålig den var. :crazy: om hästen har tunn päls så funkar det nog, om man tar tiden till hjälp...

men snacka om vilseledande marknadsföring!! står ju att det är en kraftfull och snabb maskin. ^^ hittade några sidor i england som sålde den också, och där stod det "not recommended for horses with a thick coat!"....

Jaha..
Nu vet jag inte hur jag ska göra :crazy:
Min har visserligen ingen värstingpäls.. men vågar man chansa?

Jag betalar 500:- gång för att få min häst klippt, och det känns ju onödigt när jag ju har känat in klippmaskinen på att använda den själv tre gånger.

Ja jag förstår att man hellre köper egen, men som jag då som aldrig har klippt min häst eller fått honom klippt, vågar inte börja med att köpa egen. Tänk om han får totalt tok-flipp och är helt omöjlig att klippa. Känns som om det är totalt bortkastade pengar i så fall. Nu tror jag inte att det kommer bli den reaktionen, men man vet ju aldrig.

för 3000kr så får du tex en heiniger, hauptner eller lister om du köper från england..

Hur är de maskinerna?
Jag ville ju ha en som är så tyst som möjligt.. Denna skulle vara så bra på svårtklippta hästar, har de märkena du nämner någon motsvarighet när det gäller sånt?

alltså ju starkare motor, ju mer låter den ju. men heiniger sägs vara relativt tystgåande, samma med lister. moser'n låt faktisk mer än jag trodde, hästen reagerade kraftigt när jag slog på den, trots att han är extremt klippvan, och min andra klippmaskin har 350 watts motor.

kan säga såhär, att det skulle definitivt INTE gå att klippa min klipprädda häst med den utan lugnande eller brems. sååå tyst är den inte.

Jaha du..
Nu måste jag börja om med funderingarna..
Mitt argument för att köpa en som är så dyr (för mig med taskig ekonomi) var att jag förhoppningsvis på sikt skulle kunna klippa utan lugnande..

Suck..

En fråga; Vad brukar det kosta att slipa skär och vem gör det?

Har en Delaval som jag trodde var död men det är snarare skären som är slöa. Försökte klippa min nordis och den tog väl 5 strån kanske :p

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en klippmaskin, Marquant från Jula som jag köpte begagnad förra året för att klippa min häst. Det var lite svårt första...
Svar
15
· Visningar
2 917
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Har tänkt investera i en egen klippmaskin. Hade först tankar på att köpa en från Jula, då många verkat nöjda med dessa, förutom den höga...
Svar
11
· Visningar
1 314
Senast: aleksis
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 652
Senast: AlmostEasy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 105
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka