Klippmaskin

Sv: Klippmaskin

Jag har Julas och är inne på min tredje säsong. Den är lika bra som när den var ny.

+ Den är mega billig, billiga extra skär
+ Den klipper lika bra som den jättedyra maskinen som jag klippte med tidigare

- Den låter (har bomullstussar i mina öron), har dock en kolugn polle som njuter av att bli klippt.
- Den är lite tyngre än min dyra

:laugh:

Har samma och är också supernöjd. Och så farligt tycker jag inte den låter.

Klarade att klippa min C-ponnys päls galant. Hon var korsning nf/island OCH hade Cushing så hon hade supertjock päls. :)

Inskaffade Julas klippmaskin förra vintern och klipper min islandshäst och andras hästar :) är verkligen supernöjd med den och tycket inte att den låter mer än alla andra klippmaskiner jag tidigare har klippt med. men jag tror att batteriladdade klippmaskiner är lite tystare, dock inget jag har någon erfarenhet av

vi har Julas, låter som ett kärnkraftverk så det är jobbigt om hästarna är rädda, dom reagerar trots bomull i öronen. Den gick sönder efter en användining, gick inte att starta vi skickade tillbaka den och fick en ny som har funkat hittills. Sen har vi en liten till huvud och ben, köpt på Granngården heter onyx jättetyst utan sladd hästarna blir inte rädda av den.

Jag har aldrig varit med om en häst som reagerat på ljudet. Finns ju tussar man kan sätta i öronen på dem om det nu skulle vara så=) Men så har jag nog väldigt snälla hästar oxå!
Jag har bara träffat hästar som reagerar just på ljudet.
Och som i tex min hästs fall så går bomullstussar fetbort då han vägrar ha dem i öronen..

Jag har bara träffat hästar som reagerar just på ljudet.
Och som i tex min hästs fall så går bomullstussar fetbort då han vägrar ha dem i öronen..

Till er som tycker den låter så hemskt: Har ni satt fast skäret odentligt? När skäret sitter lite löst så låter den rätt mycket men om man drar åt skruven så låter den inte lika mycket.

Ja, herregud den där pälsen var inte att leka med. Värsta björnpälsen... åå vad jag saknar henne!

:cry:

Har beställt Julas nu så vi får väl se vad pållen säger om den sen. Lär väl dröja ett tag tills han blir klippt eftersom han är skadad nu. Men den jag har lånat och klippt med tidigare har då levt om så mycket att jag har haft hörselproppar, och det har gått bra med pålle. Han ogillar ljudet men vänjer sig efter ett tag. Går absolut inte att stoppa bomull i öronen på honom så får hoppas han kan vänja sig vid ljudet av denna också!

Jag har Julas och är inne på min tredje säsong. Den är lika bra som när den var ny.

+ Den är mega billig, billiga extra skär
+ Den klipper lika bra som den jättedyra maskinen som jag klippte med tidigare

- Den låter (har bomullstussar i mina öron), har dock en kolugn polle som njuter av att bli klippt.
- Den är lite tyngre än min dyra

:laugh:
Vilken storlek på skären använder du när du klipper? Såg att man fick med 1mm och 3mm tror jag det stod, känns som att 1 mm är väldigt väldigt kort på en häst? Eller? Har bara lånat maskin tidigare och då klippt med de skär som var på, så jag har ingen aning om vilka mm!
Men du är nöjd med din alltså? Beställde en i söndags, kunde inte låta bli då den var så billig nu!

Jag har en Moser Artic (med sladd) och är inne på min fjärde vinter med den! Funkar jättebra och är tyst! Min häst får frispel av ljudet på klippmaskiner (är inte det minsta kittlig). Med denna kan jag klippa hela honom och han strular bara sista biten vid öronen.

Det som är bra med Moser maskinerna är att man kan köpa Oster blad till dem. Kanonbra skär!

/Patsy

jag köpte en moser avalon men den klarade inte ens av att klippa min hästs huvud på ett bra sätt, bara tuggade i pälsen. :mad: kraftfull maskin för snabb och smidig klippning stod det, yeah right... :crazy:

kommer skicka tillbaka den och kräva pengarna tillbaka..

ni som har den och tycker den är bra måste ha hästar med väldig lena och tunna pälsar??? :confused:

oj vad lustigt, sitter skäret ordentligt fast?
Flash är ganska len o ullig i pälsen o det blir bra av första draget, har även klippt kompisens fjording med björnpäls utan bekymmer.

Flash efter klippning

13077_1221223383.jpg

efter andra klippningen i vintras

080211005copy.jpg

Senast ändrad:

Jag köpte en Lister Star förra året som jag är helnöjd med, klipper snyggt även på hästar med tjock päls och lätt att hantera, hyfsat tyst också, kan rekommenderas. Nu importerade jag min själv från USA, hittade för 2500:- inkl moms tull och frakt då, tror de kostar runt 3500:- i Sverige.

mm jag tycker det är jättekonstigt, blev så jäkla besviken! :( den kommer liksom inte igenom pälsen.. enda stället som gick att klippa utan att den tuggade var mellan frambenen och där hade han knapt någon päls. visserligen har han väldigt tät ponnypäls men har användt ett antal olika klippmaskiner genom åren och aldrig haft några om helst problem. :crazy:

har kontakat affären och dom säger att dom klippt russ och islandshästar med dom. ba mig skicka tillbaka den så skulle dom provköra den för att kolla om det var ngt fel. känns så surt att lägga så mkt pengar och så fungerar den inte.. :( skulle nog kanske gå att klippa mina andra hästar som har mkt mindre päls, men det är ju denna som har behov av att klippas...

elle12; men dom har ju annan el i usa?? funkar den verkligen här?

Gud vilken bra tråd! Blev jättesugen på Julas nu. Har en Delaval men den verkar ge upp, i vintras vägrade den klippa alls och lät som ett trasigt sågverk :rofl:

Min nordis bryr sig inte ett dugg om ljudet och har aldrig gjort. Står som ett ljus och tycker det kittlas ibland. Däremot är det bra om den kan tugga sig igenom tjock päls! Dessutom är det bra att den har sladd. Det tar liksom en stund att klippa honom :p Om fullblodet ogillar ljudet så får han väl stå och titta på nordsvensken och inse att det inte är farligt...

Så tack för tips!

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en klippmaskin, Marquant från Jula som jag köpte begagnad förra året för att klippa min häst. Det var lite svårt första...
Svar
15
· Visningar
2 917
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Har tänkt investera i en egen klippmaskin. Hade först tankar på att köpa en från Jula, då många verkat nöjda med dessa, förutom den höga...
Svar
11
· Visningar
1 314
Senast: aleksis
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 652
Senast: AlmostEasy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 105
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka